Agressieve goudgourami apart gezet. Slim?


I

Ionize

Guest
Mijn 80cm draait inmiddels driekwart jaar naar tevreden. BioCO2 doet het goed, geen abnormale sterfte, geen ziekten of wat dan ook. Enkel een beetje vervelende zwarte baardalg die ik maar niet weg krijg. Het is niet extreem en met wat snoeiwerkzaamheden is het wel in de hand te houden.

Wat gaat er dan mis? Sinds het begin heb ik 3 goudgouramis gehad waarvan er een vrij snel stierf. Ik hield een vrouwtje en (vermoedelijk, erg lastig te zien) een mannetje over. Sinds een maand begon het mannetje het vrouwtje erg agressief te achtervolgen, in de zij te beuken en naar haar vinnen te happen. Het vrouwtje verschool zich sindsdien in de rotsen of tussen planten. Bij voederen (en dus naar oppervlak zwemmend) werd ze direct weer aangevallen en vermagert sterk. Ik was bang dat het gebrek aan een vrouwtje extra de aandacht teveel op de resterende focuste. Ik heb er 2 vrouwtjes bij gehaald om de aandacht van het mannetje te verdelen.

De vrouwtjes zwemmen rustig rond, maar het mannetje valt ze alle drie aan. Ik had gehoopt dat het minder werd maar het beest blijft doorgaan. Vandaag zag ik dat de staartvinnen van de 2 nieuwe aangevreten worden: het beest moet apart.

Ik heb deze nu in een kweeknetje apart gezet met wat drijfplanten erboven. Maar doe ik hier goed aan? Kan een weekje apart een positief effect hebben of kan ik beter een nieuw thuis zoeken voor de man?

De rest van het bestand bestaat uit 12 espeis,4 kegelvlekjes, 15 tetras, 4 otocinclussen, een L144 longfin en een hand vol garnalen. Deze worden overigens allemaal met rust gelaten.

IMG_0423.jpg
 
Ik zie ook niet heel veel gebroken zichtlijnen daarmee bedoel ik dat hij van helemaal links naar rechts en van voor naar achter kan kijken en haar overal kan zien.

Mag ik vragen hoe warm je de bak hebt staan?
 
Hoe kan ik er dan voor zorgen dat de zichtlijn wordt onderbroken? Dat lijkt enkel mogelijk te zijn met een grote barriere van planten maar dan is er nul doorstroming...

De bak staat overdag op 25,5 graden, snachts daalt die naar 24 a 24,5
 
Ik hoor ook in een landhuis, maar helaas ik doe het met iets kleiner. Nooit een gourami met een meetlat gezien overigens.

Groter is altijd beter. Simpel. Maar dat is nu eenmaal niet zo. 80cm gaat prima met gouramis, ze zijn me zelfs aangeraden vanuit het forum.

Ik had graag advies of ik er goed aan doe de man apart te zetten voor een weekje bijvoorbeeld of dat ik beter andere huisvesting kan zoeken.
 
Ik hoor ook in een landhuis, maar helaas ik doe het met iets kleiner. Nooit een gourami met een meetlat gezien overigens.

Groter is altijd beter. Simpel. Maar dat is nu eenmaal niet zo. 80cm gaat prima met gouramis, ze zijn me zelfs aangeraden vanuit het forum.

Ik had graag advies of ik er goed aan doe de man apart te zetten voor een weekje bijvoorbeeld of dat ik beter andere huisvesting kan zoeken.

No offence maar lees je eigen bericht nog even goed door, komt heel vreemd over.

sommige vissen hebben een bepaalde bakmaat nodig, dit oa door agressie en grootte van de vis zelf. Deze bakmaten worden niet voor niks aangeduid.
als de vis niet niet goed gedijd in jouw maat bak moet je of een andere bak zoeken, of een andere soort vis.

80 cm gaat inderdaad prima, met sommige goerami soorten, Alle soorten over 1 kam scheren kan niet de bedoeling zijn.

dus ja je kan beter andere huisvesting zoeken voor al je goudgoerami's :)
 
Ik weet weer waarom ik hier nooit meer kwam. Ligt vast aan mij.
 
Ik weet weer waarom ik hier nooit meer kwam. Ligt vast aan mij.
Dat klopt. Ligt aan jou. Als je eigenwijs wilt doen en adviezen gaat negeren kom je niet heel ver, en dat blijkt nu ook. Je hebt een probleem, je krijgt de oplossing, en omdat het jou niet uitkomt negeer je het. Dan moet je je niet afvragen waarom het mis gaat.
 
Ik hoor ook in een landhuis, maar helaas ik doe het met iets kleiner. Nooit een gourami met een meetlat gezien overigens.

Groter is altijd beter. Simpel. Maar dat is nu eenmaal niet zo. 80cm gaat prima met gouramis, ze zijn me zelfs aangeraden vanuit het forum.

Ik had graag advies of ik er goed aan doe de man apart te zetten voor een weekje bijvoorbeeld of dat ik beter andere huisvesting kan zoeken.
Je kan inderdaad beter andere huisvesting zoeken, zoals je uit mijn bericht kon afleiden. Het liefst een bak van 120cm.
Ik ga niet in op de rest van je bericht omdat je zelf wel begrijpt dat het onzin is.
 
Als vliegen op honing. Succes met verder becommentarieren. De strekking is duidelijk.
 
Terug On Topic......Gourami's zijn heel erg dominant naar soortgenoten, de mannen, die overigens goed te herkennen zijn aan hun spitse en wat langere rugvin, zullen altijd proberen om andere mannen te verdrijven uit wat zij zien als hun territorium, lees fourageerterrein. Dat levert in een wat kleinere bak gewoon dode vissen op. De vrouwtjes worden in 1ste instantie gezien als rivalen en dus nagejaagd, echter de vrouwen gedrage nzich onderdanig en zullen nooit terug vechten, ze willen alleen zich verstoppen en "uit het zicht" blijven van de man. Als dat, om welk reden dan ook, niet kan, dan zal de man de vrouwen blijven dwingen om zich te onderwerpen, en krijgen deze geen seconde rust. Vandaar ook de goede raad hierboven om zichtlijnen te onderbreken. Dat kan al door bv in een achterhoek van de bak een grote bos planten te zetten, niet storend voor jou of de stroming en de vissen krijgen rust. Als het ooit zo ver komt dat de man een schuimnest bouwt en een vrouwtje is parings bereid, blijf er dan wel bij!! Direct na de paring en eiafzetting is de man, die de broedzorg op zich neemt, super agressief en zal de vrouw, als hij de kans krijgt, doden!! Maar het zijn wel mooie vissen...Interessant ook!

Als je genoeg schuilruimte inbouwt dan is de man veel minder agressief! Kijk maar naar deze foto van mijn koppel. Heb er ook niet meer, is niet nodig.

IMG_20190305_113922627.jpg
 
Ik ben niet bekend met een goudgourami, maar onze honing gourami's zijn met zo'n hoge temperatuur als jij aangeeft beslist lastiger. Het mannetje is dan steeds in paarmodus en dat heeft hier al eens voor problemen gezorgd.
Onze bak staat op 22 graden nu, zodat het water alleen in de zomer warmer is, dat scheelt veel

Overigens lees ik hierboven dat bij gourami's het vrouwtje altijd onderdanig is en alleen maar vlucht. Dat is niet waar. Die van ons jagen elkaar ombeurten door de bak, met bijbehorende kleurwisseling, boeiend om te zien. Overigens wisselen ze dat ook af met periodes van knus naast elkaar in de grot of tussen de valisneria hangen dus het is niet altijd gedoe.

We hebben ons vrouwtje al eens apart moeten zetten met kleine wondjes, maar dat was nadat de man lang in paarmodus was en wij zelf niet goed genoeg hadden opgelet.
 

Terug
Bovenaan