Afrikaanse cichliden voor 2m 600L


F

fishie

Guest
Hallo daar,

Ik heb een paar vragen van een vriend van me die graag een aquarium zou opstarten met Afrikaanse cichliden met voorkeur aan het Malawimeer.

De bak is 2m lang 50cm breed en 60cm hoog met een inhoud van 600L.

Hij zou graag kleurrijke vissen hebben en meerdere soorten samen houden.
Kan je Utaka & Umbuna soorten samen houden & hoeveel naar inhoud van zijn aquarium?

Ook ziet hij erg graag Lethrinops sp. Red Cap.
Graag had die deze als hoofdsoort gehouden als dat mogelijk is

Alvast bedankt
 
Hoi,

De Lethrinops sp. Red Cap is een leuk visje. Vraagt een zandbodem en wat stenen, en vooral ook rustige medebewoners. (Mbuna zijn allesbehalve rustig.) Als je de red caps combineert met andere rustige en niet te grote vissen uit hetzelfde leefgebied dan heb je een leuk malawi bestand.

Je kunt ook combineren met rustige (!!) mbuna (bv de Labidochromis caeruleus), dus de rotsbewoners. Maar dan zit je wel met voer. De zand en de zand/rotsbewoners (ik noem deze maar even utaka, klopt technisch niet maar praat makkelijker) zijn namelijk omnivoren en carni/piscivoren. Oftewel, ze eten eigenlijk alles.
De mbuna eten ook wel alles wat ze voor hun neus krijgen, alleen is niet-groenvoer apart van een paar kreeftjes erg slecht voor ze. Verder vragen mbuna veel rotsen, dus dan zou je een hele rotsstapel/muur moeten bouwen.

Wil je het makkelijk houden dan zou ik dus voor een groep rustige kleinere utaka gaan. Kleurrijk, makkelijker met inrichting (je kunt dan ook wat planten houden als je dat zou willen), makkelijk met voeren.
 
SaskiaZ zei:
Hoi,

De Lethrinops sp. Red Cap is een leuk visje. Vraagt een zandbodem en wat stenen, en vooral ook rustige medebewoners. (Mbuna zijn allesbehalve rustig.) Als je de red caps combineert met andere rustige en niet te grote vissen uit hetzelfde leefgebied dan heb je een leuk malawi bestand.

Je kunt ook combineren met rustige (!!) mbuna (bv de Labidochromis caeruleus), dus de rotsbewoners. Maar dan zit je wel met voer. De zand en de zand/rotsbewoners (ik noem deze maar even utaka, klopt technisch niet maar praat makkelijker) zijn namelijk omnivoren en carni/piscivoren. Oftewel, ze eten eigenlijk alles.
De mbuna eten ook wel alles wat ze voor hun neus krijgen, alleen is niet-groenvoer apart van een paar kreeftjes erg slecht voor ze. Verder vragen mbuna veel rotsen, dus dan zou je een hele rotsstapel/muur moeten bouwen.

Wil je het makkelijk houden dan zou ik dus voor een groep rustige kleinere utaka gaan. Kleurrijk, makkelijker met inrichting (je kunt dan ook wat planten houden als je dat zou willen), makkelijk met voeren.

Hartelijk bedankt voor de vele informatie
hiermee zal hij wel weten wat gedaan.
 
1013743_1436755353222806_972841515_n.jpg


Alvast een foto van zijn leeg aquarium.
Eens verder met het aquarium volgen er nog :)
 
Zo'n bak van 2 meter moet ik ook snel hebben! Fraai
 
2 meter bakken zijn echt ideaal voor Malawi cichliden :D
Heb er zelf een 2meter maar die is wel maar 450 liter. Hij is niet zo breed en 10 cm lager.

Als je Mbuna gaat houden is de Pseudotrpheus Saulosi echt een aanraden. Fel gele vrouwtjes, echt mooi geel en de mannetjes zijn blauw zwart gestreept met enorm mooi blauw en zwart! Ze worden niet echt super groot en dus kunnen er wel enkele in je bak 2,3 mannetjes en 6-7 vrouwtjes. (en natuurlijk dan nog andere soorten maar enkel saulosi gaan de mannetjes vechten als je er teveel zet zelf in 2 meter bak.) Leuk die verschillende kleuren in je bak!

Naar hoeveelheid vissen:
Je kan er meestal aardig wat, bij cichliden wordt er vaak zelf 'te veel' in gestopt maar dit kan als je maar elke week 10-20% ververst.
Ook niet overvoeren! 1x per dag voor volwasse vissen is echt genoeg. Bij mij eten ze alles op binnen de 1 minuut en ze staan meer als dik genoeg. Soms voer ik eens extra dus 2x per dag dan bijvoorbeeld met ander voer zoals levend voer of speciaal voor kleuren te laten uitkomen of nog iets anders.
 
Convantol zei:
Naar hoeveelheid vissen:
Je kan er meestal aardig wat, bij cichliden wordt er vaak zelf 'te veel' in gestopt maar dit kan als je maar elke week 10-20% ververst.

Je moet er natuurlijk nooit "te veel" vissen in doen. Dat kan nooit goed zijn...
10-20% verversen per week vind ik persoonlijk aan de lage kant, zeker met cichliden.
Ik ververs mijn Tanganyika bak wekelijks 30% (zitten Eretmodus en Tropheus in, die zijn qua onderhoud vergelijkbaar met mbuna's, eten ook hetzelfde).


Ook niet overvoeren! 1x per dag voor volwasse vissen is echt genoeg. Bij mij eten ze alles op binnen de 1 minuut en ze staan meer als dik genoeg. Soms voer ik eens extra dus 2x per dag dan bijvoorbeeld met ander voer zoals levend voer of speciaal voor kleuren te laten uitkomen of nog iets anders.

En goed opletten dat je het goede voer geeft! Mbuna's doen het het beste op vezelrijk groen-voer. Geef je ze voer op dierlijke basis loop je kans op Bloat, en krijg je vaak erg dikke en grote (onnatuurlijke) vissen.

Voer bijv. OSI spirulina, en dan inderdaad maar 1x per dag.
Tetraphyll granules zijn ook erg vezelrijk.
 
Dat 1x per dag voor herbivoren vind ik eigenlijk wel apart. Carnivoren ok, sterker nog die mogen rustig 1 of meerdere dagen per week vasten. Omnivoren kunnen meestal ook wel wat hebben en voer je snel te veel.

Maar alle herbivoren die ik ken, zoogdieren dan, kunnen juist heel slecht tegen enkele uren zonder eten. Hun spijsverteringsstelsel is erop ingericht om altijd wat te doen te hebben. Warom zou dat bij puur/vrijwel puur herbivore vissen anders zijn? Die hebben in ieder geval een lang darmstelsel. En dan heb ik het met name over mbuna,Eretmodus, Tropheus en echte algeneters, ik weet zo even geen verglijkbare andere vissen (levendbarenden zoals guppen zijn omnivoren toch?).
 
Saskia, Mbuna vrouwen zijn ook herbivoren en die eten tot 4 weken niet wanneer ze jonkies dragen. 1x per dag voor herbivoren is zeker ok. Als ze maar genoeg binnen hebben en zeker niet te veel.

1x per week levend voer kan ook geen kwaad. Zelf Mbuna eten dierlijk voedsel zoals mini kreefachtigen en van die dingen dat tussen de algen leven. Ik geef het vooral omdat ik nog veel jonge dieren heb en die mogen wel wat eiwitrijk voedsel hebben voor hun groei.
 
Ben ik een heel eindje niet meer online geweest en zie al terug veel nuttige tips. Die gaat hij zeker wel in acht moeten nemen.
Het aquarium komt al beetje per beetje op gang. heeft zo juist zijn achterwand geplaatst en de filter geplaatst.

Naar voeding toe en aantal vissen kan ik nog niet veel van maken. Hij weet zijn keuze naar vissen maar nog min of meer maar hem kennende kan het nog veranderen...

Hier alvast een foto van de achterwand.

Dankje voor de vele tips en als er nog zijn deel ze gerust. kan enkel maar ten goede komen :)


731313_0_82_1622194_1449196425312032_192371775_n.jpg
 
mooi begin!
heeft hij nou de ombouw (en lichtkap) van piepschuim?
 
Zo, ben benieuwd. Heb je er nu Malawi inzitten of gebruik je je bak nu als badkuip? :D
 
Al een heel eind heeft de bak stilgestaan niet wetende wat ermee hing gebeuren.

Is tot het besluit gekomen er dan toch geen cichliden in te plaatsen door te weinig kennis van de vissoort tot spijt vind ik persoonlijk maar wel beter voor de vissoort en das wat primeert. het is een gewone aquarium geworden met een diversiteit aan levendbarende vissen.

Veel foto's heeft hij niet meer genomen.
Dit is ongeveer het eindresultaat mits dat de planten nu wel al een fors eindje gegroeid zijn.

849479_0_82_1896736_1450432271855114_1814122193_n.jpg


641156_0_82_1960000_1450477845183890_952158769_n.jpg
 
Kennis opdoen is niet zo moeilijk in deze tijden van internet. Als je nu 2-3 soorten cichliden wou houden kan je gerust op een paar uurtjes alles over die soorten te weten komen wat je moet weten als basis.

Allesinds veel succes ermee, levendbarenden kunnen even prachtig zijn!
 
Hoi,

Das waar maar is niet mijn aquarium :)
Had ik plaats voor zo'n schoon tank zou ik ook wel weten wat mee gedaan hihi
 

Terug
Bovenaan