Wat is er nieuw

Afrikaans Blauwoogje

  • Onderwerp starter Onderwerp starter halliehallo
  • Startdatum Startdatum
H

halliehallo

Guest
Heeft iemand ervaring met het kweken van dit visje? Ik ben benieuwd, ik zou graag mijn schooltje op natuurlijke wijze uitbreiden! Hoe ga ik hiermee te werk? Ik heb een schooltje van 11 in mijn 80cm bak zitten nu!

Mvg
 
Aplocheilichtys normanni bedoel je?

Ja, ik heb hier al eens mee gekweekt.
Op natuurlijke wijze is mogelijk, maar moeilijk om te zien vooral...
Je moet zeer veel beplanting hebben en zien dat je normannis centraal staan in je 80cm. Niet te veel andere medebewoners en zeker geen grotere..

Als je nog vragen hebt, stel ze maar..
 
Heeft u foto's? Ik ben zeer benieuwd!! Welke planten moet ik dan vooral nemen? Beetje fijnbladerige planten denk ik? Cabomba oid? Ik ben er in ieder geval helemaal verliefd op!!
 
Ja ik heb duidelijke foto's bij mijn topic over mijn aquarium.
Onderaan dit bericht is een link... Gelukt?

Van planten, inderdaad veel cabomba. Bij mij hebben ze ook eieren afgezet op javamos en de wortels van limnobium laevigatum...

Alleen is het probleem dat ze de eitjes zelf durven opeten... Ook andere medebewoners durven dit...
 
Ik ga in uw topic kijken! Heeft u verder nog tips?
Ik ga gelijk Cabomba en Limnobium bestellen!

Ik heb momenteel veel Vallisneria Gigantae en een Cryptocoryne soort. Zou dat ook kunnen werken?

Mvg
 
Ik heb geen van beide planten staan, dus ik zou het niet weten.
Ik heb op mijn echinodorus nog nooit een eitje gezien...
Ik denk dat ze vooral op fijnbladerige planten afzetten.

Het beste, en hetgeen waar je het meest resultaat zult hebben is eigenlijk een aqua apart hebben staan, van 30liter ofzo...
En als je dan eitjes ziet, knip je dat stukje plant af en steek je dat in die kleine aqua.
Daar kunnen de eitjes en jongen niet opgegeten worden door andere bewoners...

Natuurlijk heeft niet iedereen hier de middelen voor, ik heb dit ook niet. Bij mij was de kweek puur toeval...
 
Hmmm. Helaas is mijn Dennerle 30L laatst lek geraakt. Heb nu alleen nog maar 10L. Binnenkort kijken voor een aqua-40, of is dit ook te klein?

Mvg
 
Helaas kan ik daar geen antwoord op geven, daar weet ik niet zo veel van.
Ik ken niet zo veel van de geschikte afmetingen...

Ik zou denken dat 10 liter ook al genoeg is... Omdat het echt zeer kleine visjes zijn die je in het begin nauwelijks ziet...
 
En vanaf welke lengte en leeftijd zijn ze geslachtsrijp? En hoelang duurt het voordat eitjes uitkomen?

Mvg
 
De eitjes komen uit na 12 a 14 dagen.

Ik hou de leeftijd niet echt bij...
Maar kan je het geslacht van jouw normannis al onderscheiden?
Dit is vrij simpel...
De mannen hebben langere vinnen en geel op het einde van de vinnen.

Ook zie ik bij mij af en toe "haantjesgedrag" bij de mannetjes...
Zij zetten hun vinnen dan helemaal open en stijgen naar omhoog met twee.
Dit doen ze om op te vallen bij de vrouwtjes en te laten zien wie de sterkste is...
 
Ik zal zo foto's maken! Ik heb het idee dat ik het verschil kan zien!
 
De vrouwtjes hebben meer iets weg van een vrouwtjesgup vind ik..
 
Hier zijn de foto's !

Ik had het vermoeden dat dit een vrouwtje is!

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/img_2505.jpg

En ik dacht dat dit een mannetjes zijn (de middelste en degene linksboven!

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/img_2503.jpg

En deze in het midden dacht ik ook dat het een vrouwtje is!

img_2504.jpg




Klopt dit een beetje?
 
De eerste en de laatste foto zijn te onduidelijk om dit te zien...

Maar de middelste foto klopt, degene linksboven en in het midden zijn mannen..
 
Dus zouden ze dan ook al geslachtsrijp zijn? 😀
 
Ik zou denken van wel, heb je misschien een totaaltje van je 80cm?

En met welke andere bewoners hou je ze?
 
Zo was de bak gisteravond

img_2506_(1).jpg


Dit zijn de plantjes

img_2507_(1).jpg


Zo is ie nu!

img_2508.jpg
 
Ik zou nog meer fijnbladerige planten erbij zetten...

Wat zijn de medebewoners?

Heb je mijn foto's al gezien van het eitje en de jongen?
Je moet dus goed je bak in het oog houden...
 
Ik heb nog wel een vraag.

Hoe zie ik de eitjes, zijn ze groot? Waar kan ik ze vinden als ze er zijn?
 
Ik heb van het eitje ook een foto en beschrijving in mijn topic staan van mijn aqua...

Ze zijn zeer klein en doorzichtig en hangen met een draadje vast aan een fijnbladerige plant.
 
Nog geen eieren gezien. Kan ik op een of andere manier het paarseizoen nabootsen? (Bijvoorbeeld dmv een waterwissel? Ik voer eigenlijk al 5 dagen afwisselend met diepvriesvoer (witte en rode mug en artemia en watervlooien.) Heb laatst een waterwissel gedaan met wat kouder water en toen dacht ik wat activiteit te zien in de vorm van baltsgedrag, maar dit weet ik niet zeker. Iemand nog tips?
 
IK HEB DRINGEND HULP NODIG!

Ik vond al dat de blauwoogjes hard achter elkaar aan zwommen, maar nu heb ik iets gevonden wat verdacht veel op een eitje lijkt!!! Alleen het is helemaal doorzichtig (heeft geen kleur, net zoiets als glas). Het zit met een soort draadje aan de cabomba vast. Ik heb het takje cabomba in een aardappelsalade bakje gedaan met een luchtsteentje. Kan iemand bevestigen dat het hier inderdaad om een eitje van de blauwoogjes gaat? Een foto maken is helaas niet mogelijk, hij is voor het oog al bijna onzichtbaar
 
Ik dacht dat ze wat meer geel horen te zijn. Maar dit is echt transparant als glas?!
 
Dat zou een eitje kunnen zijn ja...

En wat panchax zegt klopt ook.
 
Ja volledig doorzichtig is goed, na een paar dagen zou je er iets in moeten zien...
Als het bevrucht zou zijn...
 
Maar dat betekend dus eigenlijk dat er nog meer eitjes zouden kunnen zijn? Ik ben echt super blij 😀
 
Ja, dat kan zeker..
Natuurlijk is het zeer moeilijk om deze te zien, zoals je al ontdekt hebt
 
Ik had dit nog staan. Ik had dit destijds gekocht om japonica larven te voeren. Die kweek is toen mislukt, waarschijnlijk verkeerde hoeveelheid zout. Is dit te gebruiken mocht dit eitje uitkomen?

img_2622.jpg


Zo staat het er nu bij

ja.jpg.jpg
 
Dat product ken ik niet, ik gebruikte gewoon baby vlokvoer...

Waarom zet je eitje niet gewoon in een kweekbakje in je bak?
 
Kan ik ook doen! Is dat beter? Welke procedure volgt nu? Meen dat het beestje over 12-14 dagen zou gaan zwemmen? Wat moet ik nu allemaal doen?
 
Ik weet niet echt of dat beter is, normaal zou het eitje moeten uitkomen na een 14tal dagen.

Het is gewoon afwachten nu...
 
Ik hoop dat het een eitje is!!!
 
Moet ik nog water verversen ofzo?
 
Nee, houd gewoon je wekelijks ritme aan...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan