Wat is er nieuw

Afwijkende bladeren belgisch groen

Visstick

Active member
Lid geworden
13 januari 2025
Leeftijd
45
Mijn bak draait nu 11 dagen en doet het goed. Het valt me alleen op dat het Belgisch groen verschrompelde blaadjes heeft bij de nieuwe uitgroei, zie foto.
Kan dit met iets te maken hebben? Ik heb dit in eerdere bakken nooit gehad.
Enkele waterwaarden:
NO3: 10
PO4: 1
FE: 0 (opvallend want voeg wel Tenso toe)
KH: 4
PH: 6,6
Temperatuur: 22 graden
Verlichting: Standaard Juwel buizen, Nature en Colour, gedimd met PVC buisjes, 8 uur per dag aan.

IMG_8252.jpeg

Jouw Hygrophila polysperma zoals wat wat deftiger heet is wat men gewoonlijk als een "gemakkelijke" aquariumplant betiteld. Ze moet via de waterkolom gevoed worden want ze neemt voedsel via de wortels in mindere mate op. Ze doet het eigenlijk is allerlei omstandigheden maar het is een plant die liever wat harder water heeft. Bij een lagere lichtsterkte doet de plant het ook maar geef je het een hogere lichtsterkte merk je pas hoe mooi de plant kan zijn. Je moet de plant zeer regelmatig snoeien, ze krijgt dan zijscheuten wat de plant voller meer "bossig" maakt. Je plant heeft voedingstekorten.

Ik kan een eventueel tekort niet in dit overzicht vinden dus ben ook wel benieuwd wat de oorzaak kan zijn:

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen
Misschien is een tekort niet alleen de juiste term. Ik doelde eigenlijk meer op een voedingsmanier die niet goed aankomt. Zoals daar zijn, een bodem die dichtgeslagen is. Een voedingsmanier die van het een teveel geeft waarbij er iets anders als tekort naar voren komt. Maar er kan hier ook sprake zijn van een zieke plant natuurlijk. Zelfs nog van ongedierte. In dit geval; kijk eens naar de wortels van de plant. Zien ze er gezond uit?

Bij ijzer staat in mn link wat anders maar misschien dat andere leden zoals @Cornelius of @benvo een idee hebben.
Bij een ijzertekort zie je in mijn ervaring meer een vergeling in het blad. Overigens Tenso heeft weinig ijzertoevoegingen in zich. Zelf voegde ik in mijn bak altijd ijzer toe. Maar in dit geval denk ik niet dat het probleem van Ts. in een ijzertekort ligt.

Ik dacht juist dat Tenso wel redelijk wat ijzer bevatte maar ik kan me vergissen.

Kan het niet zijn dat de de plant submers is gekweekt en nu went aan de onderwater omstandigheden?

De planten zijn wel tijdens vorstperiode verstuurd en hebben er een dag lang over gedaan met dank aan Postnl. Welicht dat ze een tik hebben gehad.
Overige planten hebben overigens nergens last van.
Wat betreft Tenso; in handleiding staat dat je met de de aanbevolen dosering 0,2 FE toevoegt. Moet wel zeggen dat ik ook Easystart van Easylife doseer 1x per week,als probeersel. Welicht doet dat iets met de ijzerwaarde.

Kan het niet zijn dat de de plant submers is gekweekt en nu went aan de onderwater omstandigheden?
Emers bedoel je? Klopt, maar heb het in 20 jaar nog niet eerder gezien bij Polysperma.

De bladvorm verandert wel wat maar niet zo kreukelig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan