1. Bezoekt u onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?

afrika biotoop : malawi

Discussie in 'Inrichting en biotopen' gestart door Anonymous, 26 jun 2006.

View Users: View Users
  1. Firedragon

Firedragon

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Re: afrika biotoop : malawi

(N lap text... weet ik) en ja... ik verveel me vandaag...
    Ik had dat eerder met zijn zand bodem...steeds pieken in de ph en gh etc en op n gegeven moment bodem er uit gehaald en het rook echt naar rotte eieren,alleen op de plek waar mijn speudo zijn nestje had was er niets aan de hand,

Had geen last van uitval vissen,maar moest wel 2x per week waterverversing doen ... Dat wil ik nu graag voorkomen,

Eerder met dezelfde bak nooit geen probleem,de bak ruim aantal weken opnieuw ingedraaid,nieuwe stenen w.o een aantal alkalische stenen die natuurlijk in het malawi meer voorkwamen(erg blij mee) nieuwe achterwand en dat vervangen door plakfolie.en n paar grote planten en mosballen had ik er nog in.
    Die hoorde bij het nestje van pseudo,die claimde zo ff een hele meter .... (Bodem )haast.en de enige planten die in de bak zaten waren ook van hem........Was best grappig toen...

Mijn koppel slakkenhuis bewoners vonden het ook grappig alles op n hoop te gooien en in bijna elke schelp een paar eitjes te leggen....terwijl het ook normaal 'gravers' waren,

Voor de rest had ik er een school(15stuks) titeya barbelen ( die hebben ook n aantal keren jongen gehad) een school danio's ,
    En kleine witte corydorasjes ,die eenmaal ze eieren hadden gelegd ,er niet meer mee ophielden...

Die chichliden was idd een fout ja en hoorde daar niet in,maar ik wist toen van nergens niet,vond ze mooi en mijn baas(stage begeleider toen) zei dat t geen enkel probleem was,en om eerlijk te zijn,ging dat bestand ook perfect voor meerdere jaren,had van haast iedereen nakweek.
    (Voor de kersenbuiken,die gooie ik al erg snel met plezier mn bak uit) die heb ik omgeruild tegen ong 5 baby pseudo in verschillende kleuren.

Die dus 70% van de bak claimde...(1 koppel) ontdekte het omdat 1tje niet meer at,en leek net of zijn/haar mond vol zat
    Na onderzoek achter alles achter gekomen... En ja hoor toen had ik ineens 3 vrouwen met de bek vol,100 titeya baby's die haast hun vrij gang konden gaan ,omdat niemand dr meer achter ging en ze zichonder n steen verscholen en tussen het moswier.en plots ineens 200 corydoras mini's .... 3kwart opgegeten door mn niet broedende pseudo,maar de titeya's liet die met rust,dacht eerst dat overschot levende artemia was...

Dus na die bodemrot,bak leegehaald,de meeste jongen(dacht ik) in t nieuwe ingedraaide aqua, ander aqua indraaien,
    Planting weer in bak,en .... Toen zwemde er nog geen 10 min later weer tig baby's in n nieuw ingerichte bak...
    En verstopte hun vaak in het grind,waar ze net tussen paste.

Al bij al stom verhaal,mijn eerste ervaring met chichliden en zandbodem.en bodemrot.

2. Firedragon

Firedragon

Lid geworden:
    5 sep 2013

Haha niet altijd (zie mijn post)

Of miss was dat een uitzondering.....

3. Kenji

Kenji

Lid geworden:
    7 okt 2013

Ik heb nog een mooi stuk mangrovehout. Kan ik die in een Malawibak doen, en de andere helft met stenen (schuilplaatsen)
    Kruipen malawi's ook tussen de takken van zo'n wortel door?

(Hier liggen de twee stukken hout die ik heb te weken in een oud aquarium)
    kJtxhrB_T7sXof66H63erDtte-QHQ1tw.jpeg

4. SaskiaZ

SaskiaZ

Lid geworden:
    21 jan 2013

In een malawi bak hoort geen hout, alleen zand en stenen, plus evt paar planten (als ze het overleven). Hout kleurt het water en erger het geeft looizuren af waardoor het water zuurder wordt, dat wil je nou net niet voor malawi. Als je echt perse hout in een malawi of tanga bak wilt, neem dan hout wat al jaren in een aquarium heeft gelegen en het water niet meer verkleurt.

5. Route81

Route81

Lid geworden:
    13 nov 2007
    Vreemd dat hier nooit een aanvulling of correctie op gebeurd is.
    Je hebt 3 soorten Malawicichliden: Mbuna's (=rotsbewoners), Utaka's (=vrijzwemmers/de benaming haplochromis wordt niet meer gebruikt in het Malawimeer) en Aulonocara's (er werd gedetermineerd dat dit een 3de soort is die niet tot één van de 2 andere behoort.)

6. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Nog niet geheel correct/compleet.

Je hebt:

Mbuna
    Keizerbaarzen
    Vrijzwemmers
    Rovers

Aulonocara vallen onder de keizerbaarzen.
    Alle aulonocara zijn keizerbaarzen, maar niet alle keizerbaarzen zijn aulonocara's

De naam utaka word niet dikweils meer gebruikt.

De reden dat dit nooit is aangevuld? Malawi is heel klein vertegenwoordigt op het forum :rolleyes:

7. Route81

Route81

Lid geworden:
    13 nov 2007
    Kan je me een voorbeeld geven van een (Malawi) keizerbaars die geen Aulonocara is?
    Men is nooit te oud om bij te leren. ;-)
    Ad Konings maakt zelf de splitsing van Aulonocara's als 3de groep omwille van een afwijkend gebit tov. de andere. Buiten Malawi heb je inderdaad nog andere keizerbaarzen, maar ik weet niet van nog andere soorten in het Malawimeer.

Malawi-cichliden worden tegenwoordig overal wel stiefmoederlijk behandeld. Er zijn wel (ergens begrijpelijke) verschillende redenen voor, Je bak moet toch een zekere minimumgrootte hebben (>1m), de soorten worden als redelijk agressief afgeschilderd, het is moeilijk om ze met planten te combineren, ze zijn toch redelijk duur in aankoop (zeker als je wildvang wil) en de hype is nu allemaal Z.-Amerika (toch in België) of garnalen.

8. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Z-A is hier ook het meest vertegenwoordigd, en daar zijn inderdaad ook de redenen voor. je hebt inderdaad de ruimte nodig en zeker de inrichting voor deze vissen moet je mooi vinden. planten kan je haast wel vergeten inderdaad.

Aulo´s zijn wel het meest vertegenwoordig onder de keizerbaarzen maar je hebt bijvoorbeeld:

Lethrinops albus
    Taeniolethrinops praeorbitalis
    Tramitichromis lituris

9. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Op dat Malawifreaks forum ga ik me registreren want daar zullende vragen wel beantwoord kunnen worden die hier niet beantwoord kunnen worden omdat het malawi concept hier niet erg vertegenwoordigd is.