Wat is er nieuw

Aflezen JBL druppeltest

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,320
Leeftijd
47
Hallo allemaal,

Voor mij verjaardag heb ik een JBL ProAquaTest Lab gekregen. Daarmee kun je wat meer tests doen dan met de Colombo, en ze ook wat preciezer aflezen. Dat vond ik wel leuk om mee te spelen. Ik moet alleen nog wat wennen aan een aantal dingen.

Het valt me op dat de GH wat lager uitvalt dan met de Colombo. Mogelijk was die al aan vervanging toe. Ik mat eerst 11 en nu 8. Al had ik al een tijdje niet gemeten, dus het zou in theorie kunnen dat hij nog wat gezakt was.

Ik heb nog een vraag over de NO3 test. Er staat dat je de waarde in de inkeping moet aflezen. Op de balk die dan in de inkeping komt staan twee schalen. Een erboven en een eronder. Als je de rondjes goed met de potjes uitlijnt dan zie je die waarde eronder net wel/net niet. Maar voor de zekerheid vraag ik toch even. Ik heb wel vergeleken met de Colombo, maar die geeft een veel grovere indicatie, dus dat geeft geen uitsluitsel.

*edit*: net nog een foto ingevoegd.

Iets anders wat ik gek vind is dat de pH waarde een stuk lager uitvalt dan die van de pH meter.
De druppeltest geeft 7.8 waar de meter 8.1 geeft. Dat was bij de Colombo ook al zo. Je zou denken dat het dan dus aan de meter ligt. Maar die heb ik geijkt met de buffervloeistof. En eigenlijk gaf hij toen al meteen de juiste waarde aan. En het stemt ook overeen met de data van het waterleidingbedrijf.

IMG_20220529_110235.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo bekijk dan denk ik dat je de test nog eens 1 vakje naar rechts moet verschuiven en dat lijkt me dan beter overeen te komen. Altijd lastig in te schatten met een foto. En soms zit het net tussen 2 waarden in.
 
Ja, inderdaad. Nu he het zegt! Als je er van recht boven op kijkt dan klopte het beter. Maar even uitgaande van dit vakje, moet ik hem nu als 5 of als 10 lezen?
 
Iets anders wat ik gek vind is dat de pH waarde een stuk lager uitvalt dan die van de pH meter.
De druppeltest geeft 7.8 waar de meter 8.1 geeft. Dat was bij de Colombo ook al zo. Je zou denken dat het dan dus aan de meter ligt. Maar die heb ik geijkt met de buffervloeistof. En eigenlijk gaf hij toen al meteen de juiste waarde aan. En het stemt ook overeen met de data van het waterleidingbedrijf.
Ik weet dat bv de kh test ook beinvloed wordt door andere zuren in het water en of dat ook bij de ph zo is dat weet ik dus niet. Misschien kan iemand als @biljoenblik dat zeggen want die heeft daar meer verstand van.
 
Ja, inderdaad. Nu he het zegt! Als je er van recht boven op kijkt dan klopte het beter. Maar even uitgaande van dit vakje, moet ik hem nu als 5 of als 10 lezen?
Volgens mij staat in je boekje de betekenis van de plaatjes ervoor. ik denk dat je de bovenste moet gebruiken maar ik heb de JBL weer niet.
 
Ik lees in de handleiding dat achterop de kleurenkaart de betekenis van de pictogrammen behoort te staan.
 
Ik heb het nog niet gevonden. Maar op de deksel van de koffer staat wel rechts boven zo'n vis symbool. Ik denk dat dat er dan op zou moeten duiden dat ik toch de bovenste schaal moet hebben.
 
Bovenste vis = warmwater aquarium (zoetwater)
Middelste vis = koudwater aquarium (zoetwater)
onderste zeester = zeewater aquarium (zoutwater)

ik heb exact zelfde testkoffer 🙂
 
Dan zaten we toch goed met de bovenste.
 
Duidelijk verhaal. Dank!

Mooie koffer trouwens. We jammer dat er geen kalium test bij zit. Daar had ik ook wel wat mee willen spelen.
 
Er zijn leden die een losse kaliumtest hebben gekocht maar die waren niet allemaal even betrouwbaar zover ik mij herinner.
 
Ja, inderdaad. Nu he het zegt! Als je er van recht boven op kijkt dan klopte het beter. Maar even uitgaande van dit vakje, moet ik hem nu als 5 of als 10 lezen?
Tis een Btje knudde aflezen soms maar je hebt de bovenste schaal nodig.
Het gaat bij jbl om de kleur in het flesje en niet hoe donker het is.
 
Bij zout water kan ik me verschil voorstellen. Nu ben ik toch wel benieuwd waarom 2 vissen warm en koud water verschil. Meting is toch meting en toch geen verschil of water 20 graden is of 30 graden.
 
Bij andere testen zit daar ook geen keuze met 3 icoontjes bij en ik gebruik bv de kh en no3 test ook zowel in zoet als zout.
 
Bij zout water kan ik me verschil voorstellen. Nu ben ik toch wel benieuwd waarom 2 vissen warm en koud water verschil. Meting is toch meting en toch geen verschil of water 20 graden is of 30 graden.
Vijver wil je wellicht een lagere no3 ivm alg preventie
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan