Wat is er nieuw

albino ancistrus kleintjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lique
  • Startdatum Startdatum
L

Lique

Guest
Sinds een week of 3 heb ik 3 albino ancistrus jonkies rondzwemmen.
Heel leuk die gezinsuitbreiding maar ik wil wel zorgen dat de kleintjes goed eten. Ik vind ze wat magertjes.
Ze zitten wel vaak aan de ruit, zijn ook wel actief maar ik zie geen bolle buikjes.
Ik verkruimel nu algenspirulina tabletten tot poeder en laat wat tabletjes bij ze in de buurt vallen. Ze komen er niet op af.
Wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat ze wat aankomen.
Of ben ik een overbezorgde pleegmama en klopt het dat ze na 3 weken nog zo klein en zo dun zijn? Ik heb geen idee hoe snel of hoe langzaam ze groeien.

Dit is een foto van 9 december jl:
938358_0_82_20131209_21.jpg

Dit is een foto van vandaag (29 december)
284641_0_82_20131229_22.jpg

hoi Lique,

Heb zelf onlangs een zeer geslaagde kweek gehad met m'n L149 dus hoop dat onderstaande je een beetje gerust stelt.

Ik ga ervan uit dat je mini's in een volledig ingedraaide bak zitten (gezien de foto's)
In een bak die al een aantal maanden staat, zitten voor kleine visjes heel veel voedingsstoffen, dit kunnen algjes zijn, maar ook voedingstoffen die wij niet of amper kunnen zien.
Toen mijn L nummers ongeveer net zo groot waren als de jouwe nu zijn gaf ik ze per dag 1 a 2 tabletten, ik had er 60! Inmiddels heb ik ze allemaal verkocht.
Bij mij zijn ze in een al maanden draaiende bak opgegroeid en toen ze dubbel zo groot waren als de jouwe nu zijn, ben ik 2 a 3 tabletten gaan geven. Om de dag legde ik er ook een stukje komkommer in. Ik zag ze niet allemaal eten, maar het is met 60 stuks moeilijk te monitoren.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, ze redden zich wel zolang jij zorgt dat er voedingsstoffen aanwezig zijn (die zijn er als ik de foto's goed heb ge�nterpreteerd).
Als de vissen gezond zijn geboren en niet zelf opgegeten worden vinden ze het eten in de bak, mits dit aanwezig is en mits het water "gezond" is.

ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

De bak staat idd al meer dan een jaar en na wat strubbelingen afgelopen zomer (veel alg, temp te hoog,toestanden) draait ie nu goed. M'n planten gaan (eindelijk) lekker (haleluja snelgroeiers). Heb nog wel wat alg op het hout en wat punt alg op de ruiten maar dat laat ik zitten voor de oto's en ancistrussen.
Blij om te horen dat ze het waarschijnlijk wel gaan redden. Ik denk dat er al veel in een vroeg stadium zijn opgegeten. Viel me nog mee dat ik er 3 overgehouden heb, was erg blij verrast.
Zo heb ik ook een jonge corydoras panda ontdekt, ben ik ook erg blij mee maar als ik dat had geweten had ik ze extra willen ondersteunen.
Ik moet er aan denken wat vaker komkommer te geven. Morgen meteen halen!
En spruit (geblancheerd denk ik?) kan ik misschien ook wel proberen.
Dank voor je snelle reactie nonnepot! 🙂

Hey Lique,

Je kan zoveel groenten voeren, veel geblancheerd en spruiten ook. Eventueel kan je ook spinazie of bijvoorbeeld sla blancheren. Ik laat het meestal bij de komkommer.

Corydoras schijnen moeilijk groot te brengen zijn.. Ik ben hier een poging mee aan het wagen en heb hierom ook niet te veel eieren gescheiden... ik had 17 jongen en nu 1 dode.. er zijn er 16 over en ze zijn nu 1,5 weken oud.
Het verschil is dat anticitrus hun eieren uitbroeden en in het beginsel voor hun jongen zorgen en corydoras leggen eieren en zorgen er vervolgens niet voor... Ze eten zelfs hun eigen eieren soms op :stom:

Het voordeel in een draaiend aquarium is dat je geen kweekbak hebt waar alleen een bruissteentje in zit, maar ook een filter hebt draaien... Hierdoor is er veel minder vervuiling en hoef je niet dagelijks ruim 50% te verversen
Nadeel aan een filter is, is dat ze je jongen op kunnen zuigen.. Dit is bij jouw L nummers denk ik niet het geval meer.
Hoe oud schat jij je L nummers nu? Als ik het zo zie, schat ik tussen de 2 en 4 weken?
Vind je je L nummers echt erg mager, of zijn ze gewoon nog erg jong?

Ik heb dus waarlijk geen idee hoelang Pa Ancistrus ondersteboven in de buis heeft liggen wapperen en hoeveel jongen er waren en hoe lang ze erin hebben gezeten.
Die foto van 9 december is de eerste foto van het eerste jong dat buiten de buis kwam. Maar hoe oud die dan al was... Geen idee.. :S
Dag later zag ik er drie.
Ja ik vind ze wel mager, ik zie wel grijs in het buikje maar het bolt maar niet op. Ik zie ze ook niet echt groeien.
Nu weet ik wel dat ze langzaam groeien maar hoe dat dan echt zit weet ik niet.

(Eigenlijk zoek ik dus een ancistrus consultatiebureau met een groeicurve zodat ik kan vergelijken, ha!)

Ik zie ze alleen maar op het hout en op de ruit. Op tabletten en verkruimelde spirulina tabletten reageren ze niet.
Morgen doe ik een paar stukken komkommer erin.
Een paar stukken want er zijn natuurlijk ook nog oto's en japonica's die heel graag komkommer lusten, dus kapers op de kust.

Ik denk dat je ervan uit kan gaan dat pa een week z'n broedsel bewaakt heeft, of het nest is voortijdig geplunderd en daardoor heb je er maar 3 over.

Als je eerste foto van 9 december is, zullen ze nu dus ongeveer 4 weken oud zijn en op foto 1 misschien ruim een week. Heb je misschien ook meer up to date foto's?
Ik denk ook dat als je gaat beredeneren dat je erachter zult komen dat ze wel eten binnen zullen krijgen, want anders zouden ze na 20 dagen zonder voedsel toch immers al dood zijn?
De visjes zijn klein, dus is het verschil tussen een volle en een lege buik ook waarsch. wat minder goed te zien, hierbij groeien ze inderdaad niet snel (althans dat lijkt zo, als je er elke dag voor zit)

Er zijn vast een zeker kweekverslagen te vinden van de anticitrus...
zie: http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... -cirrhosus

Misschien kan je een groeicurve bij gaan houden vanaf nu??? is wel handig, mocht het nog een keer gebeuren!

Heb nu pas tijd om effe te gaan zitten voor het forum. He die groenteblokjes ga ik een keer maken, dat klinkt goed. Voor nu zie ik 1 ancistrusje zwemmen die nog niet veel groter is geworden. Waar de andere twee zijn weet ik niet. Heb er spruit, broccoli, komkommer en courgette in gehad en het wordt door iedereen gegeten behalve de ancistruskids. Ik hoop dat ik er nog steeds 3 heb maar dat ik er steeds maar 1 zie maar ik vrees het ergste.
Pa hangt alweer ondersteboven een nestje te bewapperen. Hij heeft een ruime maand vrij gehad. We zullen wel zien wat het dit keer wordt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan