Wat is er nieuw

Aftapkraan maken voor waterverversing

1978

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2014
Hoe kan ik het best een aftapkraan maken voor waterverversingen? Doe dit nu nog met slang en emmer, maar over niet al te lange tijd krijg ik een veel groter aquarium. Dan is een emmer geen optie meer.

Op internet zie ik verschillende oplossingen, ik dacht aan deze,
Voor aftappen: in de slang van de drukzijde van het filter een T stuk aanbrengen en hier een stukje slang en een dubbele eheim kraan. Die dubbele kraan kan ik dan aan/afkoppelen met een stuk slang richting afvoer badkamer. Het filter pompt dan het water weg...

Voor bijvullen: volgens mij kan je hier niet werken met T stukken e.d. Aan je filter. Dacht dus zelf aan een opvoerpomp welke ik in de wasbak zet en die dan via een slang naar het aquarium de boel bijvult.

Tips of andere ideeen zijn welkom!

Waarom geen hevel hangen in je bak met een kraan?

Eventueel een permanente hevel afgesteld op je waterhoogte die je op de afvoer aansluit/via een muur naar buiten lijdt o.i.d. Dan is het alleen een kwestie van waterbijvullen. Zou eventueel zelfs kunnen met een hooggeplaatste jerrycan en een druppelaar. Kwestie van jerrycan vullen en laten druppelen.

Neem een stuk tuinslang en doe aan een einde een motorloze vuilklok ( bv van Eheim)
Het andere einde in je tuin of in de WC. Even aanzuigen en na een uurtje is je bakbodem keurig schoon en is je bak 250 liter water kwijt.

Sluit nu de slang aan op een goede thermostaatkraan die je instelt op 24-25*C.
Het andere einde in je bak laten uitstromen in een keramieken kom ( die gaat niet zwemmen) en dan de kraan (niet te hard) laten lopen. Voeg intussen naar behoefte waterbereider en plantenmest toe, in de kom.

Zo gepiept, en niet veel werk zo 1 x per maand!

Greetzz BigSmoke

Een permanente hevel is denk ik iets teveel van het goede, een jerrycan in de kamer krijg ik hier niet verkocht aan mijn vrouw 🙂

BigSmoke zei:
Neem een stuk tuinslang en doe aan een einde een motorloze vuilklok ( bv van Eheim)
Het andere einde in je tuin of in de WC. Even aanzuigen en na een uurtje is je bakbodem keurig schoon en is je bak 250 liter water kwijt.

Sluit nu de slang aan op een goede thermostaatkraan die je instelt op 24-25*C.
Het andere einde in je bak laten uitstromen in een keramieken kom ( die gaat niet zwemmen) en dan de kraan (niet te hard) laten lopen. Voeg intussen naar behoefte waterbereider en plantenmest toe, in de kom.

Zo gepiept, en niet veel werk zo 1 x per maand!

Greetzz BigSmoke

Werkt dat afzuigen ook nog goed wanneer je 6 meter moet overbruggen, en een klein stukje omhoog moet om bij de afvoer te komen?

Bijvullen vanuit de thermostaat kraan in de keuken is nog wel een optie denk ik zo.

Zolang de afvoer maar lager ligt/uitkomt dan je waterniveau in je bak

De wet van de communicerende vaten zorgt ervoor dat je bak leegloopt, zolang als het uitstroom punt maar lager ligt dan het wateroppervlak van je bak!

Greetzz BigSmoke

Ik overbrug zo een meter of 15 (hevelklok gekoppeld aan een tuinslang). Even oefenen omdat je even moet wachten tot het water loopt, maar het werkt prima. Gewoon laten lopen en op een hoogte hangen tot hoever het water moet zakken.

Edit: Beter gezegd, voordat je het water kunt zien lopen. Aangezien het even duurt voor het bij het einde van de slang is. De eerste paar keer vergiste ik me nog wel eens.

Als je een groter aquarium gaat kopen en nog een keus moet maken welke externe filter wilt aanschaffen dan is de Fluval FX 5 en FX 6 een optie voor je.
Deze filter heeft namelijk een aftapkraan waarop je een slang kunt aansluiten waarna het naar de afvoer of tuin kan leiden.

Ja, dan gooi je gelijk de bacterie ook weg.

Heb ik eens met de 1.60 m en externe Eheim gedaan.

Resultaat een witte bak.
Dus ,dat doe ik niet meer.

Zo is dat Bertus, en omdat de filters sowieso niet alles uit je bak kunnen halen is stofzuigen tijdens waterwissel een heel goed manier om van een hoop rommel af te komen!!

Greetzz BigSmoke

Ja, dat doe je dan eerst. he.
Daarna verder aftappen.

Ik heb gewoon een lange tuinslang, die hang ik in mijn bak, aanzuigen en in de tuin leeg laten lopen. Dan doe ik zelf nog met een losse slang de boden schoonmaken in een emmer (3 a 4 emmers). Om te vullen heb ik zo'n koppelstukje voor op de keukenkraan:
ayy-ovwY8IrvdCFT2DeOgQgMvWVqPJIk.jpeg

Werkt perfect, en relatief snel. En geen extra kranen of splitsingen op de filterslangen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan