Alg advies

T

Tikki

Guest
Even om te zien of ik in de goede richting zit.
Sinds enkele dagen toch veel last van alg. Verschillende soorten zelfs, draadalg, bruine alg en ook groene alg op de ruiten en aan het wateroppervlak.
Bak (350L) is nog aan het indraaien, nu 3e week.
Licht 7 uur per dag (4x54W T5). CO2 gister van 105 naar 140 bellen/min verhoogd. Ik voeg ook dagelijks profito toe.
Nh3/NO2 0. NO3= 10 pH= 7.

Ik heb die CO2 omhoog gezet in de veronderstelling dat dit een oplossing zou kunnen zijn voor zo`n algenmix. hebben jullie nog andere suggesties?
 
Weet je alle waarden misschien ook? Heb je een foto van de algen en je bak?
Vaak zie je bij de opstart wel wat algen. Door nh3/4 wat soms niet meetbaar is kun je daar last van krijgen want dat is een boost voor algen. Je mag wel 8 uur belichten vindt ik zelf.
 
Ik zou niet teveel ingrijpen in een bak die net drie weken draait.
In het begin zie vaak verschillende algen voorbij komen.
Zolang ze geen plaag vormen zou ik eerst eens rustig afwachten.
Sommige verdwijnen namelijk ook weer vanzelf als er een bepaald evenwicht is ontstaan in je aquarium.
 
Ik begin dus te twijfelen over of het al dan niet een plaag wordt. Het gaat wel die kant uit.
Fosfaat was enkele dagen geleden niet meetbaar. Ik heb 2 indraai visjes erin die sporadisch voer krijgen.
 
Fosfaat is wel nodig voor een goede groei. Verder ga ik met Sanneke mee want het kan ook door de opstart komen.
 
Even update.
Ik heb de avond na onze berichten wisseling e.e.a. aan aanpassingen gedaan. Ik heb met een maatbeker de algenlaag van het oppervlak afgeskimd. Daarna aantal bellen CO2 opgehoogd naar 140/min en over de nacht en dag daarop aan laten staan. pH de volgende dag van 7 naar 6 gedaald. KH 8. In elk geval genoeg CO2 dus...
Maar daarop in elk geval GEEN nieuwe algengroei meer. Ook niet van de overige soorten. Ik was daarvoor toch dagelijks wel even bezig met verwijderen van draadalg, maar dit was ook duidelijk gestagneerd.
Nu enkele dagen later is dat effect blijvend, dus dat CO2 was toch nog een probleem, ook al gaf de indicator ``groen`` aan. Om maar eens aan te geven dat het groene gebied soms erg breed kan zijn en niet per se aangeeft dat je goed zit. Verder deel ik jullie mening over het fosfaat. Ik ben vanaf gisteren ook fosfaat gaan toevoegen. Dat breng ik eerst naar 1 mg/l, aan de hand daarvan eventueel verder wat ophogen. Nitraat breng ik naar 20 a 30 mg/l.
 
Ik denk dat je met 1 mg fosfaat echt wel zal uitkomen hoor met een "gemiddelde" belichting. Nitraat van 15-20mg is vaak ook voldoende dan.
Mooi dat de groei van de algen is gestopt en ja de kleur groen zegt op zich niet alles omdat de reikwijdte nogal groot is. Zelf zorg ik meestal dat de indicator lichtgroen is en dan zit ik hier zo rond de 25-30mg co2. Hoeveel je nodig hebt hangt af van de planten en je verlichting. ik zou de bak even rustig de kans geven om goed in te draaien en de nieuwe bewoners zullen ook wel voor enige nitraat gaan zorgen.
 
Mijn aquarium draait nu al twee weken, maar ik geef al 10 uur licht, is dat teveel?
 
Zolang er voldoende voeding in de bak aanwezig is is dat vaak geen probleem.Des te langer je de verlichting aan hebt des te meer voeding er vereist is tenzij je veel drijvers gaat gebruiken.
 
Tja, zoals je misschien wel hebt gelezen in mijn topic 'Anubias Congensis met kiezelwieren op blad' bij planten, voeg ik co2 en easy life profito toe. Wat raad jij me aan?
 
Tja, zoals je misschien wel hebt gelezen in mijn topic 'Anubias Congensis met kiezelwieren op blad' bij planten, voeg ik co2 en easy life profito toe. Wat raad jij me aan?

kiezelwier komt voor bij een opstartende bak, dus dat gaat vanzelf wel weg na een aantal weken/maanden.
Hoeveel profito voeg je toen en geef je dit 1x per week of dagelijks?
Misschien een optie om over te gaan op poeders, dit is nogal wat goedkoper dan profito.
 
Ja, ik moet nog leren. In zo'n winkel praten ze je soms maar wat aan. Ik geef dagelijks ong. 2,5 ml, dus wekelijks zo'n 17,5 voor 180 liter (met grind en alles tuurlijk minder..) Op het potje staat 10 ml voor 100l
 
Ik denk ook dat je nu even geduld nodig hebt voor de kiezelalg.
 
Terug
Bovenaan