Alg door CO2 schommeling?

glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
ik ververs wekelijks 50% water op grond van de EI-methode. Iedere keer als ik dat doe dan staat mijn CO2 voor die dag al netjes lichtgroen.

Na verversing zit het gehalte vaak weer richting blauw of groen/blauw.

Kan deze schommeling niet baardalg veroorzaken doordat er dan weer tijd nodig is om aan te vullen naar lichtgroen? Mijn licht staat op dat verschoon tijdstip vaak voluit.

Zijn er mensen die dit ook doen (50%, Niet minder) en bij wie baardalg er helemaal niet is?
 
Je kunt de verversing beter doen met de hoofdverlichting uit, zelf doe ik het altijd in de avond.
Schommelende Co2 waarde kan baardalg veroorzaken ja.
 
Als je co2 voldoende wordt toegevoegd dan moet binnen 3-4 uur de waarde wel weer op piel zijn en dat geeft opzich niet hoor. Dat hebben alle EI gebruikers.
Wat voor kleur heeft de indicator als je licht aangaat en heb je daar niet teveel schommelingen in tov de hoeveelheid co2 later op de dag?
 
Na verversing zit het gehalte vaak weer richting blauw of groen/blauw.

Mijn licht staat op dat verschoon tijdstip vaak voluit.


Ik doe het zoals Patrix zegt: Ik ververs bijna altijd na de lichtcyclus (of soms eens ruim voor de start van de co2).
Het is niet zo een goed idee om net voor (of tijdens) de lichtcyclus de helft van het water te vervangen aangezien je dan veel CO2-verrijkt water vervangt door vers water (met een veel lager co2 gehalte).
Wanneer je dit tijdens de lichtcyclus (dus tijdens de fotosynthese) doet zorg je voor grote schommelingen en zorg je met de verversing voor een ganse dag CO2-instabiliteit.
En dat terwijl stabiele co2 waardes tijdens de ganse lichtcyclus zo belangrijk zijn...
:juggle:
 
Als je co2 voldoende wordt toegevoegd dan moet binnen 3-4 uur de waarde wel weer op piel zijn en dat geeft opzich niet hoor.

Hmm, mja...
Als Glen het echt doet terwijl de dropchecker al groen staat voor de dag (en zijn licht al brandt) dan zorgt hij er dus voor dat hij de eerste 3-4 uur na de verversing met een co2 tekort zit...
En doordat zijn licht al brandt is er al verbruik van co2 waardoor het moeilijk wordt om tijdens deze dag stabiele levels te halen (die gelijk zijn aan de levels op de andere dagen van de week) met dezelfde BPS...
Ik persoonlijk zal nooit verversen tijdens (of net voor) de fotosynthese/lichtcyclus in een co2 verrijkte bak, maar soit.
 
En dat terwijl stabiele co2 waardes tijdens de ganse lichtcyclus zo belangrijk zijn..

Ik snap je verhaal maar is een instabiele co2 terwijl; het donker is niet ook een aanleiding voor baardalg om de kop op te steken? Zodra de fotosynthese begint dan moet je zorgen voor voldoende co2 en zoveel mogelijk stabiel. Maar volgens mij is het ook niet goed als de co2 waarden teveel schommelen als er geen fotosynthese is maar daarover ben ik niet zeker.
 
Ok bedankt voor jullie reacties.

Goh ik had niet gedacht dat dat nog zo’n issue kon zijn. Ik ben ook niet in de luxe dat ik elk willekeurig moment van de dag de bak kan verversen. Hier moet ik over nadenken. Misschien moet ik dan maar 2 momenten per week 3,5 emmers doen. (Ik haal er altijd 7 uit)
 
Ik doe een een waterwissel voordat het licht aangaat of anders net voordat ie uitgaat.
Maar volgens mij is het ook niet goed als de co2 waarden teveel schommelen als er geen fotosynthese is maar daarover ben ik niet zeker.
Als er geen licht aanwezig is dan is er ook geen fotosynthese of productieactiviteit van koolhydraten.
Dan zijn CO2 fluctuaties dus ook niet relevant.
 
Ik snap je verhaal maar is een instabiele co2 terwijl; het donker is niet ook een aanleiding voor baardalg om de kop op te steken? Zodra de fotosynthese begint dan moet je zorgen voor voldoende co2 en zoveel mogelijk stabiel. Maar volgens mij is het ook niet goed als de co2 waarden teveel schommelen als er geen fotosynthese is maar daarover ben ik niet zeker.

Mijn bak heeft vrij veel oppervlaktebeweging dus 's nachts stijgt de ph (daalt de co2) sowieso. Dat is bij de meeste bakken met magneetventiel (zonder ph-controller) zo denk ik.

Tijdens de fotosynthese wil je stabiele waarden en die ga je niet hebben als je tijdens de fotosynthese/de lichtcyclus 50% van het (met co2-verrijkte) water ververst.
Wanneer ik ververs op het eind van de lichtcyclus/na de lichtcyclus dan is de impact van die schommelingen minimaal aangezien de planten in rustmodus zijn...

Edit: Cornelius was me net voor maar ik denk er dus hetzelfde over.
 
Ok, ik dacht dat de algen ook al zouden kunnen ontwikkelen terwijl er geen licht aanwezig is en dat ze dus alleen al zouden reageren op fluctuaties. Het is dus meer omdat bij een wisselende co2 de planten het minder goed doen en de algen dan weer een kans krijgen om zich te ontwikkelen.
 
Wanneer ik ververs op het eind van de lichtcyclus/na de lichtcyclus dan is de impact van die schommelingen minimaal aangezien de planten in rustmodus zijn...
Even een domme vraag uit interesse, maar jij hevelt nooit rommel van bodem/planten af? Heb geen Co2 dus maakt voor mij niet uit maar als ik zou waterverversen met het licht uit loop ik tegen een klein probleempje aan: dan zie ik niks in het aquarium :D
 
Ik denk dat ze bedoelen dat je na het verversen het beste het licht uit kan hebben. Ik doe met het verversen ook gelijk onderhoud dus ja dan heb je wel licht nodig.
 
Even een domme vraag uit interesse, maar jij hevelt nooit rommel van bodem/planten af? Heb geen Co2 dus maakt voor mij niet uit maar als ik zou waterverversen met het licht uit loop ik tegen een klein probleempje aan: dan zie ik niks in het aquarium :D

Hehe, goeie vraag!
Maar mijn lichten worden geregeld via een tc420 dus heb ik een paar lichtschema's gemaakt op lage percentages zodat ik ten allen tijde kan verversen met licht/zicht.
Voor ik visjes in de bak had deed ik het dus desnoods midden in de donkere periode.

Maar nu ik visjes in de bak heb probeer ik het wat beter te timen en ververs ik gewoonlijk tijdens het laatste uurtje licht (een race tegen het dimschema), dus nadat de co2 uitgeschakeld is.
 
Hehe, goeie vraag!
Maar mijn lichten worden geregeld via een tc420 dus heb ik een paar lichtschema's gemaakt op lage percentages zodat ik ten allen tijde kan verversen met licht/zicht.
Voor ik visjes in de bak had deed ik het dus desnoods midden in de donkere periode.
Dus stiekem speel je beetje vals ;) Wel handig die moderne dingen, ik zit nog in het stenen tijdperk wat dat betreft :D

(een race tegen het dimschema
Eerst je wekker zetten en daarna stressen! Leuke hobby hè :D
 
Dus stiekem speel je beetje vals ;) Wel handig die moderne dingen, ik zit nog in het stenen tijdperk wat dat betreft :D

Zaten we allemaal nog maar in het stenen tijdperk. De wereld zou op slag een pak mooier, gezonder (en minder overbevolkt) zijn. :D:deal:

Het dimmen via een controllertje is inderdaad wel handig maar als je dat niet hebt zou je ook altijd een ledlampje kunnen gebruiken. Of gewoon na de uitschakeling van co2 beginnen en desnoods de lamp iets langer laten branden...

Eerst je wekker zetten en daarna stressen! Leuke hobby hè :D

Hehe, wekker zetten en stressen... Klinkt als werken!

Maar het is vooral omdat ik de bewoners (hun dagritme) niet teveel wil verstoren.
De paskai "slapen" steevast in groep, linksboven net onder het wateroppervlak zodra de lampen volledig gedimd zijn en dan vind ik het niet zo leuk om hen te wekken omdat ik wil verversen.
Je merkt dan toch echt dat ze van hun melk zijn en om dat dan wekelijks te doen vind ik ook maar niets. Dus het verversen moet effectief iets strakker getimed worden sinds ze de bak bevolken...

Dat was wel het voordeel van een visloze bak. De japonica's zijn echt onverstoorbaar op dat vlak maar de paskai en de oto's vinden dit nachtelijk storen duidelijk niet echt een meerwaarde...
 
De wereld zou op slag een pak mooier, gezonder (en minder overbevolkt) zijn. :D:deal:
Ik weet het niet hoor..... ik zou mezelf en m'n sabeltandtijgeroutfit in een rivier moeten wassen en jij zou de hele dag achter een mammoet aan moet rennen :D

Bedankt voor de uitleg.
En nu maar weer on-topic.
 
Nou het water is al ververst in de CO2 loze uurtjes. Heb net de toevoeging van CO2 een uur langer van tevoren gezet naar aanleiding van de website van Cornelius en ik heb ook direct bemest met Plantenvoeding. Ga deze week de veilige bemestingsmethode eens proberen. Op hoop van zegen.
 
Terug
Bovenaan