Wat is er nieuw

afrikaans riparium, welke planten?

tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Leeftijd
32
ik ben bezig met een afrikaans riparium in een bak van 130x50x50 (met lichtkap meegerekend 10cm hoger), voor rietkikkers, dus een afgesloten kap is noodzakelijk, de lucht temperatuur in het riparium zal ongeveer 28 graden celsius zijn, en er komt 10cm water in, weet iemand goede afrikaanse oever/moeras planten die niet meer dan 40/50cm hoog worden en tegen natte voeten en hoge luchtvochtigheid kunnen (afwisselend tussen seizoenen 50% of 80%).

de perfecte kans om Anubias soorten te houden zoals ze in de natuur vaak worden gevonden!

waar staat de anubias dan normaal? met de wortels in een natte oever, of half onderwater?

ik ben ook nog op zoek naar drijfplanten, helaas heeft de kaapse waterlelie hoger water nodig.

Google images: "Anubias habitat"

zo te zien dus op grind en rotsen, hebben ze boven water hetzelfde formaat als onder water. (heb ik al geprobeert te googlen maar kan ik niet vinden). Anubias barteri wordt namelijk tot 45 cm onderwater dat zou een mooie maat zijn om de hoogte ook te gebruiken. (als ik hem zo mooi hoog krijg natuurlijk.)

tot nu toe:
Watersla
Anubias

ik heb anubias barteri nana en anubias mini gekocht. (staan nu in een emmer water met een element). morgen kan ik de boel gaan inrichten. dan brengen mijn ouders de stenen fietsen met 15-20 rivierstenen is zwaar. (hoeveel er daarvan ingaan weet ik nog niet.)

net toch maar besloten om toc maar meer dan alleen anubias er in te doen. ook maar java varen, lobelia en 2 verschillende echinodorus er bij gedaan.
er is te weinig beschikbaar uit afrika, en dit ziet er een stuk beter uit.

nu hopen dat de plantjes zich goed aanpassen op het emerse leven. ik sproei in elk geval regelmatig water om ze vochtig te houden, meer kan ik niet doen denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan