Alg binnen 12 uur na herinrichting?

A

Alexej

Guest
Gisterenavond (tot laat) lekker bezig geweest met mijn bak. Plantje verschuiven, een paar kleine stukje hout erbij, je kent het wel.

Vanochtend bij het opstaan (uurtje of acht later): alsof er een spin in mijn bak had gezeten. Ik had voor het werk geen tijd om foto's te maken, of om al te goed te bestuderen. Maar het doet me denken aan draadalg, niet echt plukken maar een paar lange draden. Voornamelijk tussen drijvende lotus bladeren en wat lager hoornblad.

Ik ben bekend met de basisregels en oorzaken van alg, maar dit verbaasde mij. Kan dit zo snel? In 1 nacht?

Ik denk dat het gekomen moet zijn door een ammonium-piek na het omwoelen van de bodem. Is die conclusie juist, of moet ik denken aan een meer structurele oorzaak?

Als het inderdaad door het herinrichten komt, wat is dan de beste actie? Zoveel mogelijk verwijderen denk ik?

Ik weet dat dit soort vragen zonder foto's lastig zijn, maar ik zit me op mijn werk nerveus te maken, en ik wil er alvast over nadenken wat vanavond de actie moet zijn.

(doorgaans ph 7,0 tot 7,2, KH 5-6, waarmee CO2 niet ideaal, maar volgens mij niet problematisch, en gebruik dus ook geen CO2-toevoeging)
 
Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben want zo n piek geeft de algen een boost namelijk en dan kan het zo te lezen erg snel gaan.
Ik zou zeker zoveel mogelijk verwijderen. Je geeft al aan dat je co2 niet ideaal is en dat is voor draadalg vaak wel de aanleiding om de kop op te steken. Te weinig co2 is vaak de oorzaak dus icm met een korte ammoniumpiek is het goed te verklaren denk ik.

Is bio co2 geen idee voor je bak??
 
Misschien ook wel handig om ook nog een grote waterwissel te doen om de stoffen uit de bak te halen.
Misschien kun je de nh3/4 testen.
 
Verwijderen en waterwissel, dat staat inderdaad op de actielijst.

Wat betreft de bio-CO2. Ik had gehoopt zonder te kunnen. Koos ook planten met dat in gedachten (varen, hoornblad, anubias, mos. enkel de lotus is wat veeleisender) Tevens wil ik mijn pH eigenlijk niet lager hebben.

Maar met mijn probleem in het achterhoofd:
-Ik ben met bio-CO2 bang voor fluctuaties in CO2, wat juist alg in de hand kan werken. Angst onterecht?
-Is het misschien een mogelijkheid om tijdelijk bio-CO2 toe te passen als bestrijding?
 
en/of een easycarbo kuurtje, zou dat helpen?
 
Carbo kun je proberen als alternatief voor co2. Bio co2 kam fluctueren maar ik heb het jaren toegepast.
De planten waar je nu de algen hebt zijn de hogere begrijp ik en die krijgen meer licht en hebben meer behoefte dan aan voeding.
 
jessicapilon zei:
De planten waar je nu de algen hebt zijn de hogere begrijp ik en die krijgen meer licht en hebben meer behoefte dan aan voeding.

Ik zou denken dat door de stroming het CO2 niveau gelijk verdeeld zouden zijn. (er van uitgaande dat de stroming overal komt natuurlijk)
Tevens, het gebeurde snachts, dan ontstaan er zover ik weet geen CO2 tekorten.

Ik was nog slaperig he vanochtend, dus misschien zit er meer in de lagere regionen dan me is opgevallen :)
 
Ja klopt maar bovenin is de intensietyd hoger en dus meer vraag.
Dat het tijdens de nacht ontstaat vind ik wat raar want ook alg heeft licht nodig.
 
jessicapilon zei:
Ja klopt maar bovenin is de intensietyd hoger en dus meer vraag.
Dat zal ervoor zorgen dat die planten eerder een tekort hebben, eens. Maar het co2 niveau in het water is overal gelijk, dus ik zie niet hoe dit vervolgens plaatselijk alg veroorzaakt.

Overigens hebben we het over een plek in mn bak waar de meeste stroming is...

Dat het tijdens de nacht ontstaat vind ik wat raar want ook alg heeft licht nodig.

Ja, dat is voor mij ook het grootste raadsel. maar ik weet het 100% zeker:
gisteravond wat hoornblad getopt en ergens anders neergezet. Die topjes heb ik in mijn handen gehad, waren hagelvers en algvrij.
Ik moest ophouden met het onderhoud omdat het licht uitging.

Om 8 uur vanochtend, licht nog niet aan, zat het alg ook op die plukjes hoornblad.
 
Heb je veel planten in je bak ?

Groet John
 
John
Bovenin is meer licht dan bij de bodem en dus zullen planten daar sneller willen groeien en dus vaak meer co2 vragen.
Als het gehalte dan voor bovenin niet voldoende is dan kun je juist daar alg krijgen

Hoe meer licht hoe meer vraag naar voedingstoffen.
 
Planten kunnen ook goed groeien zonder co2 en zonder draad alg .
Geen co2 is beter dan schommelende co2 tegen alg
Kijk naar mijn eerste foto van mijn bak , daar gebruikte ik geen co2 wist nog geen eens dat het bestond .
Draad alg is eigenlijk een teken dat je water goed is , al willen we het niet hebben .
Ik denk dat je met een regelmatig water wissel het wel weg krijgt
En is het wel draad alg ?

groet John
 
Ik heb ruim beplanting, maar geen propvolle dutch-scape. En inderdaad, ik ben op zoek naar een goed draaiende bak zonder CO2.

Maar eerst maar even het goede nieuws. Ik kom net thuis en een groot gedeelte is al weer weg. Waarschijnlijk zijn de japonica garnalen er dol op. En tegelijkertijd is de ammonium piek wellicht weer over.

Is het draadalg? Oordeel zelf.
img_5718.jpg

img_5719.jpg

img_5720.jpg


Ik ga vanavond al het geinfecteerde hoornblad verwijderen. Van de lotus afzuigen. Deel water verversen. En dan een kort easycarbo kuurtje er tegenaan.
 
Johnny Boy zei:
Planten kunnen ook goed groeien zonder co2 en zonder draad alg .
Geen co2 is beter dan schommelende co2 tegen alg
Kijk naar mijn eerste foto van mijn bak , daar gebruikte ik geen co2 wist nog geen eens dat het bestond .
Draad alg is eigenlijk een teken dat je water goed is , al willen we het niet hebben .
Ik denk dat je met een regelmatig water wissel het wel weg krijgt
En is het wel draad alg ?

groet John

Klopt John want in mn 50cm bakjes heb ik ook geen co2 en dat gaat prima maar daar is de lichtintensiteit dan ook niet erg hoog en dan hebben de planten voldoende aan wat in het water zit.

Maar als jij een bak hebt met redelijke verlichting en 2 planten dan zal het vaak zo zijn dat de plant vlak onder het oppervlak meer co2 gebruikt omdat die meer licht krijgt en dus sneller wil groeien dan de plant met minder licht die maar tot halverwege de bak komt. uitgaan de van 2 dezelfde planten. Hoe meer licht een plant krijgt des te meer hij wil groeien en des te meer voeding hij nodig zal hebben.

Een schommelde co2 is al helemaal niet aan te bevelen zoals jij al aangeeft.
Welke alg ik bij de TS zie weet ik zo niet. het is niet de groene draadalg die ik ken maar wellicht zijn er meer soorten zoals bij veel algen.
 
Ik heb het weleens gehad en gezien bij de Vallisneria. Alleen de hogere bladeren hadden wat draadalg en meer naar onderen de lage dus niet. De hogere bladeren kregen dus meer licht en vroegen om meer voeding.
 
Wat geef je aan plantenvoeding ? hoeveel , geef je ook fosfaat en nitraat ?
Heb je ook een foto van je hele bak

groet John
 
Hoe het er voor staat: Gisteren alg verwijderd, en waterwissel gedaan. Vandaag geen alg meer te zien. Ik denk dan ook dat ik mijn bak redelijk onder controle heb, ook zonder co2. Desalniettemin bedankt voor alle tips. De hamvraag, puur uit interesse, blijft hoe alg in 1 nachtje de kop op kan steken, zonder licht e.d.

Om de laatste vragen te beantwoorden.
Ik voeg profito toe, iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid vanwege mijn relatief langzame groeiers. (en om de driehoek voeding-co2-licht af te ronden, ik heb led verlichting die niet op volle kracht aanstaat) Maar dus geen fosfaat.
Natuurlijk is het nog maanden spannend of ik de balans weet te vinden; de bak draait nog geen half jaar. Maar voorlopig ben ik niet ongerust.

En de roep om een totaalfoto zal ik bij deze ook beantwoorden. Let wel, ik ben momenteel nog wat dingen aan het aanpassen, en ik heb preventief wat hoornblad verwijderd. Doorgaans is alles wat voller. Op het hout tegen de achterwand ga ik binnenkort christmas mos bevestigen.

img_5722.jpg
 
John vroeg het al en ik betwijfel ook of dit echt alg is geweest.
Zo ja dan zou het terugkomen na verwijderen als er niks is veranderd.
Maar ik hoop voor je dat je er van verlost bent nu.
Leuk bakje verder hoor.
 
Mooi dat het weg is
Succes verder met je bak , Zier er goed uit

Groet John
 
Ik wil anders nog steeds weten wat het was :)
 
Ik denk dat er al een klein beetje draad alg was , maar dat het niet op viel.
Nadat jij in je bak bezig bent geweest is er veel stofvuil in je water gekomen .
Dat is in je draad alg terecht gekomen , waardoor je draad alg ineens erg op viel.
Dat is een beetje het zelfde als er in een spinnenweb stof komt , dan valt het ook veel meer op.
Door je water wissels is het ook weer weggegaan.

Groet John
 
Dat zou best kunnen John maar ja dan heeft dat er al gezeten zoals je al zegt en dat heeft ook een oorzaak dan.

In de regel is dat co2 en als ik de TS was dan zou ik de co2 goed in de gaten houden.
 
Johnny Boy zei:
Ik denk dat er al een klein beetje draad alg was , maar dat het niet op viel.
Nadat jij in je bak bezig bent geweest is er veel stofvuil in je water gekomen .
Dat is in je draad alg terecht gekomen , waardoor je draad alg ineens erg op viel.
Dat is een beetje het zelfde als er in een spinnenweb stof komt , dan valt het ook veel meer op.
Door je water wissels is het ook weer weggegaan.

Groet John

Het is inderdaad de meest voor de hang liggende verklaring. Logischer althans dan alg dat s'nachts groeit.
Dan heb ik dus wat over het hoofd gezien. Niets menselijks is mij vreemd :)

De TS houdt zijn CO2 scherp in de gaten. Ik heb zowel easycarbo als alle materialen voor bioCO2 in huis. Maar ik kom er maar niet uit wat wijsheid is. Zoals gesteld, ik ben huiverig voor schommelingen...
Is dat trouwens ook een risico bij de 'namaak' CO2 van easycarbo?
 
Ik ben geen kenner maar planten passen zich aan en dat doen ze ook vast aan de carbo. Dus als je dit stopt dan zullen ze zich denk ik wel weer moeten aanpassen.
Maar bij het stoppen is dat eenmalig en bij bio co2 heb je vaak wekelijks wat schommelingen tenzij je hierop inspeelt.
 
Schommelingen die geen probleem hoeven te zijn dat is inmiddels wel uit de praktijk gebleken.
 
Klopt zolang je maar op tijd de flessen verwisseld.
Enige discipline is dus gwenst.
 
Alexej zei:
Ik wil anders nog steeds weten wat het was :)

Gelet op de mooie macrofoto gok ik meer op een bepaalde schimmel.
Die kunnen wel zo snel komen en zijn verder onschadelijk.
Zeker als je een stukje vers hout hebt geplaatst..

In de praktijk zijn er veel nadelen aan de vloeibare koolstof..
 
Zoals ik een aantal dagen terug al aangaf twijfelde ik ook al.
Belangrijkste is wel dat het weg is op het moment.
Ik moet verder ook wel toegeven dat de TS mooie macro foto s kan maken hoor.
 
Dank voor de complimenten. Hoewel mooie foto�s absoluut niet mijn insteek was :)

Schimmel is ook wel een goede optie ja. niet dat ik ook maar iets kan vinden wat er op lijkt, maar daarvoor zijn ook te veel schimmels.

Ik wacht nog maar even met ingrijpen denk ik.
 
Terug
Bovenaan