Wat is er nieuw

Agressieve malawi cichliden

Baktor

Member
Lid geworden
30 juli 2020
Leeftijd
41
Goedemiddag,

Ik had een kleinere bak met Malawi cichliden en een paar garnalen. De Malawi cichliden hebben deze allemaal opgegeten. Ik gaf de schuld aan een te kleine bak met te weinig verstop plekken. Nu heb ik een bak van 80 cm met veel stenen en groen. Gisteren heb ik daar 10 kardinaal tetra’s en 10 garnalen ingezet. Van de tetra’s zijn er binnen een dag nog 6 over. De garnalen zie ik niet meer maar dat zegt niet zoveel ivm de hoeveelheid verstop plekken. Ik heb ook nog een paar guppen in de bak, die blijven gewoon in leven.

Nou dacht ik altijd gelezen te hebben dat Malawi cichliden rustige vissen zijn. Heeft iemand een idee waarom ze nu wel steeds mijn tetra’s aanvallen?

Voor zover ik weet eten carnivore cichliden alles op wat in hun bek past.

Cichliden de naam zegt het al, zijn echte rovers dus ja die lusten wel een garnaaltje

Bij vissenspeciaalzaak zeiden ze ook wel dat ze babygarnalen konden opeten. Dat vond ik niet zo erg want ik had er zat. Maar een tetra is wel iets anders dan een kleine garnaal.

'malawi cichliden' is nogal een ruim begrip ook. Heb je enig idee welke vissen je precies hebt? Er bestaan 100en soorten.

EDIT: Over het algemeen kan je wel zeggen dat Malawi's niet thuishoren in een gezelschapsaquarium trouwens.

Nee helaas niet. De onderste was overigens eerst geel, sinds kort “gestreepter” maar dat trekt soms ook weer weg.

Bijlagen

• FA5AFD4C-3DBA-40EC-BDDA-B5CD58B89EA9.jpeg
    FA5AFD4C-3DBA-40EC-BDDA-B5CD58B89EA9.jpeg
    198.8 KB · Weergaven: 131
Er is een reden dat je nooit “gezelschapsvissen” bij “Malawi cichliden” ziet, die “speciaalzaak” zou ik voortaan maar niet meer bezoeken.

Tevens is 80cm ook nog aan de hele krappe kant voor zelfs de kleinste Malawi’s.

Duidelijk. Dan zal ik een keuze moeten gaan maken. Bedankt voor jullie reacties

Niemand die zich afvraagd waarom diegene Kardinalen bij Malawi plaatst?

Bedoel je mij of de speciaalzaak?

Helaas weer een schrijnend voorbeeld van de kennis van deze betreffende "speciaalzaak".

De meeste cichliden vragen een speciaalaquarium in maten, waterwaardes en medebewoners.

Malawi's zijn vaak territoriaal, struinen de stenen en zand af voor alles wat in hun dieet past en vragen vaak hard water.

Tetra's en garnalen vragen weer het omgekeerde aan water waardes. Laat staan dan dat garnalen direct als voedsel worden gezien en Tetra's als het in de bek past of ze worden de dood in gejaagd.

Dan de maat bak is aan de kleine kant voor trouwens de meeste cichliden, uitzonderingen daar gelaten.

Je zal idd een keuze moeten maken, grotere bak en wat Malawi's (Mbuna's) gaan houden of je huidige bak houden en er een leuk gezelsschaps aquarium van maken.

Gr. Ed

Hoi Ed,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik haal de Malawi’s eruit en eerst maar even de rust terug in de bak.

Voor iemand die anderen ervan beschuldigd geen duidelijke uitleg te geven, score je hier zelf ook niet echt hoog :deal::sorry:
Nee nee.
Ik vroeg mij af, waarom niemand dat zegt. Normaal gesproken is het meteen raak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan