Wat is er nieuw

Al enige tijd last van penseel/baardalg.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hugop
  • Startdatum Startdatum
H

hugop

Guest
Beste mede forumleden.

Ik heb al veel gelezen over penseel/baard alg.
Ik heb er al enige tijd last van.

Mijn situatie hieronder uitgelegd.

bak is 255 liter.
PH waarde word met co2 op 6.5 gehouden.
Dropchecker co2 mooi lichtgroen.
Stroming/curculatie is goed op orde / meerdere keren getest met voer etc.

Verlichting: 3 balken.
1. Wesdijk pro led. van 1900 lumen.
2 x eheim led balken van 30 watt die 120 lumen per wat geven.
Die draaien op 60% en totaal heb ik dus zon 20 lumen per liter.

Gebruik de EI methode..
AIO van Gilles en daarvan voeg ik na 50% wissel 80 ml toe.

Moet ik mn licht nog verder knijpen?

Ik heb echt geen idee meer.

Of zal ik eens moeten denken aan een nieuwe PH electrode (5jaar oud)
 
Ijk je de electrode ook geregeld? Weet je alle waterwaarden ook zo Hugo? Misschien nog een foto van de bak.
 
Dit staat er bij de AIO:
Weinig licht/planten – geen CO2: 10ml / 100l aquariumwater per week
Veel licht/planten – wel CO2: 30ml / 100l aquariumwater per week

Op 250 liter zou dat rond de 75ml zijn en dat geef je ongeveer. Zelf voeg ik met de EI aan plantenvoeding vaak het dubbele toe maar goed dat kun je lastig doen met de AIO ivm de nitraat en fosfaat natuurlijk. Volgens mij voeg je hiermee 15/1,5 toe dus wellicht zou je de dosis kunnen opvoeren naar 1,5x de aanbevolen dosering om te kijken of dat helpt.
Nu weet ik dat je op de Micromix overgaat dus wellicht zou dat verbetering geven.
 
Ha John, Mijn JBL computer eist elke maand een ijkings procedure. dus de electrode word elke maand ge-ijkt.
Waterwaardes ga ik nog meten, Wat zijn de waardes die belangrijk zijn om te weten bij deze alg?
 
Algen worden in de regel door tekorten veroorzaakt dus wellicht heb je toch ergens een tekort zonder dat je het nu weet.
 
Ja dat klinkt ook heel logisch, weet ook dat het ergens in zit, maar heb er nog de oorzaak gevonden.
Ik zal de waardes meten en posten + een aantal foto's
 
Ik zou anders zsm overgaan op de Micromix en de losse poeders zodat je beter kan sturen ook. Wellicht helpt dat.
 
AIO van Gilles en daarvan voeg ik na 50% wissel 80 ml toe.
Zo te lezen doseer je dit ineens?
En heb je alleen last van de alg, of groeien de planten ook niet lekker?
 
Ik voeg dit ineens toe inderdaad.
Als ik dit over de week moet verspreiden dan ga ik het geheid vergeten
 
In twee keer moet toch wel lukken 😀

Het schijnt dat ijzer het geen 7 dagen uithoud (opneembaar blijft), dus wellicht heb je dan halverwege de week een tekort daaraan.
 
Dan ga ik wel alleen de micromix in 2 doseringen doen.
De No3 en po4 doe ik dan wel in 1 keer
 
Gebruik de EI methode..
AIO van Gilles en daarvan voeg ik na 50% wissel 80 ml toe.
Als je dan toch de EI gebruikt zou ik kiezen voor de 'echte' EI en niet voor de AIO. Die is, zover ik weet, gebaseerd op de EI en dat is heel wat anders...
 
Dan ga ik wel alleen de micromix in 2 doseringen doen.
De No3 en po4 doe ik dan wel in 1 keer

Ik herken dat en voeg sinds deze week de Micromix ook dagelijks toe maar ben het al 2x vergeten en later op de dag schiet het me opeens te binnen.
 
De eerste 2 planten zijn totaal niet aangetast en hebben er ook geen last van.

De onderste 2 foto's zie je moerasplanten op die wel aangetast worden.

275984
275985
275986
275987
 

Bijlagen

  • IMG_2101.JPG
    IMG_2101.JPG
    161.1 KB · Weergaven: 224
PO4 zit rond de 1 - 1,5
NO3 zit rond de 15 mg

Is goed in evenwicht dus,
PH waarde is 6,5
KH is 5
 
De aangetaste bladeren zou ik direct wegknippen, het zijn ook meestal alleen de traag groeiende planten waar deze alg grip op krijgt.

Is de Co2 wel stabiel?
 
Hoe kan ik controleren of de co2 stabiel is?

Als mn fles leeg is word hij direct omgewisseld. en verder word het systeem aangestuurd doormiddel van een jbl Ph Controller
JBL Controller
Co2 niveau is op orde verteld mijn drop checker
275992
 
Ik wist niet dat je een Ph controller had, Co2 zou daarmee stabiel moeten zijn ja.
 
Ik begin te denken aan of een oude ph electrode? lijkt aan de groene kleur niet echt het probleem te zijn? Stroming is het niet. Voeding zou het kunnen zijn.
Ik gebruik de AIO van Gilles zoals hierboven aangegeven.
En waar ik aan denk is de verlichting nog iets terug brengen.
Verder heb ik echt geen idee meer.
 
Ik begin te denken aan 1 oude ph electrode?
Dat zou kunnen, dan zou je de ph moeten meten gedurende de dag met een PH pen om dit te controleren.

Verlichting terugschroeven zou kunnen helpen maar zo te zien heb je voldoende Co2 in de bak, lastig om te zeggen waardoor het komt, misschien de voeding?
Ik zou alle aangetaste bladeren wegknippen, daarna evt. een EasyCarbo kuur doen om de overige plukjes de das om te doen, daarna zorgen dat je PH/Co2 stabiel is en blijft (meten), en de plantenvoeding verdelen over de week.
 
Het valt me op dat het planten zijn die kleibollen of capsules bij de wortels willen.
Voeg je die ook toe?
 
Je zit met deze gegevens rond een co2 van 47mg en dat is erg veel en ik zou rond de 25 mg gaan zitten. Boven de 41 mg dacht ik kan co2 de fotosynthese tegenwerken dus daarom zou ik het wat verlagen.
 
Ja er zitten kleibollen bij de wortels.

En op de vraag van John, Ik zat eerst op een ph van 6,7
Wat ik daarbij merk is dat de dropchecker donkergroen word ipv lichtgroen.
Ik had dit aan Gilles voorgelegd. en die zei het volgende.
"Uitgaan van de tabellen is in veel gevallen goed, maar dit geld niet overal.
De dropchecker verteld je het juiste en als die lichtgroen is zoals nu zit je goed.

Vandaar dat ik op 6,55 ben uitgekomen qua ph.
 
Ik snap de uitleg van Gilles en onze druppeltesten houden inderdaad rekening met zuren en dat doet de dropchecker niet.
 
Zal ik die toch en 0.1 puntje verhogen voor de zekerheid?
 
Aan mn vissen is overigens ook echt niets te merken.
 
Heb inmiddels een nieuwe PH Electrode en die oude bleek gewoon echt niet meer goed.
Zat een vershil in van 0,4 punt.
Zie direct de assimilatie weer beter gaan en nu dus aankijken hoe het gaat.
 
Mooi dat het nu beter lijkt Hugo en zo zie je maar hoe belangrijk een goede electrode is.
 
Ik begin te denken aan of een oude ph electrode? lijkt aan de groene kleur niet echt het probleem te zijn? Stroming is het niet. Voeding zou het kunnen zijn.
Ik gebruik de AIO van Gilles zoals hierboven aangegeven.
En waar ik aan denk is de verlichting nog iets terug brengen.
Verder heb ik echt geen idee meer.
Ik denk dat je het wél in de stroming moet zoeken. Opvallend is namelijk dat je lage planten of de onderkant van langere planten aangetast lijken op de foto's. En het is ook vaak zo dat de waterdistributie over de bodem een van de moeilijks bereikbare plaatsen is. Probeer eens de stroming van achter naar voren te brengen in je bak. Dat is namelijk de kortste afstand en daarmee houdt de stroming nog z'n kracht. Zelf heb ik een spraybar over de gehele achter lengte in mijn bak. Met de gaatjes, vlak onder het wateroppervlak, licht naar onder gericht. De waterdistributie wordt nu door kaatsing met de voorruit naar onder gedwongen en komt over de bodem (!) weer naar achter en naar boven. Omdat mijn aanzuiging rechts zit ontstaat er aldus een spiraal vormige beweging die alle plaatsen in mijn bak bereikt.
 
Heb inmiddels een nieuwe PH Electrode en die oude bleek gewoon echt niet meer goed.
Zat een vershil in van 0,4 punt.
Zie direct de assimilatie weer beter gaan en nu dus aankijken hoe het gaat.
Dat vind ik dan weer raar, ik bedoel dat je dat niet hebt opgemerkt. Je vertelde eerder dat je JBL je dwingt tot een regelmatige ijking dat merk je dit toch?

Overigens las ik ook dat je met aanpassingen in je verlichting bezig was? Mijn voorkeur ligt in het gegeven dat mijn lichtsterkte wordt bepaalt door de licht intensiteitsvraag van het plantenbestand. Zodra je dit op een juiste manier hebt ingevuld volgt vanzelf de CO2 en overige bemestingsvraag.
 
Laatst bewerkt:
Ha Ben, Ja dat vind ik dus ook vreemd.
De electrode ijkte wel. maar ik was de ph aant verlagen en mn drop checker veranderde de andere kant op.
Die electrode was ook al 5 a 6 jaar vermoed ik

Qua lumen lichtopbrengst ben ik al wel bezig geweest met rekenen en zit nu zo rond de 25 lumen per liter water. Dat houd ik zo.

Ik heb inmiddels de stroming veranderd met een spraybar van achter naar voren. echter moet ik die alleen nog even veranderen in een transparante vorm want nu hangt er een groene in.
hmm dat is niet zo mooi.. 🙂
 
Benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen Hugo. Hou er rekening mee dat je met een doorzichtige spraybar wel sneller vuil in de buis ziet zitten 😉
 
In mijn beleving is zwart toch het minst opvallend, en helemaal tegen een donkere achtergrond, iets wat transparant is lijkt vaak erg ''wit'' in een aquarium.
 
Smaken verschillen inderdaad en ik zou ook een zwarte nemen als dat kan.
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan