Afwijkend gedrag corydoras aneus?


J

Jette

Guest
Hallo forumleden,

Ik heb een bakje van 35 liter met een betta en vier corydoras aneus vissen.
Had ze gekocht omdat ze goed bij een betta kunnen en omdat ze voornamelijk bodembewoners zijn.
In het begin zwommen ze ook voornamelijk op de bodem maar de laatste tijd zwemmen ze erg aan de oppervlakte en lijkt het of ze naar lucht happen. Mijn bakje draait nu bijna vier weken en ik verschoon het twee maal per week ongeveer 1/3.
Een zuurstof gebrek kan ik me bijna niet voorstellen aangezien ik waterpest boven heb liggen en verder genoeg zuurstof gevende planten heb.
Mijn betta voelt zich erg op z'n gemak en ze eten allemaal prima.
Misschien herkent iemand dit gedrag of weet wat er aan de hand kan zijn.
Op de foto zie je een voorbeeld van hoe ze boven zwemmen.

Groet Jette

IMG_20190204_181844666.jpg


IMG_20190204_181857691.jpg
 
Zie je wat rode verkleuring bij de kieuwen? mooiste zou zijn als je ook de waterwaarden weet want kan ondanks de waterwissels toch nog niet in orde zijn omdat je bakje zo kort staat.
Eigenlijk is het veel te klein voor Corydoras en de bodem is ook verre van ideaal helaas...
 
Het naar boven schieten van Corydoras voor een hap lucht is normaal gedrag. Dat doen ze zo af en toe eens. Zo lang het niet constant is moet je niet panikeren.
@Seabait heeft gelijk, deze bak is veel te klein voor Corydoras. Ze hebben toch echt meer zwemtuimte nodig (80cm). Daarbij zijn Corydoras zeer sociale diertjes die in een groep gehouden moet worden. Minimum 6 wordt er als algemene referentie genomen, maar meer is beter. Ga nu alstublieft niet achter nog eens 2 exemplaren, want die passen er zeker niet meer bij.
Het subestraat in jou aquarium lijkt ook te scherp voor de corys. Ze wroeten graag door het substraat, op zoek achter voedsel. Als het substraat te scherp is kunnen ze zich verwonden met ontstekingen en zweren als gevolg.
 
Ik zie geen rode verkleuring bij de kieuwen, wat zou dat betekenen dan?
De waterwaardes weet ik niet maar verschoon het regelmatig.
Het substraat is heel fijn voor de betta, heb eerder corydoras gehad op grove grond en dat ging altijd prima.
Vroeg me alleen af wat het betekende als ze langer aan de oppervlakte happen dan normaal.
In ieder geval bedankt voor de tips.
 
Ik weet dat ze uit stress ook vaak van boven naar onderen kunnen gaan en dit bakje is zoals al is gezegd veel te klein dus dat kan ook stress geven.
 
Ik zie geen rode verkleuring bij de kieuwen, wat zou dat betekenen dan?
De waterwaardes weet ik niet maar verschoon het regelmatig.

Aantasting door schadelijke stoffen in het water bv
Als je de waterwaarden weet dan kan je daarop de hoeveelheid van het verversen aanpassen

Het substraat is heel fijn voor de betta, heb eerder corydoras gehad op grove grond en dat ging altijd prima.
Vroeg me alleen af wat het betekende als ze langer aan de oppervlakte happen dan normaal.
In ieder geval bedankt voor de tips.

We proberen ook een oorzaak te achterhalen maar is meestal meer info voor nodig dus vandaar de vragen.
Is vaak een teken van stress iig zoals hierboven ook al aangeven wordt.
 
Ze zwemmen niet steeds van onder naar boven maar hangen lang (10 min) boven.
Dit als extra info.
 
Dat is niet oke. Is er voldoende oppervlakte rimpelig? En heb je niet de mogelijkheid om jou waterwaarden te (laten) testen?
 
Ik zie geen rode verkleuring bij de kieuwen, wat zou dat betekenen dan?
De waterwaardes weet ik niet maar verschoon het regelmatig.
Het substraat is heel fijn voor de betta, heb eerder corydoras gehad op grove grond en dat ging altijd prima.
Vroeg me alleen af wat het betekende als ze langer aan de oppervlakte happen dan normaal.
In ieder geval bedankt voor de tips.
Je grind is geen grind maar vermalen glas. Het is makkelijk en goedkoop te produceren en je ziet het daardoor steeds vaker in de handel.

Het is echt niet fijn om Corydoras op zo'n bodem te houden. Mijn 32 exemplaren zitten op een zandbodem. Ze spoelen daarmee hun kieuwen en wroeten tot de ogen in het zand.
 

Terug
Bovenaan