Alg door teveel daglicht in aquarium

S

Siemie

Guest
Ik heb enorm veel groene alg/draad alg in mijn aquarium door teveel daglicht. Ik zit nu echt met m'n handen in het haar wat ik ermee moet want zo kan het niet.
Ik heb een tweede aquarium waar het licht niet in valt, en dit aquarium behandel ik verder hetzelfde, zelfde waterwaardes etc, vandaar dat ik er vrij zeker van ben dat het door het daglicht komt.

In november heb ik mijn twee aquaria verhuist, eerst viel het daglicht dus nog mee maar nu wordt het natuurlijk steeds erger. Waar ze vroeger stonden viel er geen licht in en toen had ik geen algen, toen stond mn verlichting zelfs nog iets langer aan. Toen was trouwens m'n NO3 en PO4 ook altijd 0, van m'n andere bakje meet ik ze nu ook 0 maar die heeft nu dus ook geen alg.

Aquarium 60 x 30(breed) x 40 (hoog)
Licht: 15 watt TL philips 840 9 uur aan per dag
Waterwaardes:
pH=8
KH=4
NO3=0
PO4=0
FE=0

iKdmYkOCNidAwD8AovQPwid-XW9Vm9Jc.jpeg



Is dit �berhaupt op te lossen zonder m'n aquarium af te plakken? Lukt het misschien nog om het vele licht te compenseren met CO2 en plantenvoeding etc?
 
een enorme hoeveelheid licht (meet maar eens de lumenstroom overdag.....!!) en geen planten eten, geen ijzer, geen NO3, geen PO4, geen Co2, tja, dan willen alleen de primitieve planten wel als de wilden groeien, en dat doen de algen dan ook!!

Dit gaat nooit meer goedkomen, tenzij je super algetende vissies aanschaft en NIKS voert...!
Beter is een zonloze plek voor je aqua te zoeken, want de lichthoeveelheid wordt met het vorderen van de tijd alleen maar hoger.....!

Sorry maar hier moet je dus echt iets aan doen!

Greetzz bigsmoke
 
hoeveel uur direct zonlicht krijgt je aquarium?
 
Bij mij staan ook bakken in het zonlicht,Zonder draadalg.
WEl veel zuurstofplanten erin.

En alle bakken geef ik 5cc profito.
 
Bertus zei:
Bij mij staan ook bakken in het zonlicht,Zonder draadalg.
WEl veel zuurstofplanten erin.

En alle bakken geef ik 5cc profito.

en wrs geen po4 en no3 van 0
 
Dat ik het niet goed ga krijgen zonder iets te doen had ik allang door hoor :p. Ik heb alleen geen optie om hem uit het licht te halen, ik woon met meer mensen en hij mag nergens anders staan. Hoeveel uur licht het is weet ik niet precies, er valt van 2 hoeken uit 2 grote ramen licht in. Maar misschien dat ik het dus met plantenvoeding en PO4 en NO3 toevoegen kan oplossen?
 
Dat is erg veel draadalg zeg. Je hebt dan ook een behoorlijk co2 tekort met al dat licht in je bak.
Je co2 is nagenoeg 0. Dus met geen co2 en geen nitraat en geen fosfaat is het wachten op problemen.
Je zal denk ik de bak moeten verplaatsen of op welke wijze dan ook voorkomen dat er zoveel licht invalt.
Als dat niet gaat zal je de waarden zo moeten opkrikken totdat er geen tekorten meer zijn in je voeding voor de planten.
dwz dat je ervoor moet zorgen dat er voldoende nitraat en fosfaat inkomt en voldoende co2.
Maar als er veel licht invalt dan zal er redelijk voeding gedoseerd moeten worden denk ik.
Het probleem is gewoon dat de planten door het vele licht graag willen groeien maar dat niet kunnen door een gebrek aan voeding. En dan winnen de algen de strijd zoals je merkt.
 
het is perfect mogelijk om zonlicht in aquarium's te gebruiken.

enkel word je aquarium een stuk dynamischer door voortdurend veranderingen in hoeveelheden licht waardoor opname van plantenvoeding van dag tot dag en week per week enorm kan verschillen .


zo zal je op zonnige dagen gemakkelijk 3-5x meer aan plantenvoeding moeten doseren als op regenachtige dagen.
dwz

-sporenelementen
-npk
- co2
-extra easy carbo bij zonnige dagen
-tl verlichting zeer kort zetten bij zonnige dagen
 
Precies....veel licht is veel voeding. Zo simpel is het.
 
Mijn bak krijgt vooral in de winter (laagstaande zon) een paar uur zon te verwerken (als de wolkjes er niet voor hangen natuurlijk).
Op die dagen hang ik 's morgens een matrashoes over mijn bak (blijft door de elastiek in de hoeken mooi hangen). Tegen de middag, als de zon wat is opgeschoven gaat die er terug af. Is een vreemd zicht, maar aangezien ik het niet dagelijks moet doen stoort het me niet.
Mijn oom heeft aan de bovenrand van zijn bak een strook velcro gekleefd. Daar kan hij dan, als nodig, een mooi afgewerkte doek aan ophangen (om lichtinval te beperken en omdat het bij hem een doorkijkbak is waarvan hij soms ��n kant wil dichthouden)

misschien kan je het teveel aan licht zo oplossen (op voorwaarde dat je maar een paar uur last hebt van de zon h�)
 
Dat is een heel mooie oplossing Joooke!

Misschien een door de zon bestuurd screen dat dichtdraait bij weinig licht en uitgaat als de zon komt?

Greetzz Bigsmoke
 
roosen zei:
Bertus zei:
Bij mij staan ook bakken in het zonlicht,Zonder draadalg.
WEl veel zuurstofplanten erin.

En alle bakken geef ik 5cc profito.

en wrs geen po4 en no3 van 0

Weet ik niet,meet ik daar nooit.
Zitten een paar garnalen in,meer niet.
En een hoekfilterje.
 
Ik heb vrijdag week bijna alle alg eruit gehaald en een beetje fosfaat en nitraat toegevoegd (CO2 beschik ik (nog) niet over). Er heeft nu het grootste deel van de week een handdoek over de bak gehangen en tot nu toe gaat het nog goed maar ik denk dat vooral de handdoek veel heeft geholpen. Iedereen grapt al van ja maak er mini gordijntjes voor. Bedankt voor alle tips elk geval en ik ga even verder met proberen.
 
Terug
Bovenaan