Wat is er nieuw

Agressieve sluierstaart?

Christina__

Member
Lid geworden
20 juli 2020
Berichten
5
Leeftijd
36
Ik heb 2 sluierstaart in een 56L (rechthoekige) bak zitten. De sluierstaarten zijn al meer dan anderhalf jaar samen en het is altijd goed gegaan tussen de 2.

Afgelopen weekend ben ik niet thuis geweest. Eenmaal thuis aangekomen, zag ik tot mijn verbazing dat bij 1 van de 2 vissen de vinnen ontbreken… Gelukkig leeft de vis nog wel. Ik heb ze meteen apart gezet door de aquarium in 2 te delen. Ik zag namelijk dat de gewonde vis ook soms achterna werd gezeten en soms ook gebeten werd door de andere vis. Iets wat voorheen nooit voorkwam?.. Tevens heb ik de vissen behandeld met Esha 2000 (mogelijk vinrot?)

Kan iemand mij meer informatie geven over wat hier mogelijk aan de hand is?
 
Je aquarium is te klein voor een tweetal sluiers. De vuistregel is 50l minimum per vis.
Dit kan betekenen dat er een te hoge concentratie stikstofverbindingen (Ammoniak, nitriet, nitraat) in je water zijn opgebouwd. Goudvissen kunnen hier doorgaans beter tegen dan veel andere vissen, maar het verlaagd wel de weerstand van de vissen. Vervolgens wordt een vis ziek en zwak (met mogelijk vinrot ten gevolge), en zwakte wordt daarna door de andere vis uitgebuit. De zieke vis wordt nagejaagd tot de dood erop volgt.

Ik zou direct een stevige waterwissel doen (neem een monster van het water om te testen!), en ons daarna wat meer vertellen over de situatie.

Wat is de filtratie van het aquarium? Wat voor bodembedekking heb je? Hoe vaak doe je een waterwissel, en hoeveel? Wat is je onderhoudsroutine? Fotootje van de vissen, etc. Zonder dit soort informatie kunnen we eigenlijk enkel raden naar de oorzaak.
 
Bedankt voor je reactie @EmotionalSupportPuppy! Ik heb een Juwel Bio Flow One filter (80L), met 1 blauwe filterspons en een zak met keramieken filterpijpjes. Bodembedekking: aquariumgrind. En de nodige beplanting (die geschikt is voor goudvissen) + decoratieve boomstam.

Ik ververs het water voor 1/3 deel, gemiddeld om de 2 weken. Na het verversen gebruik ik Tetra Goldfish Aquasafe. (Saki-Hikari Fancy Goldfish gebruik ik als voer).

Op aanraden van een dierenarts heb ik afgelopen maandag al het water ververst, beplanting en decoratieve boomstam weggegooid, filter goed gereinigd en daarna heb ik de vissen behandeld met Esha 2000.
 

Bijlagen

  • 54D9FB9A-603C-4096-BF7E-E6EC77869149.jpeg
    54D9FB9A-603C-4096-BF7E-E6EC77869149.jpeg
    518.4 KB · Weergaven: 83
  • 1315DF7B-C0D6-4014-A895-0C9B157C6317.jpeg
    1315DF7B-C0D6-4014-A895-0C9B157C6317.jpeg
    346.1 KB · Weergaven: 92
Het is beter om de filter met rust te laten tot de uitstroom minder wordt nu heb je eigenlijk met jou hele aquarium te poetsen er voor gezorgd dat het aquarium bijna terug moet indraaien . Beter is nu ook om zeker bij deze te kleine bak voor deze vissen tenminste tweemaal per week een grote waterwissel te doen .
 
@L201 bedankt voor je reactie. Behalve de waterwissels, kan ik iets doen om de weerstand van de vissen te versterken?
 
Hoi! Ik ben het met bovenstaande reacties eens, en bovendien komen je vissen nu op een leeftijd dat ze geslachtsrijp worden. Een man zal een vrouwtje, ook onder goede omstandigheden, achterna zitten zodat ze eitjes gaat afzetten. Dat kan er ook wild aan toe gaan. Maar eerst moeten de bak, de filtering en de waterkwaliteit op orde zijn. Bijgaand linkje bevat wat handige info:

 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ze verwachten hier vanaf 3 uur regen maar morgen weer 25 graden
      Terug
      Bovenaan