Afrikaans Blauwoogje oppervlaktevis?


A

Ansi

Guest
Ik vraag me af waarom het Afrikaanse Blauwoogje een oppervlaktevis wordt genoemd?
Ik kom o.a. op dit forum wel vaker tegen dat wanneer iemand vraagt of bijv. een Betta samen zou kunnen met Blauwoogjes dat dat niet zo goede combi is omdat beiden oppervlaktevissen zijn.

Zelf hebben wij de ervaring dat de Blauwoogjes wanneer ze geboren zijn en de eerste zeg 2 maanden daarna voornamelijk aan de oppervlakte zwemmen.
Na die 2 maanden zie je dat ze steeds lager komen / dieper durven.
De volwassen Blauwoogjes zwemmen voornamelijk in de middenlaag en komen ook veel bij de bodem (en eten ook mee van wat er op de bodem ligt aan voer).

Ook lees ik veel dat het nogal schuwe visjes zijn, maar die ervaring hebben wij niet.
Zeker de baby Blauwoogjes (nu zo'n 3 maanden oud) zijn stoer en nergens bang voor, erg leuk.
 
Ansi zei:
Ik vraag me af waarom het Afrikaanse Blauwoogje een oppervlaktevis wordt genoemd?
Je bent niet de eerste ;)

uitvalsbasis is duidelijk de middenlaag.
 
Ligt dat er ook niet aan wat de rest van het bestand is? Een wat drukkere vis in het midden, en ze gaan omhoog, een territoriale vis boven en ze gaan omlaag. Ik merk dat in ieder geval wel bij mij boraras. (een andere vis natuurlijk, maar misschien toch een relevante ervaring)
 
Dat weet ik niet precies Alexej.
Bij ons is er geen sprake van een (territoriale) bovenlaagvis.
En we zagen het genoemde gedrag goed in de qubie 25 waar ze tijdelijk zaten om op te groeien en daar zaten geen andere vissen of wat dan ook bij.
 
Kwa eetgedrag zijn ze echte oppervlaktevisjes. Zo eten ze graag insecten die op het wateroppervlak vallen. Springstaartjes, bladluizen. Natuurlijk zal een oppervlaktevis niet altijd aan het oppervlak verblijven.
Een bodemvis zit ook niet altijd op de bodem. Maar veel hangt idd af van de rest van je bestand en van je beplanting. Als je oppervlaktegroen hebt, zetten ze daar ook liefst hun eitjes af.
 
In het Nederlands verwarren ze vaak bovenlaag met oppervlakte, wat weer twee volledig verschillende gebieden zijn. Daarnaast worden killi's (en vooral lichtogen) al snel - maar vaak onterecht - tot de oppervlakte vissen gerekend.
 
jeffrey zei:
In het Nederlands verwarren ze vaak bovenlaag met oppervlakte, wat weer twee volledig verschillende gebieden zijn. Daarnaast worden killi's (en vooral lichtogen) al snel - maar vaak onterecht - tot de oppervlakte vissen gerekend.

+1
De vorm van de vis geeft vaak een goede indicatie. Oppervlakte vissen hebben bijna altijd een rechte/platte rug/bovenkant. Denk (in extremis) aan bijlzalmen, maar ook epiplatys of de vlindervis.
Zelfde geldt in zekere zin voor de bodem vs. onderlaag, maar dan een platte onderkant. Denk aan de vorm van cory en pleco (bodem) tov de vorm van een apistogramma (onderlaag)
Deze leidraad klopt ook als je kijkt naar soorten binnen een familie: C.Pygmaes is ovaler dan de hastatus; en pief-paf-poef, de pygmaeus is ook meer een zwemmer dan een bodembewoner.

Ansi zei:
Dat weet ik niet precies Alexej.
Bij ons is er geen sprake van een (territoriale) bovenlaagvis.
En we zagen het genoemde gedrag goed in de qubie 25 waar ze tijdelijk zaten om op te groeien en daar zaten geen andere vissen of wat dan ook bij.
In een klein bakje zullen ze geen natuurlijk (zwem)gedrag vertonen, ik zou daar geen conclusies aan willen verbinden.

Pol_de_gezzmol zei:
Maar veel hangt idd af van de rest van je bestand en van je beplanting. Als je oppervlaktegroen hebt, zetten ze daar ook liefst hun eitjes af.
Nog een +1
Ik heb gehoord dat ze schuw kunnen zijn; schuwheid kan zich ook vertalen in het niet-in-de-open-ruimte zwemmen. Dus als je planten de oppervlakte niet halen, zul je dara ook geen vissen hebben.
 
Hallo Forummers,

Ik heb 15 blauwoogjes gehad en er zijn nu nog 5 over een aantal die krijgen na de kieuwen een holte ,dus inplaats van een buikje wat ze eerst hebben word het buikje een holte het lijkt wel of de ingewanden krimpen ze worden heel dun zelfs enkele een kromme rug en eten doen ze niet ,ze willen wel maar het lijkt of ze het niet kunnen inslikken .

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en wat is er tegen te doen de vorige blauwoogjes hadden dit niet .

Ph- 7
GH-13
KH-6

Ik hoor het graag.
Australe
 
Misschien is het handig om hier een eigen apart topic voor aan te maken.

Ik weet niet precies hoe ik mij een holte voor moet stellen. Heb je hier misschien een foto van? En heb je ook de andere waarden zoals bijvoorbeeld nitriet?

In eerste instantie lijkt het er toch op dat ze niet genoeg eten binnen krijgen. Hoe lang heb je ze al? En wat geef je ze precies te eten? Niet elke vis wil namelijk in het begin droogvoer accepteren. Misschien een keer iets van diepvriesvoer/levend voer proberen.
 
Om nog even on topic door te gaan, ik ga er vaak vanuit dat de vorm en stand van de bek van een vis een goede indicator is, vanwaar hij ( hoofdzakelijk) zijn voer haalt en waar hij dus ook het meest zal zwemmen,

Onderstandige bek: Pleco's , cory.s botia, pangia, duidelijk bodem/ onderste waterlagen

Eindstandige bek: Veel barbussoorten, chicliden, hemigrammus.

Bovenstandige bek: Aphyosemion, Carnegiella, Poecilia.

Dit is zeker GEEN wetmatigheid, denk aan de bodembewonende grondels met bovenstandige bek, maar wel een goede richtlijn!
 
Hallo Biologist,

Een apart topic aanmaken lijkt mij niet nodig het gaat toch over blauwoogjes .

En een foto maken lukt niet , het is toch niet zo moeilijk normaal zie je dat de buik rond is en zeker als ze gegeten hebben ,maar nu hebben ze geen buik maar een holte dus of de darmen gekrompen zijn een buik .buik ronding omlaag en een holte is een ronding omhoog .

Ze krijgen net als de Aphyosemions en Nothobranchius diep vries en droogvoer voer ,het niet willen eten doen ze pas nadat ze een buikholte krijgen .

De blauwoogjes zitten al 6maanden in de bak .
 
Australe zei:
Hallo Biologist,

Een apart topic aanmaken lijkt mij niet nodig het gaat toch over blauwoogjes .

En een foto maken lukt niet , het is toch niet zo moeilijk normaal zie je dat de buik rond is en zeker als ze gegeten hebben ,maar nu hebben ze geen buik maar een holte dus of de darmen gekrompen zijn een buik .buik ronding omlaag en een holte is een ronding omhoog .

Ze krijgen net als de Aphyosemions en Nothobranchius diep vries en droogvoer voer ,het niet willen eten doen ze pas nadat ze een buikholte krijgen .

De blauwoogjes zitten al 6maanden in de bak .

Ik denk dat het net wel handig zou zijn om een apart topic aan te maken, zodat er geen verwarring ontstaat ;).
 

Terug
Bovenaan