Alg aquarium

L

Luis marques

Guest
Ik heb alg gekregen op mijn 2 en 1/2 week oud bak. Weet iemand wat voor soort alg dit is? En hoe ik hem kan verwijderen? Alg is te zien op zand en hout
Alvast bedankt

IMG_1512.JPG
IMG_1513.JPG
 
Lijkt me meer een schimmel en zie je vaker tijdens de opstartperiode van een bak.
 
Aan nemende dat je gewoon goede plantvoedingsstoffen aan je planten geeft, is het verder normaal dat er algen / schimmels optreden in de opstart periode, de bacterie cultuur moet nog goed opgang komen en de algen zullen mogelijk daarna verdwijnen, je kan het wel handmatig verwijderen.
 
Aan nemende dat je gewoon goede plantvoedingsstoffen aan je planten geeft, is het verder normaal dat er algen / schimmels optreden in de opstart periode, de bacterie cultuur moet nog goed opgang komen en de algen zullen mogelijk daarna verdwijnen, je kan het wel handmatig verwijderen.

Bedankt voor de info, ik had daar al over gehoord maar wit het niet als het die was of niet
 
Hoge nitriet zie je vaak na 2-3 weken.
 
Als je tijdens de opstart nitriet meet word er nitraat gevormd wat een belangrijke voedselbron voor planten is en niet gevaarlijk voor vissen.
 
Als je tijdens de opstart nitriet meet word er nitraat gevormd wat een belangrijke voedselbron voor planten is en niet gevaarlijk voor vissen.

OK, maar ik maakte een beetje zorgen want het is al zo 6 dagen lang en ik dacht misschien ben ik wat fout aan het doen en dacht dat ik de cycle had verpest of zo
 
Even een collage om te zien hoe hard de planten zijn gegroeid in 1 week tijd

IMG_1515.JPG
 
Zo hé, geef je ze steroïden te eten..?:chef:

Maar dat is bijna altijd het geval als de planten net in je bak staan. (behalve bij de In-vitro) De plant heeft een stresssituatie meegemaakt en is nu in een hoogtempo aan het acclimatiseren. Dwz nieuwe wortels aanmaken.
Een leuke bijkomstigheid is dat daarbij het gewas zelf ook hard gaat groeien. Hij gebruikt daarvoor voornamelijk al het reserve voedsel wat in de plant zelf ligt opgeslagen.

Het word pas spannend als hij dit reserve voedsel heeft opgebruikt en er geen voldoende voeding in de bak aanwezig om verbruiken en om weer deze reserves aan te vullen.
Als de aquariaan dan niet zijn voedingsdoseerschema (micro -macro en CO2) op orde heeft dan gaan ook vaak de problemen toeslaan.
Niet om je ongerust te maken, maar gewoon een stukje extra info van de hobby :thumbs:
 
Ik heb een groot probleem :(

Dit is hem:

IMG_1526.JPG
IMG_1527.JPG
IMG_1525.JPG


Veel te veel alg zou ik watervervessen? Zo wel hoeveel?

Bruin alg begint groen te worden

Nitraten zijn nog hoog en licht 10u per dag
 
Zet en elk geval je licht eens terug tot 8 uur per dag.

Je bedoelt dat je nitriet nog hoog is?
 
Zet en elk geval je licht eens terug tot 8 uur per dag.

Je bedoelt dat je nitriet nog hoog is?

Ja dat bedoel ik idd, typfout.
Maar 8 uur per dag is dat niet te weinig voor de planten ?
 
Ziet eruit als alg wat normaal is in de opstart fase, denk dat je je hier niet al te druk om moet maken.
Alleen het alg op het hout ben ik niet heel zeker van.
 
Het is het minimum dat vaak genoemd wordt, hangt ook af van de verlichtingssterkte.
 
Ziet eruit als alg wat normaal is in de opstart fase, denk dat je je hier niet al te druk om moet maken.
Alleen het alg op het hout ben ik niet heel zeker van.

Daar maak ik me zorgen want het is groen
 
Ik heb LED Lichten van Juwel die met de bak meekomen
Die ken ik persoonlijk niet, ik ken alleen de T5 van Juwel. Ik heb ook LED maar van een ander merk dus vrees dat dat niet te vergelijken is.
 
Wat zijn je NH,NO2 en NO3 momenteel?

Als je water wisselt duurt het indraaien mogelijk nog langer?
 
Wat zijn je NH,NO2 en NO3 momenteel?

Als je water wisselt duurt het indraaien mogelijk nog langer?

Nh en NO3 weet ik het niet heb daar geen testen voor jammer genoeg, maar mij No2 is nu 2.0 mg/l
 
Die ken ik persoonlijk niet, ik ken alleen de T5 van Juwel. Ik heb ook LED maar van een ander merk dus vrees dat dat niet te vergelijken is.

Dit is war op juwel site staat:

MultiLux LED/ Verlichting

Heldere verlichting en uitstekende groei van de planten; dat biedt de moderne MultiLux LED-verlichtingstechnologie van JUWEL. De verwisselbare 23 Watt LED buizen DAY en NATURE zorgen voor een optimaal lichtspectrum en tegelijkertijd besparen ze 50% energie in vergelijking met T5.

Het MultiLux LED verlichtingssysteem van de RIO 180 LED maakt comfortabel werken in het aquarium mogelijk, ook als de verlichting ingeschakeld is.
De ultrasoon gelaste lamp is 100 procent waterdicht en voldoet aan de hoge Europese veiligheidsstandaards.
 
Vooral dan geen waterwisselen... zeg ik dan. Ik denk niet dat je dat gaat helpen.
Je NO2 is al aan het zakken. Je bent er bijna!
 
Dit is war op juwel site staat:

MultiLux LED/ Verlichting

Heldere verlichting en uitstekende groei van de planten; dat biedt de moderne MultiLux LED-verlichtingstechnologie van JUWEL. De verwisselbare 23 Watt LED buizen DAY en NATURE zorgen voor een optimaal lichtspectrum en tegelijkertijd besparen ze 50% energie in vergelijking met T5.

Het MultiLux LED verlichtingssysteem van de RIO 180 LED maakt comfortabel werken in het aquarium mogelijk, ook als de verlichting ingeschakeld is.
De ultrasoon gelaste lamp is 100 procent waterdicht en voldoet aan de hoge Europese veiligheidsstandaards.
Ja maar dit zegt niks over de lichtsterkte ;-)
Maar met 8 uur zou je nog steeds goed moeten zitten. Ik heb mijn lampen zelfs een tijd op 6 uur gehad en de planten groeiden nog steeds goed (was wel het onkruid Belgisch groen en Waterpest, maar ook Pogostemon octopus bleef het goed doen)
 
Ja maar dit zegt niks over de lichtsterkte ;-)
Maar met 8 uur zou je nog steeds goed moeten zitten. Ik heb mijn lampen zelfs een tijd op 6 uur gehad en de planten groeiden nog steeds goed (was wel het onkruid Belgisch groen en Waterpest, maar ook Pogostemon octopus bleef het goed doen)
Ik heb hem nu ingesteld op 8 uur we zullen het wel zien
 
Vooral dan geen waterwisselen... zeg ik dan. Ik denk niet dat je dat gaat helpen.
Je NO2 is al aan het zakken. Je bent er bijna!
Vandaag NO2 gemeten en staat op 0,5 dus gaat de goede kant op
Alg handmatige verwijdert en met easylife algexit behandelt voor de zekerheid. Ook easylife profito toegevoegd voor de planten. Hopelijk gaat nu de goede kant op

IMG_1534.JPG
IMG_1535.JPG
IMG_1536.JPG
IMG_1537.JPG
IMG_1538.JPG
 
Terug
Bovenaan