Wat is er nieuw

Aflezen μS Ms geleidbaarheid water meten aquarium

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Even een vraag over het aflezen, we hebben een Hanna DIST 4. Wanneer ik deze in het zoet water aquarium stop, meet ik 0.5 μS, maar moet ik dit getal met 1000 vermenigvuldigen.

Nu meet ik a.d.v druppel test mijn waterwaarde

Temperatuur van het water is ca.30 graden hierdoor zal ik nog wel een correctie factor moeten toepassen:
http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/chemie/geleiding.html
van 0,905

Ik weet dat een TDS geen ion-specifieke meter is maar een 'optelsom' aan van de verontreinigingen in het water.
A.d.h. kan je dus ook weten hoe schadelijke stoffen, zoals nitraat, deze worden eveneens door het meten van het elektrisch geleidend vermogen waarneembaar. In normale aquaria vindt een geleidelijke verhoging van verschillende substanties, zoals nitraat, fosfaat, chloride en andere zouten plaats. Zo kan men meten van het geleidend vermogen in vergelijking met het uitgangswater, gemakkelijk vaststellen, wanneer het tijd is voor waterverversing.

Maar kan je stellen dat bij een hoge μS waarde het water gewisseld moet worden, maar wat is hoog! Het gaat hierbij om 2 verschillende bakken waar discus en orinoco's in zitten.

Even een vraag over het aflezen, we hebben een Hanna DIST 4. Wanneer ik deze in het zoet water aquarium stop, meet ik 0.5 μS, maar moet ik dit getal met 1000 vermenigvuldigen.

Nu meet ik a.d.v druppel test mijn waterwaarde

Temperatuur van het water is ca.30 graden hierdoor zal ik nog wel een correctie factor moeten toepassen:
http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/chemie/geleiding.html
van 0,905

Ik weet dat een TDS geen ion-specifieke meter is maar een 'optelsom' aan van de verontreinigingen in het water.
A.d.h. kan je dus ook weten hoe schadelijke stoffen, zoals nitraat, deze worden eveneens door het meten van het elektrisch geleidend vermogen waarneembaar. In normale aquaria vindt een geleidelijke verhoging van verschillende substanties, zoals nitraat, fosfaat, chloride en andere zouten plaats. Zo kan men meten van het geleidend vermogen in vergelijking met het uitgangswater, gemakkelijk vaststellen, wanneer het tijd is voor waterverversing.

Maar kan je stellen dat bij een hoge μS waarde het water gewisseld moet worden, maar wat is hoog! Het gaat hierbij om 2 verschillende bakken waar discus en orinoco's in zitten.

Uw Hanna dist 4 meet GEEN uS (micro Siemens) maar mS (milli Siemens).

Dus dit moet u 1000x vermenigvuldigen. Dus uw water is 500 uS.

Uw meter heeft een temperatuur sensor, en de waarde is reeds gecorrigeerd!

Om te achterhalen bij welke water waarde u uw bak moet verversen dient u gegevens te verzamelen en referentie waardes te hebben. Dus maw. Welke waarde heeft uw verse ververswater. Incl ook de meststoffen.
Als uw aquarium bijv. 100 uS hoger ligt dan het ververswater, dan is dit toch vervuilt.

oke bedankt voor de info. Even een andere vraag maar wat is de "juiste referentie" waterwaarde. Is daar een norm voor of wat dit bepaald naar eigen inzichten

oke bedankt voor de info. Even een andere vraag maar wat is de "juiste referentie" waterwaarde. Is daar een norm voor of wat dit bepaald naar eigen inzichten

Dat is doorgaans de waarde van vers water met de juiste hoeveelheid voedingstoffen en mineralen.

Dus stel je ververst met 50-50 kraan osmosewater, zeg 50 liter.
De plantenvoeding is bijv 10 ml per 100 liter. Dan stop je in de 50 liter ververswater dus 5 ml voeding.

Deze waarde is dan dus je schone referentie waarde.

De waarde van het aquarium kan veel hoger liggen, vervuiling?
Of lager. Tekort aan voedingstoffen.

De referentie waarde kan ook een biotoop correcte waarde zijn. Die staat in de literatuur.

Mijn ververswater plus voeding en mineralen is rond 350.

Mijn aquarium zit tussen 350 en 380. Meestal is 380 en hoger een teken dat er wat extra ververst moet worden. Buiten de normale verversingen.
Vaak is dan ook te zien dat nitraat en fosfaat ook hoger zijn.

Oke het verhaal is duidelijk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan