Wat is er nieuw

Agressieve vuurgarnalen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ThomasD
  • Startdatum Startdatum
T

ThomasD

Guest
Hallo,

In m'n aquarium van 60cm zitten een aantal guppen (nu nog een stuk of 8 volwassenen+babies) en een heleboel vuurgarnalen (ik gok iets meer dan 100). Helaas zijn de afgelopen weken een aantal guppen 'verdwenen'.

Nu ben ik gisternacht er achter gekomen hoe dat komt: 's nachts, wanneer de meeste guppen op de bodem rusten, vallen de vuurgarnalen (in een groepje) levende guppen aan. Gisteren gingen 4-5 volwassen garnalen steeds achter 1 levende gup,die op de bodem probeerde te rusten, aan. De gup probeerde te ontsnappen, maar de garnalen bleven doorgaan tot ze de staart opgegeten hadden.. waarna het afgelopen was voor de gup..

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Teveel vuurgarnalen? Te weinig eten voor de vuurgarnalen? Zwakke guppen?

Bvd,

Thomas

Heb je er gen drijfgroen in?
Dat ze een gup opeten.lijkt mij stug.

Denk eerder aan vinrot.

Ik heb salvinia natans en Riccia fluitans als drijfgroen.

Ik dacht zelf eerst ook aan vinrot. Daarom had ik voor de zekerheid eSha 2000 gebruikt en toch 'verdwijnen' er 's nachts guppen. En die ze gisteren aten was echt nog levend..

Hoewel ik het me ook nauwelijks kan voorstellen is het natuurlijk wel zo dat vuurgarnalen zowat al het zachte organische materiaal opeten wat ze tegenkomen, zolang het maar stil zit. Bij mij zat er gisteren een op z'n gemak bovenop de Waaierhandgarnaal aan z'n pantser te plukken, totdat laatstgenoemde er genoeg van kreeg.

Als het dus al klopt wat je denkt lijkt me dat die guppen ook niet helemaal lekker zijn, anders schieten ze toch wel weg als er aan ze geplukt wordt. Maar misschien dat de vuurtjes ook wat brutaler worden naarmate er minder voedsel is.

Hoe gedragen je guppen zich verder, wel gewoon levendig en gezond, en voer je je vuurtjes bij?

ThomasD zei:
Ik dacht zelf eerst ook aan vinrot. Daarom had ik voor de zekerheid eSha 2000 gebruikt (...)
Esha 2000 is allesbehalve een garantie dat vinrot weggaat. Ik ga er zelfs vanuit van niet.
Dus stel het was inderdaad vinrot, vervolgens was de staart weg en later het visje dood zou het ook simpelweg van zichzelf kunnen zijn doodgegaan, waarna de garnalen het hebben opgeruimd. Eventueel al wat vooruitlopend op dat klusje op het moment dat het bijna, maar nog niet helemaal was afgelopen.

Een gezonde vis aanvallen zie ook ik niet snel gebeuren. Daarom eerst andere - meer plausibelere opties - nagaan.

~ Ivo

@Weemism: De guppen lijken zich niet anders te gedragen dan anders. Vooral wanneer het licht aan gaat en bij het voeren zijn ze erg actief. De rest van de dag zwemmen ze overal een beetje rond, de mannetjes (3) sloven zich regelmatig uit voor de vrouwtjes en ik zie ze eigenlijk nooit vechten met elkaar. Alleen een uurtje voor dat het licht uitgaat, lijken ze wat rustiger te worden: ze hangen bij elkaar onder het drijfgroen. Wanneer het licht uitgaat, gaan sommigen vrijwel meteen rond of op de bodem hangen.

De vuurgarnalen voer ik 2-3 keer per week bij met (kort gekookte) paprika of spaghetti. Daarnaast maak ik de zijruiten nooit schoon, waardoor deze bedekt zijn met alg. Met name de kleinere garnalen zitten hier graag op. Ook zit er standaard 1 a 2 catappa bladeren in het water waar ze van eten. En de garnalen eten natuurlijk de restanten van het voer van de guppen: vlokken, granulaat of tabletten.

@Mascha&Ivo: Dat wist ik niet. Ik heb dit gebruikt, omdat er bij een mannetje 'stukjes' uit zijn staart zijn. De gup die gisteren dood ging, was echter een vrouwtje, waar volgens mij niks mis mee was (voor zover ik dat kon zien). Maar ik zal een foto uploaden van m'n guppen, misschien dat jullie toch kunnen aangeven of er iets mis met ze is:
718912thomasd_0_82_dsc_1031.jpg

Lijkt er dus niet op dat de garnalen zijn uitgehongerd, en in principe zouden ze zelfs moeten kunnen overleven zonder bijvoeren en alleen op dood plantmateriaal, overtollig voer, uitwerpselen en micro-organismen.

Van wat je over je guppen beschrijft begrijp ik niet dat die zich zomaar zouden kunnen laten overrompelen door hongerige garnalen zonder weg te schieten (en vuurgarnalen schieten zelf ook weg bij onverwachte bewegingen).

Het lijkt er zoals hierboven al een aantal keer is aangegeven toch op dat er een andere oorzaak is voor de dood van je vissen. hoewel het vreemd blijft zoals je in je TS schrijft dat de garnalen bleven doorgaan terwijl de vis probeerde te ontsnappen, ik heb zelf nog nooit een garnaal achter een vis zien aanjagen, hoogstens andersom.

Hoe gaat het inmiddels dan?

Ik zie zo niks raars op de foto bij de Guppen.
Garnalen hebben ook graag wel een tabletje of een stick.
Ze eten wel veel gelukkig en zijn dus niet al te kieskeurig.

Moet eens de eerste keer zijn natuurlijk maar van vuurgarnalen die slapende vissen aanvallen heb ik nog nooit gehoord!
Zijn wel hele goede opruimers die zo een vissenlijk kunnen laten verdwijnen maar met de doodsoorzaak hebben ze dan niks te maken.
Of je garnalen moeten macrobrachiums oid zijn maar anders zou ik de doodsoorzaak zoals andere al aangeven toch bij iets anders zoeken.

Ik heb het een weekje in de gaten gehouden. Heb de garnalen een extra bodemtabletje gegeven voor het licht uitging en toen leken ze de guppen met rust te laten 's nachts. Echter denk ik toch dat er inderdaad iets mis is met de guppen, want een paar zien er niet zo gezond meer uit: ze liggen overdag ook veel op de bodem, ze zijn mager en de kieuwen lijken naar buiten te staan..

Bij de ene gup zie ik wel aan de onderkant een wit stukje. Kan vinrot zijn maar ook een beschadiging. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn vuurgarnalen zich momenteel ook anders gedragen dan anders. Gisteren had ik algentabletten gevoerd voor vissen en/of garnalen. Op 1 tablet zaten ca 4 vuurtjes en er was geen vis die het in zijn koppie haalde om er aan te gaan knabbelen. Normaal zouden de garnalen gelijk wegschieten. Ik zie ze nog geen vis opeten maar ze lijken momenteel brutaler te zijn dan normaal.

Mijn garnalen blijven ook rustig op een tabletje zitten, geen vis meer die ze meer weg jaagt (vroeger schoten ze wel altijd weg, maar misschien zijn ze eraan gewend geraakt).

Terugkomend op de guppen, dat witte op de foto is (witte) ontlasting. Wat me wel nog opviel is dat degene die op de bodem liggen ook een platte rugvin hebben, ze schuren soms over de bodem heen en ze zwemmen scheef.

Dus samenvattend betreft de zieke (zijn er 3 geloof ik) guppen: mager, naar buitenstaande kieuwen, op de bodem liggen, platte rugvin, schuren over de bodem, niet meer recht zwemmen, wel actief wanneer er gevoerd wordt en gaan uiteindelijk dood.

Nu heb ik bij vissenziekten gekeken, maar dan kom ik er niet uit, want het zouden meerdere ziekten kunnen zijn. Iemand advies?

Weet je wat je waterwaarden zijn? En heb je de laatste tijd iets veranderd in je bak? Hoe lang staat je bak al? En heb je misschien nieuwe guppen erbij gedaan? Veel vragen maar dan wordt het plaatje iets duidelijker.

@ Bertus: Wat zou ik daar het beste tegen kunnen doen?

@ Yilleke: De waterwaarden weet ik niet. Recent heb ik niks meer aan de bak veranderd, wel heb ik een tijdje terug een aantal guppen toegevoegd en het zou kunnen dat de problemen sindsdien aanwezig zijn (weet ik niet zeker). De bak draait nu 8 a 9 maanden en ik ververs iedere week ongeveer 30-40%.

Hoe lang is dat geleden "een tijdje terug"? Ik zat nl al te denken aan kruisbesmetting. Als je guppen aanschaft is dat dan altijd bij dezelfde winkel? Hier heb ik ook kruisbesmetting gehad bij mijn guppen. Als ik ergens een mooie gup zag dan kocht ik deze met als resultaat dat al mijn guppen dood zijn gegaan op twee volwassen vrouwtjes en een aantal baby's na. bij kruisbesmetting is het zo dat je vissen bij elkaar zet die allemaal gezond zijn en hun eigen bacterien hebben waar ze immuun voor zijn, nu besmetten ze elkaar met die bacterien maar ze zijn niet immuun voor de andere bacterien. Zoals de indianen in het begin dood gingen aan de griep toen ze voor het eerst met de europeanen in contact kwamen. Kruisbesmetting kan altijd bij elke vissoort maar ik heb het idee dat guppen er wel heel erg vatbaar voor zijn. Het beste kun je al je vissen bij 1 adres kopen.

2,5 maand ongeveer bij verschillende mensen. Stel dat het kruisbesmeting is, wat kan je daar dan aan doen? Bij garnalen heb ik weleens over furanol gelezen..

Zelf heb ik nooit geneesmiddelen toegevoegd omdat ik van mening ben dat het soms meer slecht dan goed doet. In mijn bak zaten ook nog andere bewoners en die zouden daar dan ook onder lijden. Antibiotica maakt ook de goede bacterien dood maar als je iets wilt gaan gebruiken dan zou het een antibiotica moeten zijn. Ik heb hier een hele tijd veel dode guppen gehad. De volwassen guppen werden ziek zoals jij het beschreef en de jonge guppen begonnen allemaal krom te groeien en gingen dan ook dood. Nu had ik heeeeel veel jonge guppen en toen ik er elke dag zeker drie dode uit moest vissen heb ik heel drastisch zo veel mogelijk kromme en zwakke guppen verwijderd (dood gemaakt) en vanaf dat moment ging het goed. Dit was begin januari en sindsdien heb ik geen dode vissen meer gehad. Ook geen jongen meer trouwens bij de guppen.

Ik ben er bijna zeker van dat het kruisbesmetting is omdat je op verschillende adressen hebt gekocht. Google er maar eens naar. Je waterwaarden lijken me wel in orde want anders hadden je garnalen het loodje ook wel gelegd. Het beste kun je al je vissen op 1 adres halen.

Ik heb een tijdje geleden enkele endlers gehad en hier zijn een aantal jongen uit voortgekomen en blijven leven. Ze werden me toch te druk en ik heb ze uiteindelijk verkocht, om wat meer rust in de bak te hebben. Echter heb ik 1 gup gehouden, welke al sinds zijn geboorte een kromme rug had. Ik kon mezelf niet zo ver krijgen om de vis af te maken, waarbij hij uiteindelijk echt heel lang heeft geleefd. Door zijn lichte vergroeiing lag hij regelmatig op de bodem, vooral 's avonds. Als ik dan voor het aquarium kwam zitten kwam hij me vrolijk begroeten, alsof het een kleine betta was. Ook dit was een reden dat ik hem niet kon omleggen; hij leek gelukkig en had er niet merkbaar veel last van. Waar het nu eigenlijk om gaat: deze vis lag redelijke tijd op de bodem, vooral 's avonds. Ondanks dat de bak vol zat met vuurtjes, hebben deze nooit deze vis aangevallen. Eigenlijk heb ik dit nooit meegemaakt bij mijn vuurtjes, waarbij ik deze soort al enkele jaren heb. Ik zou dus ook naar een andere reden zoeken, zoals eerder ook al is aangegeven.

Als een gup verder gezond is ook al heeft ie een vergroeiing is hij snel genoeg om zich niet op te laten eten. Een gup zal normaal gesproken eerder een vuurtje opeten dan dat een vuurtje een gup op/aanvreet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan