Alg alleen op drakensteen

C

Crulon

Guest
Aquarium draait een week of 6 nu.
Waardes zijn prima
pH 7.8
KH 7
Gh 9
TDS 234
Nitriet 0
Nitraat 20
Anmonia 0

Als zweeft een beetje maar zit vast geplakt op de draken steen. Een heel klein beetje op javamos maar minimaal. Drakensteen zit overal een dun laagje.

IMG_20170811_184052.jpg
IMG_20170811_184103.jpg


Witte balletje is gewoon van de bodem gaat dus echt om fluffy spul
 
Vind het meer op schimmel lijken door stervende bacteriën oid.
Heb je de stenen goed gewassen voor ze de bak ingingen?
 
Lijkt inderdaad op dat fluf wat je ook op het hout ziet zitten in het begin. Geen idee of het kwaad kan. Misschien kijken of het eraf komt? Lijkt me in elk geval geen alg (althans niet wat ik ken).
 
Ik denk ook eerder aan de schimmel die je ook wel op hout ziet wat net is ingebracht.
 
Nee heb de stenen niet gewassen, erg stom achteraf helemaal niet bij stil gestaan. Probeer het zoveel mogelijk te verwijderen. Hoop dat het geen kwaad kan voor de vissen
 
Denk dat het geen kwaad kan maar je weet het nooit zeker natuurlijk.
Zou zelf de stenen uit de bak halen en ff goed onder veel water flink borstelen want komt ook best veel klei uit die gaten.
 
Ja nadeel is de ene steen is al helemaal begroeid met Riccia soort zonde om het eraf te slopen
 
De schimmel die we van het hout kennen kan geen kwaad maar ja ik durf niet te zeggen of dit hetzelfde is.
 
In het vervolg heel goed drakensteen schoonmaken. Sterke straal van de douche erop en met een tandenborstel goed in de gaten poetsen. Komt een hoop zachte klei dan uit.
 
Goeie tip. Is die klei dan erg? Maakt het water weer wat harder zeker. Ik doe vaak mineralen clay in m'n vijver om harder te maken. Heb nu met water verversen tandenborstel aan de afzuiger gemaakt en stenen geborsteld.
 
Volgens mij heeft de klei geen invloed op de waterwaarden. Wel kan het water vies/bruin worden.
 
Ik ben geen scheikundige maar ik denk dat het ook van de samenstelling van de klei afhangt. Kleibolletjes gebruik je in beperkte mate en dat heeft ook geen echte invloed op de waarden.
 
Klei is in principe niks mis mee maar je weet niet wat er allemaal met de stenen en dus klei gebeurd is voor het in de winkel terecht komt natuurlijk.
 
Lijkt me ook niet John want klei kan alleen stoffen opnemen en weer afgeven zover ik weet. Heeft met + en - te maken maar dat is niet mijn terrein.
 
Ik bedoelde meer iets van chemische vervuiling oid maar is misschien ver gezocht.
Lees net dat de stenen zelf ook uit gehard klei bestaan trouwens.
 
bedankt voor meedenken allemaal.
 
In het vervolg heel goed drakensteen schoonmaken. Sterke straal van de douche erop en met een tandenborstel goed in de gaten poetsen. Komt een hoop zachte klei dan uit.
Maar wel voorzichtig want voor je het weet breekt het in stukken. Het is prachtig spul maar het kan niets hebben. Ook bij het halfjaarlijks algenreinigen (ga je waarschijnlijk net als ik niet aan ontkomen) wordt het steeds vlakker van het boenen. Volgens mij is drakensteen "versteende klei".
 
O, dat wist ik niet dus dan weten we dat ook weer:D:thumbs:
 
Maar wel voorzichtig want voor je het weet breekt het in stukken. Het is prachtig spul maar het kan niets hebben. Ook bij het halfjaarlijks algenreinigen (ga je waarschijnlijk net als ik niet aan ontkomen) wordt het steeds vlakker van het boenen. Volgens mij is drakensteen "versteende klei".

Daar heb je gelijk in het is zeer gevoelig. Maar echt in stukken breken doet het niet bij mij van een straal water en een tandenborstel.
 
Daar heb je gelijk in het is zeer gevoelig. Maar echt in stukken breken doet het niet bij mij van een straal water en een tandenborstel.

Hier ook niet hoor, de enige keer dat er dingen afbreken is wanneer ik iets te enthousiast met de schroevendraaier ben :D
 
Terug
Bovenaan