Alg bestrijden met wat?

cassss

Well-known member
Lid geworden
8 april 2018
Berichten
63
Leeftijd
33
hallo, ik heb sinds bijna 3 weken een aquarium (tetra explorer 30 liter) met hierin veel planten en mos, stenen en een stukje kienhout. Qua vissen zitten er: 2 goude honinggourrami’s, 3 kardinaal tetra’s , 3 guppen en twee platys in hiernaast zitten er nog 4 vuurgarnalen in. Alleen nu heb ik sinds een aantal dagen groene kleine plukjes alg aan het glas en op de plantjes, wat is hier tegen te doen? Ik geef de voorkeur aan vis/garnaal/slak maar welke en wat zijn de eventuele andere oplossingen?
Mvg
 
Heb je een foto van de alg? Even offtopic maar in dit bakje kun je beter geen vissen houden. Een aquarium hoort eigenlijk ook 4 weken in te draaien dus je bent ook te vroeg geweest met de bezetting. De oorzaak is normaliter een voedingstekort maar het kan ook samenhangen met de opstart en teveel nh3/4. Dat is een boost voor algen.
 
Minder of helemaal geen vissen in de bak houden,bak is niet geschikt voor ze en door het voer verslechteren de waterwaarden natuurlijk.
Minder lang het licht aan eventueel en misschien wat vaker verversen maar zijn dingen die je nog ff kan vermelden.
 
Is de bak te klein voor vissen, of is de vorm noet goed?
 
Je ziet op de achterwand het alg zitten als het goed is

1A5C96FB-487A-41EC-A3C2-35DB4E00C613.jpeg
 
Beide! ;)

Het aantal liters is echt te weinig om vissen een fatsoenlijk onderkomen te geven.
Op wat uitzonderingen na maar zeker voor de vissen die je hebt.
 
Maar om terug te komen op mijn vraag, welk diertje kan hier iets tegen doen?
dan ga ik er even over nadenken om wat visjes weg te doen.
 
Beste is om de oorzaak aan te pakken,algen ontstaan oa door teveel afvalstoffen te veel of te lang licht.
 
Dat ga ik proberen maar, mijn vraag was....
 
Ik denk dat je misschien een verhoogde nh3/4 hebt gehad doordat je te snel vissen in je bak hebt gezet en eventueel icm teveel licht/ te weinig voeding.
Ik zou echt uitkijken naar een ander onderkomen voor deze visjes.
 
Dat ga ik proberen maar, mijn vraag was....
Algen kan je niet bestreiden met garnalen of wat ander bij te plaatsen er zijn er wel welke algen eten maar dat is niet voldoende omdat de alg blijft terug komen en dan is het dweilen met de kraan open, de alg overwint.
Algen kan je alleen wegkrijgen door de oorzaak weg te nemen.
 
Bedoel je te weinig voeding voor de visjes of de planten, het aquarium staat wel in de buurt van het raam dus licht zou een probleem kunnen zijn.
 
Ik heb veel planten en drijfplantjes, die houden de Nh toch laag?
 
Dat ga ik proberen maar, mijn vraag was....

Alleen nu heb ik sinds een aantal dagen groene kleine plukjes alg aan het glas en op de plantjes, wat is hier tegen te doen? Ik geef de voorkeur aan vis/garnaal/slak maar welke en wat zijn de eventuele andere oplossingen?
Mvg


Ik kom toch met eventuele andere oplossingen? of wil je gewoon bij je voorkeur blijven en horen welke slakken en garnalen je moet nemen want dat bespaar ik mezelf de moeite om met oplossingen te komen... ;)
 
Algen hebben allemaal een andere trigger dus het hangt af van welk tekort je hebt. Baardalg zie je vaak bij co2 tekort en puntalg kun je ook makkelijk krijgen bij een tekort aan fosfaat.
Misschien heb je iets aan deze site waar ook veel nuttige info staat:

https://www.aquascaping-blog.com/algen-bestrijden
 
Bedankt! Ik ga even onderzoeken, ik zou we graag vissen willen blijven houden. Dus welke vissen zitten op dit moment Echt ik een te klein aquarium.
 
Zoals Ton al zegt zou 1 betta kunnen of een groepje H. Formosa.
 
Ik ben ook akkoord met bovenstaande reacties. Een groepje garnaaltjes in je aquarium zal zeker niet misstaan.
Maar voor vissen is het helaas niet geschikt.
 
Is een 6 hoekig aquarium van 65 cm hoog en 45 cm breed wel goed?
 
Zeshoekig lijkt me niet prettig want dan zwemmen ze rondjes denk ik. Ik zou dan liever een bakje nemen van 60cm breed.
 
In een vierkant aquarium kunnen ze toch ook dan rondjes gaan zwemmen? Hij is niet rond, dus erg “hoekig” zal dat rondje dan wel worden.
 
Zou een aquarium van 60 cm wel voldoen voor mijn vissen? Zoja, wat voor algeneter vis zou hier dan bij kunnen?
 
60 cm moet wel voldoen ja. Het noemt wel een algeneter vis, maar ga er niet vanuit dat ze actief algen eten. Maar ik weet wel wat je er mee bedoeld;)
Je hebt ancistrussen (https://www.aquainfo.nl/artikel/ancistrus-cf-cirrhosus/), maar die zou ik echt niet gaan houden in een 60cm.
Ik heb ze ook in mijn 1m, en kleiner mag je echt niet gaan.
 
En welke algeneter zou we voldoen? Chinese? En zouden corydorassen ook kunnen?
 
Zou een ancistrus kunnen?
 
Zou een ancistrus kunnen?
In een 60 cm? Nee, minimaal een meter, ik heb er zelf 1 in een 1,20 en vind dat al krap. Ze zijn best beweeglijk en kunnen enorm snelheid maken als ze willen.
 
Zou een ancistrus kunnen?


Dat had ik hier al gezegd:

60 cm moet wel voldoen ja. Het noemt wel een algeneter vis, maar ga er niet vanuit dat ze actief algen eten. Maar ik weet wel wat je er mee bedoeld;)
Je hebt ancistrussen (https://www.aquainfo.nl/artikel/ancistrus-cf-cirrhosus/), maar die zou ik echt niet gaan houden in een 60cm.
Ik heb ze ook in mijn 1m, en kleiner mag je echt niet gaan.
 
Terug
Bovenaan