.Akva 160-55-60 Z-A bak van Noaber

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Morgen is het dan zo ver.
Om 10 uur richting beverwijk om de bak op te halen.
Vanmiddag nog ff bij VKC geweest en 75kg filterzand gehaald en gekeken voor wat er straks nog eventueel bij kan aan vissen. Wel wat ideetjes op kunnen doen iig.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Zo! Stap 1 is gelukt de bak staat thuis.
Nu schoonmaken en zeker de lichtkap want die is echt smerig. De pomp maar ff in een emmer water hangen denk zodat ie kan blijven draaien

Bijlagen

• 20230318_131958.jpg
    20230318_131958.jpg
    122.5 KB · Weergaven: 19

Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Leeftijd
62
Beste bak. Kan wat moois worden.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
57
Veel succes met de inrichting en opstart.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Nou het liep niet helemaal zoals ik wilde va daag haha.
Aquarium is wel schoon en voor ik het zand wilde gaan spoelen en er in doen dacht ik laat ik eerst even kijken of ik genoeg ruimte heb voor de slangen van het filter en zo.
Dus slangen er achterlangs en denk steek vast het stekkertje van de voeding er in en plop heel het stekkertje in de kop. Die was helemaal poreus :mad:. Dus ff vloeken en maar in de auto gestap om voor een andere pomp te kijken.
Heb een oase biomaster 600 meegenomen en voor de eheim pomp kijken voor een nieuwe pompkop of anders nog maar weer een nieuw filter er bij.
Verder niet echt opgeschoten. Kids laten het nier toe helaas.
Misschien vanavond wat zand wassen of toch de achterwand er uit slopen.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
20230319_132033.jpg
stukje bij beetje komen we er wel. Ligt nu zo'n 65kg zand in. Kijk straks wel of dat genoeg is.
Nu het hout maar eens uit het bad halen.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
57
Schiet lekker op en je kan vandaag zelf weer in bad.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Vandaag toch lekker wat kunnen doen en ben er voor nu wel ff klaar mee.
Had gehoopt dat het hout al wat voller zou zitten met water na een week in het bad liggen maar dat valt vies tegen. Liggen nu dikke keien op en het ligt ook nog niet naar me zin maar lukt nu ook gewoon niet.

Lichtkap is echt smerig en de helft van de ledverlichting doet het ook niet.zitten 4 balken maar er doen er maar 2 van of dat moet door de controller komen
Alles loopt via een wespro ledcontroller maar geen idee hoe dat werkt.
Heb er nog maar even een opvoerpomp in gezet want er bleef heel veel vuil liggen. Nu een mooie circulatie in de bak.

Nu de bende binnen en buiten opruimen en een biertje pakken.

Bijlagen

• 20230319_160211.jpg
    20230319_160211.jpg
    159.9 KB · Weergaven: 18

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
57
Soms legt men er een pantykous of zak op gevuld met zand en dat blijft beter liggen denk ik.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Soms legt men er een pantykous of zak op gevuld met zand en dat blijft beter liggen denk ik.
Ja dat was ook nog een optie geweest idd. Niet meer voor vandaag hahaha.
Morgen als ik tijd heb ff op pad voor wat planten denk

Heb toch de oude pijpjes uit de eheim gehaald en die in deze pomp gegooid 2 bakken vol samen met de drap en halve pomp met water.
Kwaad zal het.niet kunnen en misschien doet het nog wat

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
De verlichting is echt ruk. De hele kap zit vol met een dikke harde laag kalk en alg.
Word nog een x een dagje poetsen en kijken wat ik ga doen met die verlichting. Dit hang er al wat jaartjes onder zo te zien.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
57
Kalk kun je met schoonmaakazijn vaak wel (deels) wegkrijgen maar kost wat werk.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Dat ga ik dan doen als het weer een beetje lekker weer is buiten inbhet zonnetje šŸ˜‰.
Knip dan maar denk heel die led zooi die er nu onder hangt maar weg.

Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Leeftijd
62
Dat ga ik dan doen als het weer een beetje lekker weer is buiten inbhet zonnetje šŸ˜‰.
Knip dan maar denk heel die led zooi die er nu onder hangt maar weg.
Kalk weghalen zag ik een tip op FB langskomen een keer. Met bakpapier wil het schijnbaar ook. Heb het getest op de douche mengkraan en het werkt wel.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Kalk weghalen zag ik een tip op FB langskomen een keer. Met bakpapier wil het schijnbaar ook. Heb het getest op de douche mengkraan en het werkt wel.

Heb dat gelijk ff getest maar of ik heb het verkeerde bakpapier of het zit er gewoon veel te dik op 🤣

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Had al gekeken of er lossen lichtkappen te verkrijgen zijn maar kan niks vinden

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Hmm iemand een idee waarom ik geen foto's meer kan toevoegen en in de chatroom kan ik ook geen bericht sturen.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
57
Probeer het nogeens en doe anders even een report. Ik zal het ook even proberen nu.

Erik C.

Active member
Lid geworden
26 januari 2023
Leeftijd
67
Je hebt een bak met bijbehorend meubel en lichtkap. Echter, je beschrijving van de lichtbak doet me denken dat de bak al zo'n 10 jaar oud is of misschien zelfs wel meer. Mocht dat het geval zijn zou ik overwegen om een nieuwe bak aan te schaffen. Natuurlijk niet leuk om te horen maar bakken hebben geen eeuwig leven en ik zou het risico met zo'n oude bak niet aan gaan.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Je hebt een bak met bijbehorend meubel en lichtkap. Echter, je beschrijving van de lichtbak doet me denken dat de bak al zo'n 10 jaar oud is of misschien zelfs wel meer. Mocht dat het geval zijn zou ik overwegen om een nieuwe bak aan te schaffen. Natuurlijk niet leuk om te horen maar bakken hebben geen eeuwig leven en ik zou het risico met zo'n oude bak niet aan gaan.
Een bak gaat toch wel langer mee dan 10 of 12 jaar?
De kap is gewoon heel slecht bij gehouden of beter gezegd misschien wel helemaal niet laatste paar jaar. De bak zelf is nog super netjes. Heb geen krassen gezien en de kitranden zien er ook gewoon nog strak uit.
Mocht ie toch klappen ben ik goed verzekerd en heb een super tussenpersoon 🤣

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
57
Nou de ouderwetse en met de handgebouwde soms nog wel maar de fabrieksbakken daar zet ik een vraagteken bij. Wat me eerder wel opviel is dat er in het midden niks van een trekstang/glasstrip zit tussen voor en achterruit.
Maar goed ik ben geen techneut .

Erik C.

Active member
Lid geworden
26 januari 2023
Leeftijd
67
Nou de ouderwetse en met de handgebouwde soms nog wel maar de fabrieksbakken daar zet ik een vraagteken bij. Wat me eerder wel opviel is dat er in het midden niks van een trekstang/glasstrip zit tussen voor en achterruit.

Klopt, eventueel nog wel mogelijk om er alsnog op te zetten maar hij schijnt volop vertrouwen in zijn verzekering te hebben. :cool:

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
57
Nou ja een goede verzekering is mooi maar als er iets misgaat heb je er heel veel werk en ellende van en dat voorkom ik liever als het kan.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Ja die zitten er wel hoor 2 stuks. Maar die had ik er uit om er in te kunnen werken.
Zijn 2 metalen strips die klemmen in de bovenste rand zeg maar.
Klopt, eventueel nog wel mogelijk om er alsnog op te zetten maar hij schijnt volop vertrouwen in zijn verzekering te hebben. :cool:
Hahaha ik denk meer dat de bak nog wel ff mee gaat en die strips zitten er gewoon in.
Die had ik er uitgehaald om er makkelijker in te kunnen werken.
Hoop natuurlijk gewoon dat ik mijn verzekering niet nodig ga hebben šŸ˜‰

Bijlagen

• 20230319_092746.jpg
    20230319_092746.jpg
    137.2 KB · Weergaven: 13

Erik C.

Active member
Lid geworden
26 januari 2023
Leeftijd
67
Ja die zitten er wel hoor 2 stuks. Maar die had ik er uit om er in te kunnen werken.
Zijn 2 metalen strips die klemmen in de bovenste rand zeg maar.

Hahaha ik denk meer dat de bak nog wel ff mee gaat en die strips zitten er gewoon in.
Die had ik er uitgehaald om er makkelijker in te kunnen werken.
Hoop natuurlijk gewoon dat ik mijn verzekering niet nodig ga hebben šŸ˜‰

Ok, ik hoop dat je geluk hebt, maar haal in ieder geval die achterwand er uit.(y)

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Ok, ik hoop dat je geluk hebt, maar haal in ieder geval die achterwand er uit.(y)
Ik hoop het ook hoor šŸ˜‰ en anders lezen we het hier hahaha.
Ja die achterwand is er ook uit. Was geen gezicht. Heb ik zwart gemaakt met schoolbordverf

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Utaka was weer open dus vanmiddag maar ff wat planten gehaald. Wat echinodorus vallisneria en de Z-A lelie.
Ook weer ff aan het stoeien geweest met het hout maar dat valt niet mee aangezien het beste stukken zijn en ze heel graag naar de oppervlakte willen maar het begint een beetje naar mijn zin te worden.
Planten moeten nu goed gaan groeien. Heb er van die voedingsticks bij gedrukt.
Misschien toch nig wat kleine plantjes aan de voorgrond.

Dat stuk hout in het midden wat omhoog steekt wil ik straks op de 1 of andere manier ophangen boven aan. (Tips? šŸ˜‰)

Heb de ledbalken nu los bovenop liggen zodat ik de kap goed schoon kan maken.
Deze verlichting is ook niet echt wat ik wil.
Had op marktplaats een set JMB gezien 2 reef balken compleet met controller maar vraag me af of ik niet voldoende heb aan 1 amazone balk van JMB.

En ik moet nog op zoek naar 1 filter. Heb er nu 1 oase biomaster 600 op zitten. Had op marktplaats een JBL 1901 gezien dan heb ik wel genoeg filtering lijkt me.

Foto's zijn met 1 balk en met de 3 balken aan.

Bijlagen

• 20230321_201914.jpg
    20230321_201914.jpg
    86.5 KB · Weergaven: 24
  • 20230321_202011.jpg
    20230321_202011.jpg
    105.7 KB · Weergaven: 22
  • 20230321_201923.jpg
    20230321_201923.jpg
    163.9 KB · Weergaven: 22
  • 20230321_201928.jpg
    20230321_201928.jpg
    177.8 KB · Weergaven: 22
  • 20230321_202558.jpg
    20230321_202558.jpg
    73.4 KB · Weergaven: 23
Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Tnx! Als ik wakker word en zet de verlichting aan (controller werkt niet 🤬) dan word ik wel weer blij van een aquarium in huis maar belangrijker nog mijn Kids (en daar deed ik het ook voor) vinden het net zo leuk en lopen al paar dagen te zeuren om visjes. Maar elke morgen staan ze te trappelen dat de lampen aan moeten en als ze thuis komen van school en dagbesteding vliegen ze eerst weer naar de bak. Er stond al een klein stoeltje midden voor de bak hahaha

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
57
Altijd leuk als de kids zo reageren. Wij hebben er ook 2 lopen hier maar die boeit het aquariumgebeuren niet veel. Die gaan alleen alarm slaan als de laptop niet werkt:DD

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Hahaha valt hier gelukkig mee. Als ze geen wifi hebben dan spelen ze een spelletje op de tablet waar ze geen internet voor nodig hebben.

Topicstarter
Topicstarter
noaber

noaber

Well-known member
Lid geworden
25 april 2012
Net bij utaka geweest en nieuwe verlichting voor de bak meegenomen. Fluval led van 59W ben ik gelijk van een controller af en voeding want dit werkt mooi via Bluetooth met een app.
Nog een beetje spelen met de instellingen.
in het filmpje staat de verlichting nog op 100% maar zo veel licht wil ik niet dus nog ff aanpassen

Bijlagen

• 20230323_145857.mp4
    75.9 MB
  • Screenshot_20230323_151217_FluvalSmart.jpg
    Screenshot_20230323_151217_FluvalSmart.jpg
    73.4 KB · Weergaven: 15
  • 20230323_151947.jpg
    20230323_151947.jpg
    271.6 KB · Weergaven: 14

Bovenaan