Eerste vraag zou moeten zijn, wat doet een waterverversing?
Mijns inziens doe je met een waterverversing afval stoffen verdunnen en mineralen toevoegen.
Mineralen toevoegen, komt je plantengroei ten goede, dus dat is wenselijk bij de opstart fase (maar later uiteraard ook)
Afval stoffen verdunnen is denk ik minder wenselijk in de opstartfase, omdat je in de opstartfase een bacterien cultuur moet opbouwen en dit gaat beter met meer afval stoffen, even uitgegaan van zonder vis opstarten.
Als je met vis opstart, zul je de afval stoffen weer wel in de gaten moeten houden.
Belangrijk bij de opstartfase vind ik meten.
In stappen zul je eerst NH3 gaan meten, vervolgens NO2 en tot slot NO3.
Als je NO3 meet, heb je alle benodigde bacterien compleet, dan kun je de belasting gaan opvoeren om beide bacterien groepen te laten groeien.
Echter als je veel ververst en niet veel belasting hebt, dan is de kans groot, dat de bacterien groepen wel groeien, maar zo geleidelijk dat je helemaal niks meet.
In mijn ogen is het de grootste onzin om te zeggen dat je een bak 4 weken moet indraaien en dan kun je er vissen in doen. Dat is een advies wat vaak aan beginners gegeven word, maar het zegt helemaal niks en is zeker geen garantie dat het goed gaat.
Dit om de simpele reden dat je dat niet als standaard tijd aan kunt geven. het ligt er helemaal aan wat je in die 4 weken doet.
Zelf laat ik een nieuwe bak met een nieuw filter altijd een week of twee staan, alles even goed laten stabiliseren. Dan voeg ik enkele vissen toe, afhankelijk van de afmeting van de bak.
Deze vissen zullen afval produceren en dit zal helpen het filter te laten groeien, elke 2 a 3 weken voeg ik dan nog wat vissen op.
Belangrijkste in mijn ogen is om op een geleidelijke manier de belasting op te voeren, zodat het filter geleidelijk mee kan groeien.
Laatste bak die ik opgestart heb,
Hierin zijn als eerste circa 20 roodkopzalmen in gegaan, 2 weken later een groep van circa 20 corydoras, weer een paar weken later een aantal maanvissen en nog wat later een aantal antennebaarsjes.
Ook kijk ik naar de hoeveelheid voeding. Op het moment dat er een aantal vissen toegevoegd worden, ga ik niet van de een op de andere dag een berg meer voer erin doen, ook dit bouw ik dan op.
wat ik dus in feite in een maand of 2 opstarten doe is geleidelijk de hoeveelheid voer opvoeren.
logica is simpel, voer is poep, poep is NH3 (onder andere), NH3 word NO2, NO2 wordt NO3. meer voer is meer poep, dus meer voeding voor mijn bacterien. In het begin niet meer voer erin dan de bacterien aankunnen.