Alg blijft ontstaan op de stengels/bladeren boven in de bak.

S

sharonav

Guest
Situatie is momenteel als volgt.
Co2 controller afgesteld op 6.98
Met een kh van 8
Co2 eitjes vind ik zelf mooi groen

Bak is 1.50x50x70 en er gaat dik 350 liter in. Verlichting van aqualantis. 4 lampen van elk 36 watt. Totale lumen rond de 14400 .
Elk lamp brand op 50%
Van 1345 tot 2100
1415 tot 2130
1445 tot 2200
1515 tot 2230

De verlichting is om 2300 helemaal uit, en om 1345 begint gaat die dus langzaam naar de 50%

Ververs wekelijks 50%, all-in-one voeding en na een week is er nog voldoende voeding. Dus geen gebrek.
Draaien 2 filters op, eheim pro 4 600 en jbl 902. Bak word zo'n 2/2.5 x per uur gefilterd.

Ondertussen heb ik de algen bij de lagere planten aardig onder controle, en lijkt er niet meer nieuwe te ontstaan.
Maar de planten hoger in de bak blijven algen ontstaan. Vallisneria moet ik regelmatig bladeren verwijderen net zoals van de lelie achtige plant.
Ook de echinodorus heeft last van alg.

Van elke plant zijn het maar een paar bladeren, zijn dit dan oude bladeren?

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit kan oplossen. De lagere planten en het mos heb ik goed kunnen behandelen met dagelijks een klein beetje easy carbo. Iemand nog meer oplossingen?

2 weken geleden bij thuiskomst van midweek weg was er meer baardalg ontstaan, gelijk verlichting kwartiertje per lamp minder aan en ook van 55 naar 50%

20191124_170543.jpg20191124_170520.jpg20191124_170515.jpg20191124_170513.jpg20191124_170510.jpg20191124_170423.jpg20191123_125729.jpg
 
Situatie is momenteel als volgt.
Co2 controller afgesteld op 6.98
Met een kh van 8
Co2 eitjes vind ik zelf mooi groen

Bak is 1.50x50x70 en er gaat dik 350 liter in. Verlichting van aqualantis. 4 lampen van elk 36 watt. Totale lumen rond de 14400 .
Elk lamp brand op 50%
Van 1345 tot 2100
1415 tot 2130
1445 tot 2200
1515 tot 2230

De verlichting is om 2300 helemaal uit, en om 1345 begint gaat die dus langzaam naar de 50%

Ververs wekelijks 50%, all-in-one voeding en na een week is er nog voldoende voeding. Dus geen gebrek.
Draaien 2 filters op, eheim pro 4 600 en jbl 902. Bak word zo'n 2/2.5 x per uur gefilterd.

Ondertussen heb ik de algen bij de lagere planten aardig onder controle, en lijkt er niet meer nieuwe te ontstaan.
Maar de planten hoger in de bak blijven algen ontstaan. Vallisneria moet ik regelmatig bladeren verwijderen net zoals van de lelie achtige plant.
Ook de echinodorus heeft last van alg.

Van elke plant zijn het maar een paar bladeren, zijn dit dan oude bladeren?

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit kan oplossen. De lagere planten en het mos heb ik goed kunnen behandelen met dagelijks een klein beetje easy carbo. Iemand nog meer oplossingen?

2 weken geleden bij thuiskomst van midweek weg was er meer baardalg ontstaan, gelijk verlichting kwartiertje per lamp minder aan en ook van 55 naar 50%

Bekijk bijlage 284315Bekijk bijlage 284316Bekijk bijlage 284317Bekijk bijlage 284318Bekijk bijlage 284319Bekijk bijlage 284320Bekijk bijlage 284321

Jij gaat uit van teveel. Ik van tekorten. M.a.w. mijn verlichting staat op 98% aan. Incl. de dimtijden vanaf 's morgens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Let op, ik zeg niet dat jij dit ook moet doen, dat hangt namelijk van de lichtvraag van je plantenbestand af. Ik heb boven mijn Rio 180 drie JMB balken hangen. In mijn bak heb ik ook planten die als moeilijk gezien worden, met name de rode planten. Wat wil ik hier mee zeggen? Wanneer ik Baardalg zou zien dan draai ik mijn licht niet lager. Mijn bak vertelt me dan dat er een probleem is. Maar ik weet dat de planten de lichtduur en sterkte vragen om optimale groei te bereiken. Dus moet ik van een tekort uitgaan! In het geval van Baardalg ligt het probleem zeker bij de CO2. Wanneer je weet dat je dit in voldoende mate toevoert is er dus kennelijk iets mis met de verdeling, je waterdistributie. Dus moet ook dáár de oplossing gezocht worden. Ik kan niet goed zien welke alg er in je bak zit maar ik denk dat het goed is om uit te gaan van datgene wat je bak tekort komt!
 
En wat komt mijn bak dan tekort?
Toch te laag co2 gehalte?
 
Correctie lumen is 12550
 
Wat zijn voor het verversen de waarden van je bak? Ik doel dan op de nitraat en de fosfaat.
 
Euhmm ga dinsdag weer verversen dus kan morgen wel even gaan testen.
2 weken geleden was nitraat 10 voor verversen
Fosfaat zat volgens mij op 1.5
En ijzer 0.5
 
In het geval van Baardalg, hetgeen je aangaf, is er een CO2 tekort. Wat dus iets anders is als te weinig CO2 toegevoerd. Want dat weet ik niet, de waarden die je hierboven aangaf wijzen op een voldoende toevoer, er van uitgaande dat die waardes kloppen. Maar je waterdistributie kan te wensen overlaten waardoor de CO2 de planten bovenin niet kan bereiken.
 
Te harde stroming kan ook baardalg veroorzaken, je verlichting vind ik ook best sterk voor de planten die je hebt, ter vergelijking; ik heb slechts 15 Lm/L, jij zit op ruim het dubbele.
 
In het geval van Baardalg, hetgeen je aangaf, is er een CO2 tekort. Wat dus iets anders is als te weinig CO2 toegevoerd. Want dat weet ik niet, de waarden die je hierboven aangaf wijzen op een voldoende toevoer, er van uitgaande dat die waardes kloppen. Maar je waterdistributie kan te wensen overlaten waardoor de CO2 de planten bovenin niet kan bereiken.

De co2 word toegevoegd door een reactor, verder zit de ph controller ingebouwd in de reactor voordat de co2 word toegevoegd.
Water verlaat het filter, gaat langs de ph controller en dan via de co2 reactor. Komt via spraybar in de bak,
 
Te harde stroming kan ook baardalg veroorzaken, je verlichting vind ik ook best sterk voor de planten die je hebt, ter vergelijking; ik heb slechts 15 Lm/L, jij zit op ruim het dubbele.

De stroming valt best mee, beide filters op een spraybar.
Alle lampen draaien op 50% , 6257 lumen zou je dan toch zeggen? Dan zou ik rond de 18 lm/l zitten
 
Te harde stroming kan ook baardalg veroorzaken, je verlichting vind ik ook best sterk voor de planten die je hebt, ter vergelijking; ik heb slechts 15 Lm/L, jij zit op ruim het dubbele.

Je zou eens moeten googelen op de licht intensiteit en lichtduur vraag van je planten op een optimale groei te bereiken. En vervolgens wat dit zou betekenen voor je bemesting. Jij gaat uit van het principe hiermee doen mijn planten het ook nog? Planten hebben inderdaad een tolerantie de een wat meer als de andere maar om volledig van hun pracht te kunnen genieten is het mijn idee altijd om het maximaal mogelijke te geven. Maar goed, dat is slechts mijn mening.
 
Ooh oké, ik dacht dat je momenteel op 12550 zat.
Voeg je de voeding meerdere malen per week of ineens toe?

Nee dat is de totale voeding!
Ik voeg wekelijks toe na de waterwissel. Anders ben ik bang dat er te snel tekorten ontstaan bij de nitraat
 
Je zou eens moeten googelen op de licht intensiteit en lichtduur vraag van je planten op een optimale groei te bereiken. En vervolgens wat dit zou betekenen voor je bemesting. Jij gaat uit van het principe hiermee doen mijn planten het ook nog? Planten hebben inderdaad een tolerantie de een wat meer als de andere maar om volledig van hun pracht te kunnen genieten is het mijn idee altijd om het maximaal mogelijke te geven. Maar goed, dat is slechts mijn mening.

De plant die in mijn ogen het meeste licht nodig heeft zijn de drijfplanten en de limnophila sessiflora.
De limnophila sluit voordat de verlichting uit is. In ieder geval toen de verlichting op 55% stond en kwartiertje langer. Zal het vanavond eens in de gaten houden
 
De stroming valt best mee, beide filters op een spraybar.
Alle lampen draaien op 50% , 6257 lumen zou je dan toch zeggen? Dan zou ik rond de 18 lm/l zitten

Stroming is niet hetzelfde als distributie. Mogelijk bereikt je water niet elke plek evengoed. Dat je Baardalg hebt wijst toch op een CO2 tekort.
 
Stroming is niet hetzelfde als distributie. Mogelijk bereikt je water niet elke plek evengoed. Dat je Baardalg hebt wijst toch op een CO2 tekort.
Met een spraybar op de achterwand zou dat toch wel goed moeten zijn, en volgens mij wordt distributie overgewaardeerd, ik heb maar één uitstroom links bovenin de hoek en dat gaat ook prima.
 
Nee dat is de totale voeding!
Ik voeg wekelijks toe na de waterwissel. Anders ben ik bang dat er te snel tekorten ontstaan bij de nitraat

Dat kan, voeding wekelijks toedienen. Angst dat er tekorten onstaan bij dagelijkse voedingen hoeft niet. Al mijn bemestingen worden dagelijks toegevoegd. Dat is heel efficiënt en voorkomt overbemesting. Dit is dus iets anders als bijvoorbeeld EI, juist wél gebaseerd op overdosering.
 
Ja! 2x per week beter?
Minimaal ja, micro's blijven minder lang opneembaar dan macro's, dus grote kans dat je een tekort aan micro's hebt aan het einde van de week.
Zelf doseer ik de macro's twee keer per week en de micro's drie keer, maar dat kan in jouw geval niet.
 
Stroming is niet hetzelfde als distributie. Mogelijk bereikt je water niet elke plek evengoed. Dat je Baardalg hebt wijst toch op een CO2 tekort.

Wat zou dan beter zijn, beide filters op zo'n outset wide?
Stel ik doe het filter uitlaat naar rechts gericht. Moet de andere uitlaat dan ook naar rechts gericht of naar voren?

Of beide naar voren gericht?
 
Zal even een filmpje uploaden van de circulatie.
 
Wat zou dan beter zijn, beide filters op zo'n outset wide?
Stel ik doe het filter uitlaat naar rechts gericht. Moet de andere uitlaat dan ook naar rechts gericht of naar voren?

Of beide naar voren gericht?
Een spraybar op de achterwand heeft ook mijn voorkeur. Met de gaatjes vlak onder het wateroppervlak zo'n 30 graden naar beneden gericht. Het wateroppervlak beweegt maar niet meer dan dat. De stroming kaatst zo met de voorruit en wordt aldus naar beneden gedrukt en komt over de bodem terug naar achter en weer naar boven. Zo krijg je een spiraalvormige beweging richting aanzuiging. Maar... door decoraties of sterk beplantte regio's in je bak ontstaan er obstakels waardoor de distributie gedwongen wordt een andere weg te kiezen. Dat kan dan weer zorgen voor plekken waar je bemesting wat moeilijker komt. Een te sterke oppervlakte beweging in je water kan ook zorgen voor CO2 verlies bovenin je bak!
 
Oke hier het filmpje.
Kwaliteit is helaas niet al te best maar hopelijk is het te zien.
Vissen hebben honger dus lijkt erg druk.

 
Nee, dat distributie helemaal niet zo goed (of perfect) moet zijn als dat vaak wordt geopperd, de voedingstoffen komen toch wel overal in de bak.
 
Nee, dat distributie helemaal niet zo goed (of perfect) moet zijn als dat vaak wordt geopperd, de voedingstoffen komen toch wel overal in de bak.

Dat kan zo zijn in een bak waar wat minder obstakels zijn. Jij hebt bijvoorbeeld een bak waar de stroming meer vrijelijk in de hogere lagen te verspreiden is door een wat lagere beplanting. In mijn bak merk ik dat juist de hogere planten en ook de beplantingsdichtheid van invloed zijn op de stroomrichting en stroom veranderingen. Maar ook hardere decoraties of bodemverhogingen zorgen wel degelijk voor distributie wijzigingen. Mede ook om die grond zorg ik dat mijn stroomrichting in eerste instantie de kortst mogelijke afstand moet overbruggen om zoveel mogelijk kracht bovenin en over de bodem te behouden. Zo heb ik een voorheen spraybar gehad op mijn zijkant die juist door de hoge beplanting niet voldeed waardoor mijn CO2 bepaalde plekken volledig miste. Maar goed, dat is mijn ervaring.
 
Ja daar heb je een goed punt, iedere bak is weer anders natuurlijk, bij mij heeft de stroming bijna vrij spel idd.
 
Ja daar heb je een goed punt, iedere bak is weer anders natuurlijk, bij mij heeft de stroming bijna vrij spel idd.

Ja, daarom mijn bericht. Ook Ts heeft een plantenbestand dat tot bovenin in haar bak reikt. Het is altijd zinvol om ook deze, eerder aangegeven, waterdistributie mogelijk te bezien. Juist omdat ook haar (baardalg) problemen in de bovenlaag existeren.
 
Ik heb de co2 nu ietsje opgeschroeft. Stond op 6.98 en nu naar 6.95
Daarbij een 0.05 speling
Dus ph zal tussen de 6.9 en 7.0 blijven

Daarnaast ga ik de voeding 2 tot 3 x per week toevoegen.

Kijken of het beter word. Anders ga ik verder kijken naar circulatie etc.
 
Ik heb de co2 nu ietsje opgeschroeft. Stond op 6.98 en nu naar 6.95
Daarbij een 0.05 speling
Dus ph zal tussen de 6.9 en 7.0 blijven

Daarnaast ga ik de voeding 2 tot 3 x per week toevoegen.

Kijken of het beter word. Anders ga ik verder kijken naar circulatie etc.

Dat hoort als een plan, prima!
 
de alg op je aluinplant komt omdat de bladeren beschadigt geknakt zijn , indien je het nog aangenaam zou vinden zou iets minder licht geven mogelijk een oplossing zijn zonder andere aanpassingen .
 
Terug
Bovenaan