Wat is er nieuw

Alg en CO2 toevoeging

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BBG
  • Startdatum Startdatum
B

BBG

Guest
Hallo allen,

Ik heb na een lange periode van inactiviteit de hobby terug opgenomen en heb een 3-tal weken geleden mijn bakje terug opgestart en heb deze 2 weken laten inlopen. Vorige week woensdag heb ik dan mijn eerste bewonertjes aan mijn bakje toegevoegd.

De techniek:
Juwel Vision 450
Sera Professional Xtreme 800
CO2 installatie op basis van PH

De verlichting:
2 x Retroled combi
1 x Juwel Warm Light
1 x Juwel Day Light

De bewoners:
10 x Corydoras Sterbai
10 x Denison Barbeii

- Ik begin nu te merken dan in mijn bak de eerste sporen van bruine alg (bruin en groen) begint op te treden; hoe kan ik de oorzaak hiervan achterhalen om het probleem bij de basis aan te pakken?

- Mijn CO2 installatie draait nu dag en nacht aangezien mijn gewenste PH-waarde van 6,5 nog niet bereikt werd. Ik vraag mij af of ik niet beter ook nog een timer plaats op mijn elektrisch magneetventiel om de CO2 toevoer ‘s nachts af te sluiten. Wat denken jullie hierover?

E393A37C-5F0D-4B2D-9279-F5632DF535D3.jpeg
 
Hoelang draait de bak en is die goed ingedraaid? Ik werk ook met een tijdklok om het magneetventiel tijdens de nacht af te sluiten. Weet je de waterwaarden van je bak?

Edit: lees dat je een controller gebruikt en dan is een tijdklok niet nodig omdat er bij de gewenste co2 niks meer wordt toegevoegd.
 
Ik heb bestaande bacterieën in mijn filter gedaan (siporax pijpen met reeds bacteriebewoners); extra bacterieën toegevoegd in de dilter en dan 2 weken laten indraaien met dagelijkse nitrivec toevoegingen (de planten zijn in deze tijd ook enorm in aantal toegenomen). Heb een Nitrietpiek gehad in begin van week 2 en die was ook snel weg. Doordat ik genoodzaakt was om de eerdere bewoners mee over te nemen (heb dan ook maar ineens 1/4-de van dit bestaande water alsook de filter meegenomen) was er reeds een bacteriecultuur aanwezig en is er tot mijn spijt van echt indraaien in de klassieke zin van het woord niet echt sprake geweest. De bak bolt nu een drietal weken.

Mijn huidige waardes zijn:

NO3: 15

NO2: 0

GH: 11

KH: 9

PH: 7,34

PO4: 1

NH3/NH4: 0
 
Dus kort gelden een nitrietpiek gehad die ontstaat door omzetting van nh3/4 en dat is een boost voor algen. Daar kan de oorzaak liggen.
 
Ik zou er een dikke plas in doen. Na een weekend genoeg nitraat en co2. Dus geen tekorten.
 
Bij een kh van 9 zou ik geen ph van 6.5 willen hebben want dat is zo n 85 mg. Zou eerder rond de 6.9 adviseren. Nu zit je een stuk lager met een ph van 7.35 op zo n 12 mg.
 
Ok; ik heb de PH waarde aangepast naar 7,0

Verder heb ik ook de branduren van mijn lampen aangepast naar:

led 1: 7-11u30
TL 1&2: 10:30-17:00
Led 2: 16:45-21u30
 
Belangrijk is om voldoende voeding in je waterkolom te hebben voor de planten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan