Wat is er nieuw

Afrikaanse zalm, welke?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GroorGeluid
  • Startdatum Startdatum
G

GroorGeluid

Guest
478776C7-AC36-4783-8123-44CDD7FF86C9.jpeg
2E049B6E-F58B-45E6-81C6-5D58CB96A51F.jpeg
36FAB3AB-B744-452C-AA11-1E2422D3197E.jpeg
gekocht bij Utaka, ruim een jaar geleden. Ga het nog bij hun vragen, maar kom daar voorlopig niet aan toe. Het opvallende aan deze aan de congo zalm verwante vis is dat zijn ogen helemaal donker zijn, ook de buitenrand. Alle andere “congo” zalmen die ik ken hebben een lichte buitenrand. Ik heb 2 mannetjes en een vrouwtje en ze zijn nu prachtig op kleur. Met witte randen aan de (staart) vinnen en een paarse gloed.
Wie kent deze soort?

Lijkt me een Alestopetersius soortje, maar welke weet ik niet precies. Lijkt wel wat op de Alestopetersius caudalis, en deze heeft utaka ook op de stocklist staan.

Het is de Alestopetersius caudalis,

C4E4632F-D7FB-4E93-AE1B-419B0E3CE387.jpeg
De caudalis is de “gele” congo zalm en dat is hem niet. Deze vis heeft geen enkele andere kleur dan de witte randen aan de vinnen (bij de mannen). Hij kleurt blauw bij bepaalde lichtinval en heeft ook een zwarte recht opstaande streep achter de kieuw die zichtbaar wordt bij paar gedrag. Dat hebben de “gele” zalmen ook en ook de soort met rode/ornaje vinnen. Bij geen van de andere soorten heb ik zulke donkere oogranden kunnen vinden/zien. Deze vissen geven daardoor een meer “spookachtige’ indruk. Op de laatste foto zie je 4 vissen. Die links boven is de caudalis denk ik. De andere 3 is waar het om gaat. 2 mannetjes en (rechtsboven) een vrouwtje. Ik hoop ze nog een keer te kunnen vinden. Ik heb nog een foto hierbij; met de “gewone, blauwe” congozalm, de “gele, caudalis” en de “blanke met blauw en witte randen aan de vinnen” als ook de soort met oranje vinnen (niet de Alestopetersius brichardi).

Ik zie (qua mannen dan) drie verschillende soorten, klopt dat?

Alestopetersius caudalis,
Alestopetersius hilgendorfi (?)

En dan de mysterievis. Die lijkt mij bijna een soort kruising tussen A. caudalis en A. smykalai. A smykalai heeft bijvoorbeeld de blauwe rug, en A caudalis de witte randen rond de vinnen. Maar dan hebben de nog de staart, die zit me een beetje dwars. Ik denk (hoop vooral) dat je misschien wel een nieuwe soort hebt in je aquarium. En als de soort wel al beschreven is dan is hij in ieder geval vrij bijzonder in de hobby, ik heb hem in ieder geval nog nooit gezien.
Jammer dat ze met andere soorten in de bak zitten, anders had je kunnen proberen een kweek op te zetten, amar bijzonder zijn ze wel!

Ik zag een you tube filmpje waarbij de vissen ook verkocht zouden zijn als hilgendorfi. Deze vissen lijken er erg op. Nog? niet zo uitgesproken witte randen aan de vinnen.

Ik heb er 2 mannen van en een vrouwtje. Ik heb een ander bak, nu leeg en opgeborgen, die ik, als ik tijd heb, misschien ga inrichten als kweekbak. Ik heb dat nog niet eerder gedaan, maar ik zie nu regelmatig paar gedrag bij deze prachtige vissen.

Als het zo ver komt laat ik dat hier weten.

De oranje soort zag ik bij Utaka genoemd als Alestopetersius ansorgii. Deze ziet er precies zo uit als die van mij.

de misterie vis blijft dat dus nog even?

Nog even een link voor een korte video

Als iemand deze in een winkel ziet ben ik heel benieuwd.

Ik zie ook nu pas de bijzondere tekening van de staart. Echt een uniek visje!

Ik zie ook nu pas de bijzondere tekening van de staart. Echt een uniek visje!
http://www.estalens.fr/articles.php?lng=en&pg=1455

Deze lijkt met de witte tekening achter op de vinnen heel erg op die ik in de bak heb. Ze hebben alleen meer geel dan die bij mij. Die zijn verder één tint.

Hopelijk blijft de aanvoer van deze verschillende prachtige soorten uit Afrika doorgaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan