alg advies


T

Tikki

Guest
Beste allemaal,

Ik heb even een vraagje om wat advies. Mijn Rio300 draait nu een aantal maanden. Op zich gaat het goed. Waterwaarden zijn prima. Nitraat rond de 25, fosfaat 2. No2, NH4 allebei 0. Ik voeg CO2 toe, de indicator is heel licht geel.
Er hangt een JBL e901 onder, de stroming lijkt in de hele bak prima.

Toch heb ik al een langere tijd last van hardnekkige baardalg op sommige planten en op de stenen.
Ik heb de hoeveelheid voeding al proberen te ptimaliseren. Aanpassingen aan de CO2 gedaan. De rio 300 heeft 2x2 T5 balken. Ik doe de ene 3 uur aan en dan de andere 3 uur, dus ook niet meer tegelijk om licht de limiterende factor te maken.
Toch blijft het probleem bestaan. Hebben jullie nog suggesties?
Hieronderr wat plaatjes en een totaaltje (met excuus voor de draai in de eerste foto`s).


887923_0_82_20161229_1104001.jpg


291313_0_82_20161229_1104141.jpg


167471_0_82_20161229_1104321.jpg
 
Heb je ook last daarvan op de nieuwe bladeren en hoe lang draait de bak nu precies? In de regel is het een co2 probleem maar als de test gelig aangeeft dan zou dat goed moeten zijn.
Staat het licht maar 6 uur per dag aan? Kan ook aan de stroming/circulatie liggen. Zie je de planten lichtjes bewegen?
 
Bak draait ongeveer 4.5 maand nu. Licht brand inderdaad 6 uur per dag, maar dus niet alle 4 de balken. Steeds maar 2 daarvan. Volgens mij is de stroming wel goed. Ik zie de meeste plantjes lichtjes bewegen....
 
Zou het licht opvoeren naar 8-10 uur.
Licht is ook voeding voor de planten,nu heb je denk ik een teveel van het 1 en een tekort van het ander.
 
Zou het zoals John ook al aangeeft naar minimaal 8 uur opvoeren. Zelf heb ik het licht zo n 8,5 uur aan. Ik zou verder de bealgde bladeren wegknippen en dan kijken wat de nieuwe gaan doen. Als er voldoende voeding is met voldoende licht dan zou het goed moeten komen.
Verder is ook voldoende plantenvoeding erg belangrijk. En ik zou alles met de hand vrij maken van de algen. Stene en hout dus lekker schoonborstelen.
 
Tikki,
volgens mij doe je ongeveer alles goed.
Bij de opstart heb je helaas wat baardalg gekregen. Deze alg gaat niet snel weg als je hem eenmaal hebt.
Het enige wat helpt is geduld.
Carbo zou ik niet aanraden. Sommige vissen en planten kunnen hier niet goed tegen.
Ik zou het licht ook niet te snel vermeerderen. Hou het voorlopig bij 2 lampen en ga langzaam naar 8,5 à 9u per dag.
Je planten lijken het redelijk goed te doen bij deze lichtsterkte. Hou licht inderdaad steeds als de beperkende factor.
Hou wel de CO2 stabiel. Start zeker een uurtje voordat het licht aangaat. (of laat hem de hele dag aan)
Kan je niet aan de verleiding weerstaan om toch iets te doen, kan je een paar Otocinclus toevoegen (6 stuks bv)
 
Dank voor de adviezen. Ik ga het licht opvoeren naar minimaal 8 uur en ga de alg zoveel mogelijk verwijderen!
Ik besef mij dat deze alg veel geduld vergt. Ik zal de verleiding wel kunnen weerstaan om te grote stappen te maken hoor, dat creert alleen maar nieuwe problemen...
 

Terug
Bovenaan