Wat is er nieuw

Aflezen van GH en KH druppeltesten

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Met een mede forumlid zojuist ons kraanwater vergeleken en terwijl we toch in deze woonplaats (en dichtbij elkaar) wonen zit er in de GH en KH toch wat verschil.

Ik meet GH 4 en KH 4 (Wespro testkit) terwijl de ander een GH van 6 en KH (Colombo testkit) van 5 meet. Normaal zit er bij druppeltesten wat variatie in hoe je de kleur afleest en interpreteert maar bij de KH en GH testen is dit niet echt het geval, want je telt gewoon het aantal druppeltjes.. Of toch? Nu blijkt dat er toch een interpretatie verschil is en dit komt uit de bijgevoegde instructietekst:

Testprocedure:
1. Neem een watermonster van 5 ml
2. Voeg 1 druppel KH-Testvloeistof toe en schud het testbuisje. Het watermonster wordt lichtblauw, indien het geel wordt, is de KH van het water lager dan 1 DH.
3. Voeg vervolgens per keer 1 druppel KH-testvloeistof toe en schud het testbuisje, totdat het watermonster geel wordt.
4. Het aantal druppels wat nodig was om de kleur om te laten slaan van blauw naar geel geeft de KH-waarde in DH, dus 2 druppels = 2DH, 3 druppels = 3DH etc.

Ik lees hieruit dat je de eerste druppel niet moet mee tellen omdat als hij dan al geel wordt, je onder de 1 KH zit. Dus bij de eerste druppel (van stap 2) tel ik 0 KH, bij de tweede druppel (de 'eerste' druppel van stap 3) tel ik 1 KH etc. De ander telt gewoon het totaal aantal druppels en dat is dan de KH.
Feitelijk staat er in punt 4 inderdaad dat je de druppels moet tellen en dat is dan de GH maar ik heb dit toch altijd anders geïnterpreteerd, want je moet het aantal druppels van blauw naar geel tellen en bij de eerste druppel is het testwater nog niet blauw. Ik kan er natuurlijk volledig (1 puntje ;)) naast zitten en dan doe ik het al jaren fout!

Nu is de vraag, hoe doen jullie dit en wat is correct!?

Laatst bewerkt:
c'est moi ( op de chat waren we in het Frans bezig)

Ik woon zo'n beetje om de hoek en ben dus die ander.
Het kan gewoon niet anders dat we op dezelfde watercentrale zitten.

Ik lees bij de eerste drup als ie geel kleurt dat het dus minder is dan 1 DH (eigenlijk ergens tussen de nul en 1 DH), dwz als ie blauw blijft telt die drup gewoon mee in het aantal druppies toch?
Dus in totaal 5 druppies dan is voor mij de KH dus 5.

Doe ik het fout?

Heb je het bij daglicht gedaan?

Zou dit ook niet te maken hebben met licht en kleur aflezen?

De een kan rood rood zien terwijl de ander het iets donkerder of lichter ziet.

Zo kunnen we allemaal wel zeuren over piepkleine dingen maar zou dat geen rol spelen?

Nee er zit geen tint verschil in.
Het is of blauw of geel, de omslag is meteen bij een drup.
Ik heb het bij een 8000K lamp gedaan dus redelijk wit licht.

Bij de pH meting zit wel een tint in maar daar meten we dezelfde waarde.
Volgens mij gaat het hier alleen om de interpretatie van de eerste druppel, dus zetten we die op 0 of op 1.

En als jij bij hem langs gaat met water uit jou kraan en dat jij test met jou set op zijn water en hij test met zijn set op jou water. Of is dat teveel gevraagd? Heb je een kleine meet en greet ook 😀

Die hebben we gepland zodra mijn bak binnen is.

Ik ben er van overtuigd dat ons water gelijk is, daar zit het niet in. Kom vast nog wel een keer in de Amazone loeren als dat af is 🙂

Het is inderdaad de interpretatie van de eerste druppel en ben gewoon benieuwd hoe anderen dit doen.

Kan je wat filter media krijgen van een draaiende bak van hem als je hem lief aankijkt 🙂

Er is niets mooier dan je eigen aquarium vers beginnen. Jumpstarten is prima maar wel met je eigen spul, niet van een vreemde buurman.

Het mag natuurlijk hoor maar de bak van rjoemman gaat best wat mooie grote vissen bevatten kan ik me zo indenken dat hij dit gewoon zelf in de hand wil houden. Dat zou ik zelf wel doen.. Vreemde ziektes, alg of erger.. Garantie tot de deur 😉

ik heb geen haast, gaat even duren voor er vis in zit.
tegen de tijd dat de bak net een beetje draait ben ik 2 weken naar het buitenland, dan wil ik niet net vis erin hebben.

Nu voor de vraag, hoe tellen jullie de druppels? Ook als je het antwoord niet precies weet hoor ik graag hoe jullie het tot nu toe altijd tellen!

Ik ben er van overtuigd dat ons water gelijk is, daar zit het niet in. Kom vast nog wel een keer in de Amazone loeren als dat af is 🙂

Het is inderdaad de interpretatie van de eerste druppel en ben gewoon benieuwd hoe anderen dit doen.
Alle druppels tellen mee!!

De eerste test druppel is alleen om te kijken of je gelijk klaar bent, en dus met meer water de test moet herhalen.

Er zijn ook testen in omloop welke met 2 componenten werken. De eerste component bevat alleen de indicator (kleurstof) de 2e component is dan de test vloeistof. En daar tel je de druppels van de 2e component.
Voordeel van deze methode. Bij de eerste druppel al gelijk diepe kleuring.

De kleur bij de standaard 1 component test, is bij de eerste paar druppels soms erg zwak.
JBL heeft erg zwakke kleur. Sera heeft sterke kleur.

Met een mede forumlid zojuist ons kraanwater vergeleken en terwijl we toch in deze woonplaats (en dichtbij elkaar) wonen zit er in de GH en KH toch wat verschil.

Ik meet GH 4 en KH 4 (Wespro testkit) terwijl de ander een GH van 6 en KH (Colombo testkit) van 5 meet. Normaal zit er bij druppeltesten wat variatie in hoe je de kleur afleest en interpreteert maar bij de KH en GH testen is dit niet echt het geval, want je telt gewoon het aantal druppeltjes.. Of toch? Nu blijkt dat er toch een interpretatie verschil is en dit komt uit de bijgevoegde instructietekst:

Testprocedure:
1. Neem een watermonster van 5 ml
2. Voeg 1 druppel KH-Testvloeistof toe en schud het testbuisje. Het watermonster wordt lichtblauw, indien het geel wordt, is de KH van het water lager dan 1 DH.
3. Voeg vervolgens per keer 1 druppel KH-testvloeistof toe en schud het testbuisje, totdat het watermonster geel wordt.
4. Het aantal druppels wat nodig was om de kleur om te laten slaan van blauw naar geel geeft de KH-waarde in DH, dus 2 druppels = 2DH, 3 druppels = 3DH etc.

Ik lees hieruit dat je de eerste druppel niet moet mee tellen omdat als hij dan al geel wordt, je onder de 1 KH zit. Dus bij de eerste druppel (van stap 2) tel ik 0 KH, bij de tweede druppel (de 'eerste' druppel van stap 3) tel ik 1 KH etc. De ander telt gewoon het totaal aantal druppels en dat is dan de KH.
Feitelijk staat er in punt 4 inderdaad dat je de druppels moet tellen en dat is dan de GH maar ik heb dit toch altijd anders geïnterpreteerd, want je moet het aantal druppels van blauw naar geel tellen en bij de eerste druppel is het testwater nog niet blauw. Ik kan er natuurlijk volledig (1 puntje ;)) naast zitten en dan doe ik het al jaren fout!

Nu is de vraag, hoe doen jullie dit en wat is correct!?

Mijn eerste druppel tel ik mee. Dit doe ik omdat er een mogelijkheid wordt aangegeven voor een KH 1. Namelijk bij een kleuromslag bij de eerste druppel. Zou je de eerste druppel niet meetellen dan zou de volgende druppel, druppel 2 dus, KH 1 moeten aangeven, weer bij een kleuromslag. Maar dat kan niet want als eerste aangegeven; dat is alleen het geval bij de allereerste druppel! Maar ik ben het wel eens dat er een onduidelijkheid zit in de wijze van beschrijven. Als gezegd, de eerste druppel meetellen lijkt me dus juist.

Ik begrijp dat het al drie tegen een is.. Ook begrijp ik jullie denkwijze, al ben ik het nog niet helemaal overtuigd. Ja ik ben eigenwijs!

Als bij de eerste druppel al de kleuromslag is zegt de beschrijving dat de KH lager is dan 1DH. Als hier had gestaan dat de KH dan ongeveer 1DH is had ik ook die eerste druppel meegeteld. Ik weet dat het eigenlijk niet zo belangrijk is, toch ga ik dit tot de laatste druppel uitzoeken!

Hier een Australische meneer gevonden die ook zegt dat de eerste druppel niet mee telt:

Dan hier Rachel O'Leary die een KH test uitvoert en al zegt ze het niet specifiek, zij telt wel de eerste druppel mee.

Ik realiseer me wel dat omdat ik de eerste druppel niet mee tel, en ik tel 4 (totaal 5) druppels de KH ergens tussen de 4.0 en 4.9 kan liggen. Zou ik dit nauwkeuriger willen weten moet ik meer water gebruiken bijvoorbeeld 10ml en elke druppel, na de eerste is dan 0.5DH met een afwijking van 0.4DH. Etc.

Wellicht even een tabelletje maken van hoe ik het zie.

Druppels (bij 5ml water)Mogelijke KH waarde
10.0 - 0.9
21.0 - 1.9
32.0 - 2.9
43.0 - 3.9
54.0 - 4.9
Etc.

Lastig, mogelijk hebben we het dus gewoon over een afrondingsverschil van 0.1DH 🙂

Laatst bewerkt:
Het is dus gewoon een manier van afronden. Ik doe dit naar beneden, een test met 4 (totaal 5) druppels zal voor mij dus betekenen dat ik een KH van ergens tussen de 4 en 5 heb maar noem ik het 4. Door de eerste druppel wel mee te tellen rond je naar boven af en als je 5 druppels meet is je KH dus ergens tussen de 4 en 5 alleen noem je het 5.

Bedankt voor de aandacht. :thumbs:

Ik heb de KH nog maals gemeten, nu met 5 ml en met 10 ml

bij 5 ml is het omslagpunt van blauw naar geel met 5 druppels dus KH is 5.
bij 10 ml is het omslagpunt van blauw naar geel 10 druppels, dus elke druppel is een halve DH en kom ik ook op eeh KH van 5.

Zouden we de eerste druppel niet meetellen dan zeg je dat ik bij 5 ml een KH van 4 zou hebben en bij 10 ml dus 9 druppels maakt een KH van 4.5

Mooi experiment! Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Als ik zeg dat ik een KH heb gemeten van 4DH dan realiseer ik me dat dit 4.0 tot 4.9 (4.9999 dus zeg maar 5) kan zijn. Als jij zegt dat je een KH van 5 hebt gemeten zeg je eigenlijk dat bij 5 het omslagpunt was dus dat hij gelijk of minder dan 5 is maar hoger als 4. We hebben het over hetzelfde maar noemen het net anders. De waarheid zal ergens in het midden liggen tenzij je met hogere volumes gaat meten. Jouw 10ml experiment laat dus zien dat de KH tussen de 4.5 en 5 moet liggen.

Zo praten we online wel een beetje langs elkaar heen dus wellicht ga ik ook maar de methode van de meerderheid hanteren. Duidelijkheid boven alles!

Ik heb ook een testje gedaan.. Met mijn setje en 20ml water is het totaal 18 druppels, dus een KH van 4.5DH met een deviatie van 0.25DH (naar beneden). Ik zou dus zeggen dat de KH bij mij tussen de 4.25 en 4.50 moet liggen.

Oeps, nog eens goed onder 865 TL licht gekeken het buisje is bij 18 druppels nog groen/geel.. Pas bij 19 druppels is die helemaal geel geworden.

Het wordt dus KH van 4.50-4.75DH wat gelukkig weer precies klopt met rjoemman's meting. Zijn we toch aangesloten op dezelfde pijp 🙂

de eerste druppel meetellen lijkt me dus juist.

Zover ik weet moet dat ook al deed ik dat vroeger ook niet hoor en liet me de eerste druppel het water eerst blauw kleuren en ging na de eerste druppel pas tellen. Maar dat is niet de bedoeling inderdaad.

Ik begrijp dat het al drie tegen een is.. Ook begrijp ik jullie denkwijze, al ben ik het nog niet helemaal overtuigd. Ja ik ben eigenwijs!

Als bij de eerste druppel al de kleuromslag is zegt de beschrijving dat de KH lager is dan 1DH. Als hier had gestaan dat de KH dan ongeveer 1DH is had ik ook die eerste druppel meegeteld. Ik weet dat het eigenlijk niet zo belangrijk is, toch ga ik dit tot de laatste druppel uitzoeken!

Hier een Australische meneer gevonden die ook zegt dat de eerste druppel niet mee telt:

Dan hier Rachel O'Leary die een KH test uitvoert en al zegt ze het niet specifiek, zij telt wel de eerste druppel mee.

Ik realiseer me wel dat omdat ik de eerste druppel niet mee tel, en ik tel 4 (totaal 5) druppels de KH ergens tussen de 4.0 en 4.9 kan liggen. Zou ik dit nauwkeuriger willen weten moet ik meer water gebruiken bijvoorbeeld 10ml en elke druppel, na de eerste is dan 0.5DH met een afwijking van 0.4DH. Etc.

Wellicht even een tabelletje maken van hoe ik het zie.

Druppels (bij 5ml water)Mogelijke KH waarde
10.0 - 0.9
21.0 - 1.9
32.0 - 2.9
43.0 - 3.9
54.0 - 4.9
Etc.

Lastig, mogelijk hebben we het dus gewoon over een afrondingsverschil van 0.1DH 🙂

Graag doe ik moeite om de verwarring wat groter te maken! 😉 Bij één druppel is de KH lager dan 1. Het staat er inderdaad. Maar het zou leuk zijn wanneer er een regel is die deze bijna zekerheid weer teniet doet. Pfff... die is er, gelukkig maar. Deze zin: "Het aantal druppels wat nodig was om de kleur om te laten slaan van blauw naar geel geeft de KH waarde in DH, dus 2 druppels = 2 DH, 3 druppels is 3 DH enz." Misschien moeten we, in mijn geval gaat het om Colombo, er eens een mailtje naar de producent aan wagen?

Graag doe ik moeite om de verwarring wat groter te maken! 😉 Bij één druppel is de KH lager dan 1. Het staat er inderdaad. Maar het zou leuk zijn wanneer er een regel is die deze bijna zekerheid weer teniet doet. Pfff... die is er, gelukkig maar. Deze zin: "Het aantal druppels wat nodig was om de kleur om te laten slaan van blauw naar geel geeft de KH waarde in DH, dus 2 druppels = 2 DH, 3 druppels is 3 DH enz." Misschien moeten we, in mijn geval gaat het om Colombo, er eens een mailtje naar de producent aan wagen?
Hah ik begrijp je, echter letterlijk staat er wel dat het aantal druppels te tellen die nodig was om de kleur om te laten slaan van blauw naar geel. Als je begint is het water niet blauw dus technisch gezien tel je de eerste druppel dan ook niet mee.

Het maakt verder niet zoveel uit. Tel je de eerste druppel niet dan meet je de bodem van de KH waarde en tel je de eerste druppel wel mee dan tel je het plafond van de KH. Beide hebben dezelfde afwijking (max 0.99DH) maar bij de een is die afwijking naar boven en bij de ander naar beneden.

Hah ik begrijp je, echter letterlijk staat er wel dat het aantal druppels te tellen die nodig was om de kleur om te laten slaan van blauw naar geel. Als je begint is het water niet blauw dus technisch gezien tel je de eerste druppel dan ook niet mee.

Het maakt verder niet zoveel uit. Tel je de eerste druppel niet dan meet je de bodem van de KH waarde en tel je de eerste druppel wel mee dan tel je het plafond van de KH. Beide hebben dezelfde afwijking (max 0.99DH) maar bij de een is die afwijking naar boven en bij de ander naar beneden.

Eens, maar de discussie maakt toch dat ik benieuwd ben wat de producent hier van zou zeggen. Ik heb een mail verstuurd. Kijkend op de site vond ik dit, een ietwat andere invalshoek ( Marine!) :
https://colombo.nl/wp-content/uploads/2018/09/KH-marine-test-bijsluiter-A4-gevouwen.pdf

Laatst bewerkt:
We kunnen er eens een mailtje aan wagen. De gebruiksaanwijzing die je hierboven post is een KH-test voor zeewater, die werkt zo te zien net even anders inderdaad.

Moeilijke rot test voor de kh in zeewater inderdaad en ik gebruik de zoetwater test voor de zeewaterbak.

een maitlje naar Richard van Heeswijk Colombo....
dit ook naar aanleiding van een ander topic mbt vullen testbuisjes:

Het hangt een beetje van de test af hoe groot het effect is van 4 i.p.v. 5 ml. Natuurlijk is het altijd het beste als u precies 5 ml in het buisje doet. Daar worden de testen en bijbehorende kleurkaarten ook op ontwikkeld. Grofweg kunt u zeggen dat het effect op testen welke met een kleurkaart werken niet heel groot zijn. De gevonden waarde zal maar beperkt af wijken, het zal zeker niet het verschil uit maken tussen hele goede waardes en hele slechte waardes. Bij ammoniak b.v. zal het monster bij hoge ammoniak waardes groen kleuren bij zowel 4 als bij 5 ml water.
Als u een keer een fout maakt en maar 4 ml neemt, dan is dit in de praktijk geen probleem. Echter een volgende keer is het beter dit te vermijden natuurlijk, want de betrouwbaarheid van de testen wordt er wel beter van als men 5 ml test.
Voor testen die werken via het tellen van druppels dus de GH en KH-test, daar heeft het wel een duidelijk effect. Als u met 4 ml een GH of KH meet van 5°DH dan is deze in werkelijk nog maar 4°DH oftewel een overschatting van 25%.
Kortom, het beste is gewoon een watermonster van 5 ml nemen.
Best Regards, Met vriendelijke groet, Mit freundlichen Grüßen,

Richard van Heeswijk

(Dr.ir. J.C.F. van Heeswijk)

Bij zowat elke druppeltest is de eerste die we in de oplossing laten vallen er een van testvloeistof en overige "Lucht",een soort van zeepbel,de eerste druppel komt er dus niet goed uit.Het lijkt mij dat je we het testflesje continue onder druk moet houden,als je bij elke druppel de druk weer weglaat en er opnieuw in knijpt,dan komt er weer lucht mee.
Ik zou de eerste druppel niet gebruiken en in een keer de druk vasthouden zodat er volledige druppels in het testglaasje vallen,mocht je steeds na weer een druppel de druk weghalen zodat het testflesje zich weer met lucht vult wat er ook weer uit wil dan krijg je volgens mij niet de gewenste /juiste druppel hoeveelheid in de 5ml. Oplossing.

Volgens mij gaat de lucht omhoog als je het flesje op de kop houdt en krijg je geen lucht mee. Maar ja dat is mijn gedachte.

KH hier is 13 uit de kraan en in mijn bak, GH 6 Ik wou dat ik jullie water had:'(... Ohja Sneek,Friesland

Jessicapilon zeker gaat lucht altijd omhoog,maar probeer meer eens om elke testdruppel weer opnieuw toe te voegen (in en uitknijpen) ,in het kleine tuutje? waar de druppels uitkomen zit nog vastgeplakte lucht.

We kunnen er eens een mailtje aan wagen. De gebruiksaanwijzing die je hierboven post is een KH-test voor zeewater, die werkt zo te zien net even anders inderdaad.

Ik heb er een mailtje, naar Colombo, aan gewaagd, dit is het antwoord;

Geachte heer,

In de praktijk is het simpel en is het aantal druppels wat men in totaal heeft toegevoegd gelijk aan de hardheid in 0°DH; dus bij 5 druppels is de hardheid 5°DH en bij 7 druppels 7°DH. De eerste druppel tellen we hierbij gewoon mee.

Als de eerste druppel al leidt tot een gele kleur, dan is de hardheid volgens bovenstaande redenering dus 1°DH. Echter als u bij voorbeeld RO-water (demiwater) zou meten wat een hardheid van 0 heeft, dan komt u dus nog steeds op 1 druppel = 1°DH. Voor deze gevallen hebben we gesteld dat bij de eerste druppel als er dan al geel kleuring is, de hardheid kleiner is dan 1. We moeten nu eenmaal ergens beginnen.

In de praktijk werkt dit systeem prima. Natuurlijk ligt het chemisch wat ingewikkelder maar als we dit uitgebreid uit de doeken doen in de handleiding, dan wordt het voor de doorsnee consument veel te ingewikkeld en niemand is hier ook mee geholpen. Het systeem van 1 druppel = 1°DH werkt in de praktijk goed, snel en veilig.

Best Regards, Met vriendelijke groet, Mit freundlichen Grüßen,

Richard van Heeswijk
(Dr.ir. J.C.F. van Heeswijk)

Problem solved!!

Die meneer van Heeswijk denkt vast wat een vragen over de kh test 😀 😀

het is wel begaan met vragen, zo snel antwoord siert een bedrijf als Colombo.
Van veel bedrijven krijg je helemaal geen antwoord, je kunt sommige nog niet eens bereiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan