Wat is er nieuw

Agressief antennebaarsje

• Onderwerp starter Onderwerp starter WouterBraakhekke
  • Startdatum Startdatum
W

WouterBraakhekke

Guest
Geachte leden,

Mijn vriendin heeft een 70 liter aquarium. Ze heeft hier een koppeltje Antennebaarsjes en een koppeltje honing goeramis in. Echter doet zich een probleem voort. Het mannelijke antennebaarsje zit continu achter de andere vissen aan. (Wij zijn er ons van bewust dat de combinatie antennebaars en honinggoerami een erg gewaagde keuze is, echter niet onmogelijk). Het mannetje laat bijvoorbeeld wel de borstvinnen met rust. Het vrouwtje "corrigeert" soms het mannetje, maar ook dat mag niet baten. Het probleem ligt echter ook niet bij het toevoegen van de honing goeramis. Toen we mijn eigen Corydoras pygmaeus te loge hadden omdat ik zelf bezig was met de opzet van een nieuw aquarium wist het mannetje ook deze letterlijk onder de stenen te pesten. Dit terwijl de grootte groot genoeg hoort te zijn. En de antennebaars als relatief vreedzaam richting andere vissoorten wordt beschouwd. De waterwaardes en de bak is dan ook prima. We hebben genoeg schuilplekken aangemaakt waar de andere vissen ook erg graag gebruik van maken. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn van dit gedrag?

Groeten Wouter.

We hebben denk ik de oplossing! Er liggen door heel de bak eitjes van de antennebaarsjes. De honing goeramis zitten daar van te smullen en het mannetje verdedigd zijn nest sterk. Is dit misschien de oplossing?

zover ik weet leggen ze geen eieren door de hele bak, maar op 1 plek in een schuil/leg hol.

behalve dat ze gewaagd zijn in territoria gedrag, passen ze kwa water waardes totaal niet bij elkaar.

ramirezi hebben echt zuur en zacht water nodig en een temp rond de 26 graden.

honinggoerami op 22 graden met een zomerse opwarming.
als je ze te warm houd jaar rond zullen ze niet heel lang leven + staat de man constant in de paar stand wat ook niet goed is.

naar mijn mening is het een echte no go
2 koppels territorium vormers in 70 liter
voor een goed koppel antennebaars is 60cm een zeer minimale bak maar het is te doen liefst zou je 80cm hebben voor deze soort
daarnaast wil de antennebaars graag warm zitten terwijl de honinggourami liever een koelere periode heeft
eieren weghalen kan helpen maar het kan ook voor problemen binnen het koppel zorgen en dan kan een van de 2 binnen korte tijd de ander de dood in jagen

ramirezi zijn substraat broeders ze graven vaak een kuiltje ze gebruiken geen holletjes

kuil is inderdaad betere woordkeus
of op een plat oppervlak zoals een steen/(catappa-/eiken-/beuken-/etc-)blad

Ik kan het erg vinden in jullie meningen, ik had zelf ook inderdaad al door dat het niet de perfecte match is. Toch ben ik iemand houdt van een uitdaging. Het lijkt mij een boeiend en leuk proces om dit tot een succes te leiden. Mocht dat niet lukken kunnen de Baarsjes een prachtig bestaan krijgen in mijn 250 liter bak. Dus ik ga niet de visjes pushen tot hun uiterste. Ook las ik dat het eerst nestje van een koppel een warrige boel kan worden. Misschien is dat de verklaring van de verspreiding van de eitjes. Ik waardeer jullie mening ten zeerste en het temperatuur probleem inclusief ruimte lijken nu de grotere problemen. Misschien is een verdeelde periode van temperaturen een oplossing, waarbij de ene de betere kant krijgt en de andere soort later weer de beterde kant van de temperatuur. Ook dit mits het goed blijft voor de visjes. Ik ben een onderzoekend persoon, maar niet ten koste van de visjes. Misschien als jullie brainstormen jullie nog tot ideeën komen? Overigens was er voordat de Baarsjes de eitjes hebben verspreid en een goede harmonie in de bak. De vissen konden prima samen in de bak rondzwemmen en kwa voedertijd was er ook geen onderlinge agressie. De stroming is al wel wat meer op de goeramis afgesteld omdat die toch wat moeite hadden met de sterkere stroming. Dit probleem doet zich pas echt voort sinds de eitjes in de bak zijn gekomen.

Wat zijn goede waterwaarden? Als je antennebaarsjes op honinggoerami temperatuur zet gaan ze snel dood, is vee te koud voor ze. Als ik heb goed begrijp is er nog een bak? Ik zou de 2 soorten splitsen, 1 tropische en 1 subtropische bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan