Wat is er nieuw

Afmetingen juwel rio 180 filterkast?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Emmbillie
  • Startdatum Startdatum
E

Emmbillie

Guest
Hallo,
zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar de afmetingen van een juwel rio 180 filterkast.
Ik ben van plan volgende maand er een exemplaar van aan te schaffen, en ben nu bezig met een achterwand te maken voor deze bak.
De boom zal de filterkast gaan bedekken.
Ik weet grofweg wel ongeveer hoe groot deze kast is maar niet tot in de milimeters, en ik weet ook niet precies waar de waterinlaat en het pijpje zitten.
Mocht iemand deze gegevens voor me hebben, zodat ik me alvast kan voorbereiden, zou ik daar erg dankbaar voor zijn!

Bijgevoegd een foto van de boom tot nu toe.
Mvg, Emma.

5iGzGwCdF3SyEmWp9rBVA-4TIqQbjNgr.jpeg

Mooi, maar hou je rekening mee ,dat er vissen tussen kunnen geraken.
En dat die boom de bak uit vliegt. door de lucht in de tempex.

Erg leuk zeg zo n boom maar zoals Bertus al aangeeft zal die gaan vliegen/drijven.

Bertus zei:
Mooi, maar hou je rekening mee ,dat er vissen tussen kunnen geraken.
En dat die boom de bak uit vliegt. door de lucht in de tempex.

Dat weten wij helemaal niet. Misschien heeft de Ts wel iets heel slims bedacht! Ik, hou in elk geval mijn oordeel nog maar even voor me...

Mooi gemaakt trouwens en bovendien een leuk idee om een, op zich zelf, lelijk object in je bak zo te verfraaien.

Maten 155x105x1445 (mm)

Groet,
Ben.

Ja, vol smeren met tegellijm.

Maar dan toch hou je overal kieren, waas van alles tussen kruipt.

Ik ben ook benieuwd hoe hij deze gaat plaatsen.

Inderdaad ben ik het aan het smeren met tegellijm. De kieren en gaten tussen de aan elkaar geplakte delen vul in ook op, ik zorg er wel voor dat er op geen enkele manier vissen tussen kunnen raken 😉
Het scheelt dat ik geen grote vissen heb, ze zullen niet tussen de wortels o.i.d. vast kunnen komen te zitten.
Ik heb de afmetingen nu zo gemaakt dat het tussen de stang van het deksel en de bodem geklemd kan worden, verder kit ik alles af met siliconenkit speciaal voor in het aquarium. Daarnaast kit ik de filterkast er in vast, en deze ook weer aan het glas van de achterwand, en uiteraard kit ik de wortels aan de bodemplaat vast.
Mocht het in dit geval nog steeds willen drijven lijm ik een plastic balk in het aquarium die de boom vastklemt.
En in het allerergste geval hol ik het onderste gedeelte uit en verwerk ik daar kiezelstenen in om wat meer gewicht te krijgen.
Ik heb in ieder geval goede hoop dat het wel blijft zitten, en gelukkig ben ik vrij handig, dus dat gaat op een of andere manier vast goed komen.
Op het moment heb ik in mijn Rio 125 een achterwand, ook van dit materiaal, niet vastgekit aan de achterkant maar ook tussen een balk en de bodem geklemd en word door een rotspartijtje op zijn plaats gehouden. Gaat al ruim een jaar goed 🙂

IK zou niet alles vast kitten,hoor.
Als er iets is zit je met de gekitte peren.
Filter moet je ook schoon kunnen maken.

De bovenkant blijft gewoon open (dek ik voor de vissen wel af met gaas, voor het geval ze willen springen) dus voor filtermateriaal schoonmaken kan het wel, maar inderdaad snap ik wel je punt en vind ik het een goede opmerking.
Misschien moet ik daar inderdaad wat meer aandacht aan besteden.
Wellicht is het handiger als ik de filterkast tussen de achterwand en het glas klem.
Dat ik in geval van nood de kast er gewoon uit kan halen.
Bedankt voor het denkvoer!

Wat een tof project!

Begrijp ik het nu goed dat je de Rio 180 nog moet aanschaffen?
Ga je dan de filterkast eruit halen en in het midden van je aquarium (in je boom) plaatsen?

Dankjewel Sanneke, het is ook geweldig werk om te doen. Kan er makkelijk de hele dag mee bezig zijn.
Ik ben autodidact kunstenares en durfde het eerst nog niet aan om zelf wat te maken, maar de handjes begonnen teveel te jeuken.
Ik moet inderdaad nog de Rio aanschaffen, ik twijfel nog tussen nieuw of 2ehands.
Het filter 'sloop'ik dan uit de hoek, en draai hem een kwartslag om, zodat de waterinlaat aan de zijkanten zitten en het spuitstuk aan de voorkant.
De boom komt in het midden, en nu ben ik bezig om 2 gedeeltes te maken die de lege ruimtes naast de boom gaan opvullen.
Dat word een 'muur' van grillige grijze stenen, ook uit tempex gemaakt.
Ik denk dat ik voor het spuitstuk een opzetstukje ga maken van kleine pvc buisjes zodat de harde straal wat meer verdeeld word en er geen draaikolk effect komt.
Ik heb een aantal mooie betta dames die de sterke stroming anders vast niet gaan waarderen.

Heel leuk idee en uitvoering.
Succes en veel plezier!

Bedankt Peter!
Ik zal de voortgang de komende tijd wel in zelfbouw plaatsen.
Mocht iemand dus nog de maten hebben hoe en waar het spuitstuk en de waterinlaat zit, zou ik dat graag horen!

Waarom dan een binnenfilter???/
Zou dan gelijk voor extern gaan.

Erg mooi idee en scherpe vragen! Ik ga ook het binnefilter wegwerken maar doe dat met een wand van puntige rotsen🙂

Dan zo doen, dat je hem niet meer ziet,he.
En je ook niet ziet ,wat er gebeurt.

Ziet er al heel mooi uit.
De Bioflow 3.0 is 15.5 x 10.2 x 41.7cm

Ik heb inderdaad al aan een extern filter gedacht, maar blijf toch de hele tijd terugkomen dat ik liever intern wil.
Ik geef eerlijk toe, dat is gedeeltelijk gemakzucht 😀
Ten tweede omdat ik sowieso al zo'n boom heb willen maken ongeacht de keuze, en anders zou die ruimte waar het filter nu komt toch opgevuld zijn met tempex.
Bespaard me weer wat centjes wat ik nu in de achtergrond kan stoppen 😉

Hou dan rekening ,dat de instroom boven in zit. weerszijde opzij.

Ik werk hem van voren weg. maar zorg wel dat ik de stroom kan aanpassen, een pijpje zien vind ik niet erg🙂zijkant blijft gewoon open. Mooie valisneria ervoor ofzo🙂

Hou ik rekening mee 😉
Ik wacht met het uitsnijden van de openingen tot ik het aquarium in bezit heb, en dan teken ik alle gaten en openingen netjes af en verwerk ik het in de boom zelf.
Op het moment heeft het esthetische aspect nog eventjes voorrang 😉

Ik ben benieuwd, laat je er foto's van zien? 😀

Jaa Emmbillie, laat wel wat foto's zien!! BEn zelf ook zo'n autodidact crea bea figuur. Ik heb vandaag zand gekocht voor mijn zandwaterval die ik er in wil bouwen. Momenteel draait de bak nog met allemaal 'leftover' visjes van de vorige eigenaar. Petsplace wou ze wel hebben maar gratis natuurlijk. Heb hun omzet al goed gesponsord maar beetje compensatie ho maar... Eigenlijk wil ik ze liever slijten aan een hobbyist dan aan zo'n zaak. principe kwestie... daarom wacht ik eigenlijk nog met het project!

Leuk! Wat gaaf zeg, zo'n zandwaterval, daar kan je vast erg mooie effecten mee krijgen.
Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden, wat voor kunstzinnige dingen doe je?
Pets place vertrouw ik eigenlijk sowieso niet echt meer.
Toen ik begon met aquarium houden raadden zij mij plaatjes met betta's aan. Nou, eenmaal thuis ging dat dus mooi fout, had ineens een zeer gestresste bak, met als gevolg dat ik 5 dagen later 15 euro aan plaatjes gratis heb weggegeven (winkel nam ze inderdaad alleen gratis terug) en zelfs een stipuitbraak had gekregen, wat gelukkig geen dodelijke slachtoffers veroorzaakte.
Aan de andere kant, heb ik nu wel weer wat praktijkervaring geleerd.. dat is wel een pluspuntje aan deze hele zaak.
Mijn go-to adres nu is Aquazoo in Zwolle.
Dit is gewoon bij een man thuis, hij heeft een kamer omgebouwd tot verkoopkamer. Prachtige gezonde vissen, divers aanbod en het belang van de vissen gaat hem voor het geld. (ja, even reclame maken voor de mensen in de omgeving 😉 )
Wat voor visjes heb je nu nog over, dan?

Als ik je een tip mag geven, maak die boom, maar gooi dat filter er gewoon uit.
Ik heb een Vision 180 gehad met hetzelfde filter, na verloop van tijd maakt het ding toch een geluid. Voor je het weet zit je 10x per dag het motortje er uit te halen en weer n�t iets anders terug te drukken en gaat deze na verloop van tijd toch weer dreunen.

Ik heb er destijds een Eheim 2071 onder gehad. Heb je ook v��l meer filteroppervlak en vrijheid en hoef je de vissen niet te storen als je wat aan het filter moet doen (wat bij de Eheim overigens vanwege de oversize bijna nooit nodig is). Je kunt ook een Classic nemen. Goedkoper en gewoon goed, alleen geen mandjes met media en geen aansluighulp, maar past w�l achter het deurtje. Een Ecco Pro waarschijnlijk ook, of een Experience model (ff nameten!)

Het juwel filter moet je met enige regelmaat schoonmaken. Tip hiervoor: Filter leegmaken,
met een tuinslang water aanzuigen (niet in het filter, dan zuig je poepwater op) vinger op het uiteindje en daarna de slang op de bodem van het filter doen en de bodem afzuigen van het filter.

Neem wel een heldere emmer, het kan gebeuren dat er klein levend spul onderin je filter terecht komt (kreeftjes, garnalen e.d. als je dat hebt).

PS2, hoe het met de Rio is weet ik niet, maar bij de Vision past de Eheim Pro3 niet in een zijkastje. Die gaat dus in het midden. Ik had er zelf altijd een tegel onder (in rubber gewikkeld) om doorgave van trillingen te dempen.

Ik doe er niets aan qua opleiding ofzo. 2 jaar terug een achterwand gemaakt van 2m bij 1.70 voor mijn terrarium. Stort me nu helemaal op aquascape. Ik merk dat ik daar meer in geinteresseerd ben dan een gezelschap aquarium of een biotoop. Ik wil gewoon een levend schilderij in mijn huiskamer haha.

in de juwel 800 zitten nu:
2 clownbotia's
2 roodkopzalmpjes
10 kardinaal tetra's
4 fantoomzalm
1 glasmeerval

Die moeten allemaal weg. Ben nu bezig met de bak weer in balans brengen voordat ik de visjes wegdoe. Merk nu wel dat de vissen wat een shock hebben gekregen van het schone water. Zie nu wat mankementjes aan sommige vissen.

Daar naast heb ik nog een juwel 600 die sinds vorig jaar december draait. Ook de nodige kuren gehad, maar zie nu laatste maand dat het stabiel is.

In die bak zitten 13 neontetra's en 8 japonica garnalen en lekker veel plantjes.

Als het aquarium draait met waterval wil ik er waarschijnlijk een Witte Betta in doen en van die albino cory's.
Als dat witte zand dan ook nog naar beneden druist ben ik tevreden.

Persoonlijk zou ik ook zeggen, laat het filter achterwege en schaf direct een externe aan.

De juwel filters zijn leuk, maar alleen geschikt als er zeer weinig vis in zit. Daarbij moet je er constant op letten dat de witte filtervlies niet verstopt raakt. Of er geen blaasjes voor het roostertje zitten etc.

Ook kun je nu je de uitstroom aan de voorkant wilt maken, geen goede watercirculatie krijgen in de bak. En dat is van essentieel belang voor een goede filterwerking. Ten minste, ik zou niet weten hoe, maar wellicht is daar wel een goede oplossing voor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan