Wat is er nieuw

Afrikaanse waaierhandgarnaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bumblebiekje
  • Startdatum Startdatum
B

Bumblebiekje

Guest
Ik wil binnenkort graag twee of drie afrikaanse waaierhandgarnalen kopen voor mijn 200 liter aquarium. Lijkt me een leuk gezicht (als ze zich laten zien) met de blauwe platy's in mijn bak.

Er zitten veel verstopplekken in de bak en het is rijkelijk beplant. Vraag is nu of de garnalen ook samen gaan met hypancistrus, ancistrus of meervalsoorten in zijn algemeenheid?

ik heb 2 van deze garnalen.
ook heb ik meerval soorten en 1 ancistrus.

mijn mening:

het gaat gewoon goed, alleen proberen ze bij mij steeds de andere vissen te "pakken".
en bij mij heeft 1 garnaal altijd ruzie met de ancistrus.
het is namelijk zo dat de garnaal naar de andere vissen toe loopt maar te traag is.
dus de vis zwemt al meteen weer weg.

maar ik denk dat de situatie verschild per vis/garnaal

mvg

joris

Grote waaierhanden kunnen best dominant zijn naar soortgenoten of andere dieren in de bak als er een bepaald plekje bezet is en de garnaal wil daar net gaan zitten bv.
Mijn ervaring is verder dat je ze zo goed als nooit ziet met verstopplekjes.

over dat laatste ben ik het eens,
vooral als je ze met weinig houd.
als je al 4/5 exemplaren hebt dan zijn ze al minder schuw

Kan bij mij een uitzondering zijn natuurlijk maar heb er hier 5 in een 60 cm zitten en moet ze nog zoeken.
Inrichting en verlichting al aangepast maar is echt hopeloos...

Seabait zei:
Kan bij mij een uitzondering zijn natuurlijk maar heb er hier 5 in een 60 cm zitten en moet ze nog zoeken.
Inrichting en verlichting al aangepast maar is echt hopeloos...
of het is bij mij een uitzondering:smile: haha
had er eerst 1, zag ik nooit.
koch ik er nog 2 en kwam die wel tevoorschijn

Dank voor de reacties... Ik heb een meterbak dus ik denk dat ik begin met 2 afrikaanse waaierhandgarnalen. Ik heb gelezen dat ze 16cm groot kunnen worden maar wil ze graag aanschaffen vanaf 6cm ongeveer. Ik heb mijn lfs gisteren gecontacteerd of ik ze kan bestellen en wat ze er voor willen. Jammer genoeg nog geen antwoord gehad.

Verder wil ik nog 2 of 3 peckoltia l134 bestellen, ook voor in mijn meterbak. Er zit nou een koppel ancistrus in met eitjes en sinds mijn man l401 dood is gegaan heb ik nog 1 vrouw daarvan, omdat de l134 wat weg heeft van de l401 wil ik daar mee verder gaan, is toch iets goedkopere vis.

In ieder geval fijn dat het wel kan met meervallen anders had de garnaal niet doorgegaan.

Wat denken jullie, 2 doen dan maar en man vrouw bij elkaar of maakt dat niet uit? Weet dat ze haast niet te kweken zijn en dat het dan in brak water zou moeten maar dat is mijn bedoeling ook niet. Wat zou voor de garnaal het leukst zijn, man en vrouw of 1 man en twee vrouwen?

De verhouding zal niet veel uitmaken, 2 vrouwen is voor een man wel leuk om af te wissel ivm romantische avontuurtjes maar hij moet dan ook weer gezeur van twee dames aanhoren en is wat minder prettig 😉

Hahaha, dan doe ik wel drie, 2 vrouw op 1 man, als de garnalen qua karakter op mij lijken gaat dat een heel gelukkige zeurloze man worden... "Doet ff een trui met v-hals aan, huidige trui zit wat strak rond de nek nu 🙂"

Vindt je Aziatische waaierhanden niks toevallig? want die zijn over het algemeen een stuk minder schuw ook.

Ik wil echt per se die blauwe hebben 🙂

Heb sinds dit weekend ook een bruine waaierhandgarnaal in mijn 100 liter zitten, heeft een beige streep op zijn rug, ben ff de naam vergeten. Is zo'n 6cm groot en zit verstopt bij het kienhout. Ook wel leuk beessie maar hou echt van de mooie kleur van de afrikaanse 🙂

En dat is een Aziaat.

Nou die aziaat had me bijna een hartverzakking bezorgt van het weekend... Ik had hem net zoals de vissen overgezet, je weet wel, zakje erin, op temperatuur laten komen, wat water uit het zakje, wat water van het aquariumwater er weer in, bla bla,...

Uiteindelijk was het moment daar om hem over te zetten, ik weet niet hoe jullie dat altijd doen, plons erin, maar nadat een gup in het lege zakje bleef plakken ooit, schep ik de diertjes eruit met een klein schepnetje.

Ik dus met dat netje in dat zakje, wou die garnaal er niet in, uiteindelijk kroop ie tegen het netje aan en tilde ik dat uit het zakje, begon ie ineens te bewegen, ik was als de dood dat dat beest op mij ging springen. Ik vindt het hartstikke leuk in het aquarium maar voor de rest moeten er geen beesten met 6 of meer poten op mij springen of ik ren en gil heel het huis door. Was ontzettend blij dat hij toch op het netje bleef zitten tot dat het netje het water raakte 🙂

Hehehehhehe *sorry moest toch een beetje lachen*
Zo werkt er bij de Hornbach hier op de dierenafdeling ook een meisje dat als de dood is voor garnalen XD
Die is zo blij als ze je kent en je enkel een plantje komt halen 😛

Haha, nou vuurgarnalen kan ik nog wel aan maar zo'n joekel is leuk IN het aquarium 😉

Die blauwe zijn volgens mij wel een stuk schuwer dan de Afrikaanse waaier,...
Ik heb 2 waaierhandgarnaal en 1 blauwe,..nu 4 weken later heb ik die blauwe nog steeds niet gezien....
Maar het zijn wel leuke beessies!

eric79 zei:
Die blauwe zijn volgens mij wel een stuk schuwer dan de Afrikaanse waaier,...
Ik heb 2 waaierhandgarnaal en 1 blauwe,..nu 4 weken later heb ik die blauwe nog steeds niet gezien....
Maar het zijn wel leuke beessies!
dan zou ik maar eens gaan kijken of hij zich niet klem heeft gezwommen......

Heb bericht terug gehad van de lfs... De waaierhandgarnalen komen donderdag binnen, eentje kost 12,5 euro, is dat een normale prijs?

Peckoltia gaat ie nog naar opzoek, was moeilijk te krijgen momenteel bij zijn leveranciers. Eentje had er nog wel maar die vroeg 65 euro per stuk voor een l134. Dat vond zelfs de lfs wel belachelijk duur, daar koop je bijna een l046 voor!

Nou ja, heb gezegd dat ie verder mag zoeken en dat ik dan alles in 1 keer ophaal. Heb wel aangegeven dat ik voor de peckoltia niet meer dan 25euro per stuk betaal en dat vindt ik zelfs nog redelijk duur. De lfs had ook in de mail gezet dat de blauwe waaierhand ontzettend schuw zijn maar wel prachtig mooie beesten zijn.

Zit nu alleen in de knoop, budget wat ik wil uitgeven is 100 euro voor alles, dus het wordt ofwel 1 waaierhand en 3 peckoltia of 2 waaierhand en 2 peckoltia. Straks maar eens goed voor de bak gaan zitten en nadenken hoeveel van wat nou precies...

ik betaalde 15,- pst.
en had er 3 -_-

Nou heb ff de lfs teruggemaild dat ik voor 2 l134 ga maar dat ik 25 euro max ervoor betaal per stuk en voor 2 waaierhand garnalen. Dan zit ik op 75 euro en nog een extra leghol erbij besteld. Kan niet wachten 😉

Heel frustrerend dat de meeste mensen met (naar mijn smaak) de mooiste vissen op mp gemiddeld 100km van hengelo ov afzitten. De dichtsbijzijnde persoon met l134 zit 80km ver weg en vraagt 17,50 euro dus dat zou uiteindelijk nog een dure vis zijn met brandstofkosten.

Joepie!!! Morgen 2 garnalen ophalen whoop whoop!!

Ik ben zoooooooo blij!!!

Vandaag mannetje en vrouwtje afrikaanse waaierhandgarnalen opgehaald! Ze zijn nu ongeveer 5cm groot. Ik heb ze itchy en scratchy genoemd tot hiertoe maar zit ook te denken over electric en blue of vicks en blue of blue en monday. Misschien stom maar de speciale bewoners geef ik graag een naam.

Ze zijn druk aan het waaieren en hebben elks al een plekje gevonden. Mannetje zit in een leghol te waaieren, vrouwtje onder het "afdakje" van een steen.

Moesten nog vanalles doen nadien en toen ik in een tuincentrum nog 3 aziatische waaierhanden vond, heb ik die ook meegenomen om die ene in mijn 100 liter bak gezelschap te houden. Wel grappig, ze zeggen dat de afrikaanse heel schuw is, maar die zitten beide bijna voor het raam in de meterbak en in de 100 liter bak zie ik maar 2 rondlummelen. De rest zit waarschijnlijk verstopt achter een stuk kienhout. Die aziatische hebben wel een uitstekende camouflage kleur moet ik zeggen.

In ieder geval was het een grandioze dag, nu nog wachten op de l134 en dan heb ik het helemaal zoals ik wil.

En nu maar in de gaten houden,of ze er niet uit klimmen.
Daar zijn ze keigoed in.

Ik heb er 5, afrikaanse blauwe,
Vrij groot al, 10-12cm

Bij mij zijn ze niet zo schuw, maar zorg aub voor een flinke stroming voor ze. Hillstream strekte is beter

Heb gelukkig een goede kap op de 200 liter bak zitten met twee vakjes die je er tijdens onderhoud af kan doen. De 100 liter moet ik idd goed in de gaten houden als ik ermee bezig ben 🙂

Alle bakken hebben goede stroming, in mijn 200 liter bak hangen twee filters, 1 met spraybar en daarvan heb ik 1 pijpje schuin naar boven voor het wateroppervlak en de andere schuin naar beneden op het kienhout. Op de andere zit zo'n ding op en dat heb ik naar het midden van de bak gericht zodat alle plantjes meewiegen met de stroming. Ze waren zich vanavond al goed aan het volvreten. 🙂

Bumblebiekje zei:
Nou die aziaat had me bijna een hartverzakking bezorgt van het weekend... Ik had hem net zoals de vissen overgezet, je weet wel, zakje erin, op temperatuur laten komen, wat water uit het zakje, wat water van het aquariumwater er weer in, bla bla,...

Uiteindelijk was het moment daar om hem over te zetten, ik weet niet hoe jullie dat altijd doen, plons erin, maar nadat een gup in het lege zakje bleef plakken ooit, schep ik de diertjes eruit met een klein schepnetje.

Ik dus met dat netje in dat zakje, wou die garnaal er niet in, uiteindelijk kroop ie tegen het netje aan en tilde ik dat uit het zakje, begon ie ineens te bewegen, ik was als de dood dat dat beest op mij ging springen. Ik vindt het hartstikke leuk in het aquarium maar voor de rest moeten er geen beesten met 6 of meer poten op mij springen of ik ren en gil heel het huis door. Was ontzettend blij dat hij toch op het netje bleef zitten tot dat het netje het water raakte 🙂

Heb mijn waaier garnalen geleverd gekregen in een bakje, kreeg er 1 niet uit dus wou hem een "zetje" geven. Nou dat beest vol met een soort weerhaken in me vinger hangen 😛

5 min bezig geweest om het uiteindelijk van me vinger af te krijgen xD

Waaierhanden zijn geweldig. Ik vind de Afrikaanse variant ook vele mooier dan de Aziatische.

Ze zijn niet zo heel makkelijk te houden. Moet ook een beetje mazzel hebben, denk ik. Ze doen het het best in een bak met redelijk wat stroming en - maar dat is mijn idee - een bak die redelijk 'ingedraaid' is. Een beetje alg stellen ze ook wel op prijs.

@ kevin, had mij het overkomen had ik heel de buurt bij elkaar gegild en heel wat meters afgelopen! In de 100 liter bak zat al een filter enzo achter zo'n kap en die gleufjes aan de onderkant zitten soms restjes van blad aangezogen. Eerst deed ik dat wel ff met mijn handen weg, maar nou pak ik toch mijn stokje met 2 plastic puntjes om dat te doen. Moet er niet aan denken dat ze mijn arm op kruipen. Wat ik zei, leuk in het aquarium die 4 aziaten maar niet op mij. Al vindt ik die blauwe er wel weer vriendelijker en mooier uitzien 🙂

@jacobus, toen ik over waaierhanden begon na te denken heb ik me er eerst ontzettend in verdiept. Mijn waterwaardes waren er al geschikt voor, mijn achterwand maak ik niet schoon, staan allemaal planten voor dus daar en op een paar plantjes zitten ook beetje algjes. De stroming was al ok omdat ik ook hypancistrus heb die ietwat stroming nodig heeft, daarom werk ik ook met twee filters, kan ik met twee uitstromen werken. Voordeel is denk ik ook dat er in beide bakken corydoras zitten die het spul omwoelen, daar kunnen de garnalen ook weer van profiteren van hetgeen dan boven gaat dwarrelen. 1 of 2 per week geef ik oa ook een sera o-nip of plankton tab of iets anders dat langzaam oplost, dus qua voeding zit ik denk ik ook wel goed, buiten de rest dat ze wel zullen vinden in de bak.

Heb me ook al ingelezen over als ik eventueel ooit eitjes vindt over brak water maken en met hoeveel zout, etc. Is voor mij niet de insteek om te kweken maar als 1 van de garnalensoorten dan toch een keer eitjes heeft, kan ik misschien een gokje wagen en het gewoon proberen.

Maar tot hiertoe is het gewoon genieten van de nieuwe inwoners in de bakken 😉

Edit: wat is mijn hypancistrus trouwens een dulletje... Heeft mijnheer scratchy 1 van mijn hypancistrus zijn lievelingsplekjes ingepikt in de kienhoutgrot. Zit ie maar een beetje naar die garnaal te loeren, hahaha...

Fantastisch topic om te lezen.

Vandaag 4 waaierhanden aangeschaft om mijn bak op te fleuren.
Vandaar dat ik hier terecht kwam.

🦐🦑🦐

Ja inderdaad een oud topic maar veel plezier van je aanwinsten.

Ik heb ze ook, ik vind ze geinig om te zien als ze in de stroming voedsel vergaren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan