Akvastabil Fusion 80 van shutnoshut


shutnoshut

Active member
Lid geworden
2 augustus 2020
Berichten
39
Locatie
Terra Firma
Sinds deze week begonnen met het inrichten van een Akvastabil Fusion 80 (140L). Deze gaat een Juwel 60 vervangen.
Ofwel, work in progress.


IMG_1234.jpg
 
Mooie bak en veel plezier ermee.
 
Inmiddels weer wat verder:
- Een oud interne filter aangesloten tbc watercirculatie
- Luchtpompje erin met hetzelfde doel als hierboven.

- Enkele stekken uit het oude aquarium alvast overgeplaatst
- Mangrovehout in het aquarium gezet.
- Een Anubias Nana staat in het aquarium maar moet nog op het mangrovehout gezet worden
- Gestart met voeding capsules en vloeibare voeding.
- Water behandeld met aquatan en nitrivec
- 0-meting gedaan van de water waarden, nog niks bijzonders behalve lichte verhoging nitriet.

- De CO2 installatie is deels overgezet. Ben overgegaan op een 800gr cylinder van Colombo. Maar aansluiten kon nog niet vanwege te korte slang.

De originele planning was om de huidige Eheim 2211 van het oude aquarium over te zetten naar het nieuwe, totdat een paar artikelen las op dit forum. Netto heb ik in het nieuwe aquarium 120L water zitten wat ik 3x per uur wil laten circuleren. De Eheim 2211 doet maar 300L per uur bruto, netto verwacht ik de helft vanwege filtermateriaal en het naar boven pompen van het water. Dus daar zou ik niet mee toe komen. Daarom is er nu een Eheim Ecco Pro 300 besteld bij Wesdijk. Die heeft een capaciteit van 750L per uur.

IMG_1241.jpg

(nog steeds lekker mistig)
 
Dag 4 Update:

Deze ochtend werd een nieuw filter geleverd, CO2 bestendige slangen en een koeler. Begonnen met de CO2 installatie, werkt nu prima, alleen het afstellen gaat nog even duren. Bij de filter heb ik de adviezen van pond guru aangehouden. Mechanische media opbouwend onderaan en naar boven toe enkel biologische media. Alles even voorgespoelt in het aquariumwater van het oude aquarium. 1 tray heb ik leeg gehouden, daar komt bij het overzetten van de vissen het biologische media in van het oude filter (wat nu nog draait op het oude aquarium)

Het nieuwe filter is meteen in werking gezet. Voor de instroom en uitstroom vanuit het nieuwe aquarium heb ik de voorfilter en de spraybar van het oude aquarium gebruikt. Hopelijk neem ik met dat voorfilter nog wat bacteriën mee.

Als laatste nog een plant (geen idee wat de naam is) verhuist naar het nieuwe aquarium. Hieronder een aantal foto's.

IMG_1256.jpg


IMG_1257.jpg


IMG_1258.jpg


IMG_1264.jpg
 
Gisteren was het zover! Sinds 5 dagen draait het filter in de nieuwe bak samen met een aantal planten. In de ochtend het water gemeten en nagenoeg alle waarden waren gelijk aan het oude aquarium behalve het nitriet, dit was licht verhoogd. Waterwissel gedaan van 50%. Daarna het filtermedium vanuit het oude aquarium overgezet naar het nieuwe. Enkele grote planten overgezet zodat ik wat meer ruimte kreeg in het oude aquarium.

Toen begon de vangst, de tetra's lieten zich het makkelijkste vangen, de japonica garnalen waren een uitdaging. Alles overgezet op dezelfde methode als wanneer je nieuwe vissen vanuit de winkel laat wennen aan het nieuwe water. Daarna alle overige planten overgezet.

In de middag heb ik het aquarium met rust gelaten zodat de vissen even konden ontstressen. De tetra's bleven als een school netjes bij elkaar, de cory's onrustig. De blauwe waaierhandgarneel bleef gewoon doen wat hij altijd doet, eten. De japonica garnalen zijn doorgaans het meest brutaal, waren zij die even op de achtergrond bleven. Tegen de avond waren ze weer prominent in beeld bovenop het hout.

's Avonds weer de waterwaarden gemeten waarbij het nitriet toch weer richting de 0,25 ging. Daarom nogmaals een waterwissel gedaan van 50%. Deze ochtend alles normaal in het aquarium, zonder nitriet. Hieronder wat foto's:

IMG_20200812_144125.JPG


IMG_20200812_164155.JPG


IMG_20200812_132644.JPG


IMG_20200812_163750 2.JPG


Waar ik nog een beetje aan twijfel is de hoogte van het voorfilter. In het 60L aquarium hing dat tot aan de bodem, nu in het midden. Is het beter om dit helemaal tot aan de bodem te plaatsen?
 
Euhm... super mooie bak, maar je bent nu in een nieuwe bak met een nieuw filter vissen aan het toevoegen? Tetras kunnen slecht tegen schommelingen dus hoop dat het goed gaat. Kan je misschien wat filtermateriaal uit de oude filter in de nieuwe stoppen? Dan heb je iig nog iets van bacteriën in je bak. Mooie opstelling verder, vind het gelukskatje erg schattig
 
Euhm... super mooie bak, maar je bent nu in een nieuwe bak met een nieuw filter vissen aan het toevoegen? Tetras kunnen slecht tegen schommelingen dus hoop dat het goed gaat. Kan je misschien wat filtermateriaal uit de oude filter in de nieuwe stoppen? Dan heb je iig nog iets van bacteriën in je bak. Mooie opstelling verder, vind het gelukskatje erg schattig

De filtermedia van het oude aquarium zit volledig in het nieuwe filter. Gisteren had ik wat nitriet in de bak zitten. Vandaar de 2x waterwissel. Tot op heden geen nitriet meer gemeten.
 
Dag 10, geen nitriet! Dus een waterwissel stellen we uit tot morgen. Eigenlijk had ik stiekem een beetje gehoopt op een waterwissel omdat vandaag de JBL in-out werd afgeleverd. En overigens is er al genoeg water gewisseld de afgelopen 9 dagen, 270 liter! Voor de filter-intake had ik nog 2 verlengstukken gekregen om deze lager te kunnen hangen. Maar omdat er geen water gewisseld hoeft te worden laat ik de vissen vandaag eens met rust.

IMG_1329.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Een kleine update, we zijn inmiddels dag 21 met het nieuwe aquarium. Sinds 4 dagen volledig nitriet-vrij. Dat heeft me de afgelopen periode wel 510L water gekost :-D
Daarnaast heb de voorfilter verwijderd, deze kreeg ik niet laag genoeg in de bak en had het vermoeden dat het voorfilter teveel flow tegen hield. Eenvoudige tuit naar beneden werkt prima.

Planten groeien als kool, al merk ik toch wel wat bladeren op met baardalg. Ik ga ervan uit dat we na een paar stabiele weken daar wel vanaf geraken.

IMG_1377.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Dag 31 in van het aquarium:

De waterwaarden blijven goed, tenminste, van wat ik meet. Standaard houden we hier pH, KH, GH, NH3, NO2 en NO3 in de gaten. Maar zoals je kan zien is toch niet alles helemaal goed. De laatste dagen flink wat algen, groene punt-algen op het glas, maar vooral veel bruine baard-alg op de bladeren. Op de foto zie je het nog, maar inmiddels de getroffen bladeren geknipt. Inmiddels ben ik de CO2 stapsgewijs aan het verhogen met de hoop dat we de algen kunnen verslaan. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

En we hadden wat problemen met de verwarming. Omdat de temperaturen in huis wat lager zijn dan een paar weken terug moest het verwarmingselement gaan werken. Niet naar mijn zin, teveel schommelingen, soms wel meer dan 1 graad. Daarom een nieuw element besteld die het water makkelijker verwarmd krijgt.
Zowel planten als vissen doen het goed. De kamlaag krijg ik nog niet weg, hoewel deze wel lichter is geworden. Er blijven weinig belletjes hangen aan het oppervlak.

IMG_1398.jpg
 
Een foto kan behoorlijk vertekenen maar je indicator lijkt me vrij donker dus die mag wel wat lichter. Puntalg en baardalg kunnen ook ontstaan bij een co2 tekort.
 
Nitraat en fosfaat ook hoog genoeg? Puntalg betekent bij mij Te laag fosfaat
 

Terug
Bovenaan