Wat is er nieuw

aflopende KH waarde

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
61
Beste mensen, ik snap iets niet, wellicht ben ik dom en is het antwoord meteen en simpel te geven door iemand die het gewoon weet.

Temperatuur op 26-27 graden, zoutgehalte SG 1.010, PH richting de 8, KH 10, nitriet en amonia altijd 0, nitraat altijd hoog (biohome krijgt het niet voor elkaar de juiste bacterien te huisvesten die dat laatste stapje nog zetten, ga ik ooit nog wel eens met een middeltje te lijf), debiet rond de 700 liter per uur, matige stroming, geen planten.

Nu is de KH hier erg laag, 4 of zo uit de kraan, dus daar gebruik ik KH+ voor.
Dan het verdampen. Als er water verdampt dan stijgt het SG, da's logisch, zout verdampt niet mee. Maar wat gebeurt er nu met de KH? Het lijkt er op dat deze continue gestaag afneemt, bij gelijkblijvende andere waarden. Elke dag natuurlijk een beetje water uit de kraan bijvullen, maar dat zou dan toch alleen maar de boel weer terug moeten brengen naar die 10 ?

Of gaan er, in tegenstelling tot zout, met verdamping ook stofjes verloren die de KH op niveau houden ?

gr

Mark

Maar wat gebeurt er nu met de KH? Het lijkt er op dat deze continue gestaag afneemt, bij gelijkblijvende andere waarden. Elke dag natuurlijk een beetje water uit de kraan bijvullen, maar dat zou dan toch alleen maar de boel weer terug moeten brengen naar die 10 ?
De opgeloste stoffen waaruit je KH bestaat, blijven bij verdamping achter in het resterende water. Zou je dus nooit water verversen en geen biologische processen in je bak hebben, dan moet de KH in theorie blijven stijgen totdat al het water verdampt is.

Het (grootste) missende puzzelstukje is dat de nitrificerende bacteriën in een bak met hun afbraakprocessen stoffen produceren die het water iets zuurder maken. De KH-vormende stoffen gaan een neutraliserende reactie aan met die zuren, maar raken daarbij opgebruikt.

De opgeloste stoffen waaruit je KH bestaat, blijven bij verdamping achter in het resterende water. Zou je dus nooit water verversen en geen biologische processen in je bak hebben, dan moet de KH in theorie blijven stijgen totdat al het water verdampt is.

Het (grootste) missende puzzelstukje is dat de nitrificerende bacteriën in een bak met hun afbraakprocessen stoffen produceren die het water iets zuurder maken. De KH-vormende stoffen gaan een neutraliserende reactie aan met die zuren, maar raken daarbij opgebruikt.
DAT is dan het antwoord dat ik zocht. Dan klopt mijn waarneming en is het logisch wat ik waarneem.

met dank aan biochemicus Gino88

👍

KH zakt idd altijd wel iets.
Ik verlies een halve graad per week ongeveer

Volgens mij dacht heeft dit ook te maken heeft met het proces van nitrificatie.

Op de één of andere manier, zouden antwoorden zoals nu gegeven in dit topic, beter terug te vinden moeten zijn. Nu ja, "moeten" is een groot woord, maar toen ik vooraf aan mijn vraag eerst ging zoeken op het forum kreeg ik wel heel veel hits, daarom stelde ik deze vraag maar.
Dit topic zakt weer naar onderen, en grote kans dat over een tijdje iemand anders deze vraag opnieuw gaat stellen. Is natuurlijk HET probleem in alle kennissystemen, het staat er wel in, maar hoe krijg je het opgezocht.

voor nu weet ik ff weer wat meer, da's dan wel fijn

Mark

Tjah je hebt 100+ topics per jaar over het aquarium indraaien etc en misschien 2-3 topics die dieper in gaan op de materie..

Mijn KH topic is 2 jaar oud inmiddels, ik liep tegen hetzelfde aan en zocht een verklaring ervoor.
Prettige wedstrijd om die terug te vinden 😉
En nu jij weer met hetzelfde.

En zo zal er over een jaar of 2 ook weer iemand komen met een vraag over een acrylaat bioloog die jouw topic niet meer kan vinden door de duizenden vragen over welk filter er nou geschikt is voor je aquarium..

Gewoon forum op slot gooien.

Bij mij:
KH kraan 4.25
KH aquarium strak op 2.75.
Loopt dat af? Zeg het maar...

Ik geloof dat dit het derde topic is deze week waar dit punt aan de orde komt.

Maar feit is dat dit soort basis dingen eigenlijk nergens beschreven worden in de hobby, niet op websites, niet in aquarium boeken etc.

Ik geloof dat dit het derde topic is deze week waar dit punt aan de orde komt.

Maar feit is dat dit soort basis dingen eigenlijk nergens beschreven worden in de hobby, niet op websites, niet in aquarium boeken etc.
Nee want het is moeilijker dan poepen.

En “vroeger” was er niet zoveel kennis en data voor handen als we nu hebben.
En gezien veelal “oude” wijsheden worden herhaald (ph/kh tabel bijv.) komen dit soort dingen nooit in de algemene literatuur terrecht

Nope geen osmose meer.
Puur kraan water waar ik soms nog discus mineralen bij toevoeg.

Tjah je hebt 100+ topics per jaar over het aquarium indraaien etc en misschien 2-3 topics die dieper in gaan op de materie..

Mijn KH topic is 2 jaar oud inmiddels, ik liep tegen hetzelfde aan en zocht een verklaring ervoor.
Prettige wedstrijd om die terug te vinden 😉
En nu jij weer met hetzelfde.

En zo zal er over een jaar of 2 ook weer iemand komen met een vraag over een acrylaat bioloog die jouw topic niet meer kan vinden door de duizenden vragen over welk filter er nou geschikt is voor je aquarium..

JAAAAAAA..

Wederom is het mij en Tuinkabouter gelukt om in een topic uiteindelijk weer iets te zeggen over acrylaat aquarium.......

begint een hele leuke traditie te worden

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan