Wat is er nieuw

Agressieve Diamantgoerami man

• Onderwerp starter Onderwerp starter -Mitchel-
  • Startdatum Startdatum
M

-Mitchel-

Guest
Hallo,

Vast en zeker zal dit niet het enige topic over deze prachtige vis zijn. Maar ik begin mezelf ondertussen een beetje te ergeren aan onze schitterend gekleurde Diamantgoerami man. Hij zit samen met een vrouwtje, waarvan ik zeker weet dat het ook echt man en vrouw is.

Het probleem is dat het mannetje steeds agressiever wordt, niet alleen tegen zijn vrouwtje, maar ook tegen verschillende andere vissen. Vooral de 3 platy's van ongeveer 4 maanden oud, 3 volwassen guppen en de kardinaaltetra's laat hij niet met rust. Het vrouwtje pikt het vaak nog wel dat het mannetje niet vriendelijk is. Dit zal ook wel bij jullie bekend zijn wat ze dan doet. Op de zijkant zwemmen, enz. Het grootste probleem is dus dat hij de andere vissen niet met rust laat. We horen regelmatig plonsjes in het water, terwijl we op de bank zitten. Deze plonsjes komen van het mannetje dat ineens zijn 'prooi' achterna gaat.

Ik heb gelezen dat dit dominantie is, en dat dit weg gaat naarmate het mannetje ouder wordt. Maar ik vind het extreem worden. Ik neig ernaar om het mannetje terug te brengen, en om te ruilen voor een ander (misschien wat groter) mannetje.

Hebben jullie tips voor mij, wat ik kan doen? Of is dit een kwestie van: lekker laten gaan?

Hoe groot is je aquarium ?? Hoe is je aquarium ingericht ?? Heb je misschien een foto ??

En hoe warm is je bak?

Dat is wel belangrijke info inderdaad, excuus.

Mijn bak is exact 1 meter met een inhoud van 180 liter. De temperatuur 24 graden.

733694grunn_0_82_aquarium.jpg

Misschien een foto van beide goeramies ??

PS

Dat drijfbakje , waar heb je dat voor ?? Ik hoop niet om levendbarenden te houden , laten bevallen of groot laten worden. Die drijfbakjes zijn ondingen en zouden verboden moeten worden

Ten eerste je hebt een leuke bak. Wel wat kale plekken op de bodem waar je bv nog wat lage Cryptocoryne's of een mooie stenen geplaatst kunnen worden.

Je man is in de paarstemming gekomen en wil een schuimnest bouwen. Wat hem niet zal lukken omdat je geen drijfplanten hebt wat toch wel voor hen belangrijk is. Het vrouwtje zal ws ook nog niet in de stemming zijn dus dat verklaard het gedag naar haar. De andere kleine visjes daar reageert hij gewoon zijn overige frustratie op af. Als je de bak op 22 graden zou zetten dan zal het gedrag ws verdwijnen. Tot het echt zomer word en je bak temperatuur weer zal stijgen

Maar de temperatuur kan niet lager want je bak heeft een verschillende soorten die elk andere tempeatuurseissen hebben.

- Guppen/platy's rond de 22/23 graden wensen veel plantaardige voeding.
- Kardinaaltetra 26/27 graden.
- Rode minor 24/25 graden.
- Puntius schuberti 20-22 graden.

Tuurlijk staat op internet vaak een uitgebreide temperatuurs eis van bv 22-28 graden. Maar die hoogste temperaturen hebben ze alleen in de zomer enkele maanden.

Bedankt voor de info!
Bestaat wel de kans dat de diamantgoeramies een schuimnest gaan bouwen in dit aquarium? Of moeten ze daarvoor samen in een aparte kweekbak?

Hoe weet je zo zeket dat de andere een vrouw is???

Ze kunnen prima een schuimnest in je bak maken maar ze wensen wel drijfplanten, anders gebeurt er niets.

@Aadmec; Door de kortere rugvin en de man heeft een feloranje buik. Het is heel duidelijk.

@Botia; Gister werden er drijfplanten geleverd in de winkel hier in de buurt. Morgen halen we ze op, waren we al een tijdje van plan. Dus dat komt goed! 🙂

-Mitchel- zei:
@Aadmec; Door de kortere rugvin en de man heeft een feloranje buik. Het is heel duidelijk.

@Botia; Gister werden er drijfplanten geleverd in de winkel hier in de buurt. Morgen halen we ze op, waren we al een tijdje van plan. Dus dat komt goed! 🙂

De buik zegt helaas helemaal niets. Rugvin is inderdaad een betere aanwijzing maar kan ook verschillen bij jongere / minder dominante mannetjes. Op de grote foto is het slecht te zien.

Ze zijn allebei bijna even groot, en de rugvin van de man is veel langer. 100% zeker man en vrouw.

-Mitchel- zei:

Anders had ik nog wel een paar voor je hoor 😉

Overigens gebruiken ze bij de Bettakweek ook weleens een catappablad die blijft drijven voor het maken van een schuimnest of je kan er een stukje piepschuim in laten drijven.
Ook daar kunnen ze een nest onder maken.

Goeramie's vinden het ook gewoon fijn om zich onder het drijfgroen te begeven.

Ja precies. Helaas heeft de winkel afgelopen woensdag geen drijfplanten ontvangen, en komen hopelijk volgende week woensdag pas. Beetje jammer..

De tuincentra hebben momenteel voor drijfschalen de Salvinia natans te koop, en is zeer geschikt voor aquaria. Doen het altijd wel en heeft erg korte wortels.

Ah oke, bedankt voor de tip!

Een 1m-bak is toch wel echt minimaal om een koppel diamantgourami's in te houden, de andere vissen kunnen geen kant op als hij zijn territorium gaat bepalen.
Hier zitten ze al zo'n 2 jaar op 25� nog nooit als een probleem ervaren.
Drijfplanten inderdaad, maar dan is ook goed dicht beplanten een must zodat de andere vissen voldoende schuilmogelijkheden heeft. Zeker als hij een nest heeft kan dit anders problemen gaan geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan