Alg en oorzaak

Leipeloedje

Well-known member
Lid geworden
4 juli 2020
Berichten
95
Leeftijd
33
Hallo,

Ik heb al een aantal adviesen en suggesties mogen ontvangen maar graag zou ik nog wat meer meningen of ideeën horen van jullie.Zoals op de foto's te zien is het ik een aantal soorten.Ik zie op de pogestemon helferi een soort van bruine alg/aanslag tesamen met kleine draadjes.Ik weet dat ze van een hoop licht houden dus dat krijgen ze ook en ik spuit bij al mijn planten klei bij vermengd met ijzer en nog wat andere dingen.Vooral de oudere bladeren hebben last van groene alg.Gisteren zag ik bij de rotala duidelijk dst de jonge (zij)scheuten geen alg hadden maar de oudere stengels wel.Op de 3 valesneria soorten komt bij sommige stukken ook van die kleine haartjes te zitten lijkt het wel.Mischien heeft een van jullie een idee waar ik mee kan doorpakken.Gr Robin.
 

Bijlagen

  • 20201011_205146.jpg
    20201011_205146.jpg
    112.2 KB · Weergaven: 90
  • 20201011_205137.jpg
    20201011_205137.jpg
    146.3 KB · Weergaven: 82
  • 20201011_204733.jpg
    20201011_204733.jpg
    208.5 KB · Weergaven: 85
  • 20201011_204908.jpg
    20201011_204908.jpg
    226.3 KB · Weergaven: 84
  • 20201011_204804.jpg
    20201011_204804.jpg
    236.4 KB · Weergaven: 84
  • 20201011_205420.jpg
    20201011_205420.jpg
    401.3 KB · Weergaven: 73
  • 20201012_192128.jpg
    20201012_192128.jpg
    147.1 KB · Weergaven: 89
Weet je de waterwaarden en wat voeg je allemaal toe? En kun je iets over het licht vertellen en hoelang je bak nu draait?
 
Mijn waterwaardes zijn ongeveer: fosfaat 0.7 nitraat 20 nitriet 0 kh 8 ph 6.8 co2 zit ook rond de 25-30.Dropchecker is altijd groen.Ik geef de all in one mix icm met de ferro van gilles.Dit voeg ik dagelijks automatisch toe(2x 25 ml)Maar hier ga ik vanaf morgen mee stoppen.Ik stap over op de plantenvoeding van dennerle.(tabletten en 2 flesjes).verlichting betreft 4 x 59w fluval 3.0.Deze staan momenteel 10 uur per dag aan zonder pauze.(zie foto)De bak draait nu ruim een half jaar.De echte draadalg explosie hebben we in het begin al gehad.Ik hoop dat ik me de plantenvoeding zonder nitraat en fosfaat ik al wat vooruitgang ga zien.Gr Robin
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201012-202059_FluvalSmart.jpg
    Screenshot_20201012-202059_FluvalSmart.jpg
    116.4 KB · Weergaven: 73
Fosfaat en nitraat zijn juist erg belangrijk dus dat zou ik niet minderen en zelf zou ik de po4 nog iets hoger willen hebben. Heb je een foto van de dropchecker en hoe is de circulatie in de bak?
Wat voor bak is dit en welk filter gebruik je?
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor u hulp en interesse.Ik zal vanavond even wat duidelijke foto's en een tekening uploaden.Het betreft een 250cm aquarium met een 4 vaks bioloog van 120x40 samen met een eheim potfilter met ingebouwde verwarming.Gr Robin.
 
Ik heb precies dezelfde, en daar waar het eigenlijk niet hoort, precies voor de uitloop van de spraybar midden in de co2
dan zullen we maar denken dat de stroming meer crediet krijgt dan de co2 zegmaar..
20201013_104132.jpg




Ik knip het stuk met alg er af (is toch een snelgroeier) en de appelslak en de Japonica's doen het onderhoud tot de plant weer te hoog komt en zit het binnen een paar dagen weer vol..

Persoonlijk vind ik een algje niet zo storend, maar van die wuivende bossen die zo'n heel blad aantasten is wel minder natuurlijk..


Pracht bak bdw, chapeau
 
Laatst bewerkt:
Tien uur Full-on belichting is ook vrij lang als ik zoveel algen zie. Meer voeding zoals John zegt en misschien wat drijfplanten? De felheid uit de verlichting
 
Tien uur Full-on belichting is ook vrij lang als ik zoveel algen zie. Meer voeding zoals John zegt en misschien wat drijfplanten? De felheid uit de verlichting
Maar de verlichting staat niet 'full on', de hoogste balk staat op 85% en dan keldert het percentage rap. Ik zou al die schuifjes op 95% zetten en 8u belichtingsduur. Wellicht krijg je daar ook algen van, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je belichting in orde is en kun je vanaf daar concrete stappen nemen. Je verlichting is nu dermate vreemd ingesteld dat ik vermoed dat je plantgroei hieronder de lijden heeft en daardoor algen ontstaan.
 
Hmm,

Zeker interessante tips,
Mischien inderdaad de verlichting terugbrengen naar 8u 95%.Alleen als ik de 2 witte kleuren ook volledig opzet dan wordt het echt fel.En als het goed is voegd wit licht niet echt iets toe voor je plantengroei of zeg ik dat verkeerd?Ik heb ook ergens gelezen dat je van een teveel aan zuurstof in je bak icm teveel of verkeerde voedingsstoffen ook algen kan krijgen.Ik ga dus overstappen op plantenvoeding zonder nitraat en fosfaat en wil daarna de waardes gaan meten.(mocht er dan een tekort zijn dan handmatig toevoegen).Het draait natuurlijk niet alleen om plantenvoeding maar degene op onze club(meervoudig nl kampioen)gebruikt alleen voeding van dennerle.Dus ook zonder fosfaat en nitraat.Ik vind het in ieder geval het proberen waard.Vanavond zal ik even wat uitgebreidere informatie posten.Bedankt allemaal alvast.
 
Dat mensen geen fosfaat of nitraat gebruiken komt dan denk ik omdat er veel vis in groeit en zwemt? Die voeding moet ergens vandaan komen. Jij kan ook niet leven op water alleen. Ja, een weekje. Maar daarna krijg je het moeilijk hoor hihi. Alg leeft op weinig, planten op veel, planten wil je hebben want met gezonde planten minder alg. Maar goed, that’s my opinion! En had idd niet gelezen dat je lampen op half stonden. Bedankt daarvoor Lara!
 
Dat mensen geen fosfaat of nitraat gebruiken komt dan denk ik omdat er veel vis in groeit en zwemt? Die voeding moet ergens vandaan komen. Jij kan ook niet leven op water alleen. Ja, een weekje. Maar daarna krijg je het moeilijk hoor hihi. Alg leeft op weinig, planten op veel, planten wil je hebben want met gezonde planten minder alg. Maar goed, that’s my opinion! En had idd niet gelezen dat je lampen op half stonden. Bedankt daarvoor Lara!
Alles heeft een bepaalde hoeveelheid voedsel/bemesting nodig om te leven. En ook heeft alles een limiet dat aangaande. Je kan eigenlijk niet zeggen alg leeft op weinig en een plant leeft op veel. Alles heeft een eigen voedingspatroon. En algen verschillen onderling ook nog eens. Bijna alle algen halen hun energie uit licht.. Waarbij sommigen het nog aanvullen met koolstof. Dan zijn er ook nog heterotrove algen die weer extern voedsel binnenhalen en waarbij de lichtomzetting verdwenen is. Wel is het zo dat alg snel kan reageren om veranderende omstandigheden. Iets waar planten veel langer over doen. Maar dat heeft met voeding weer niet zoveel van doen.
 
Ik snap wel dat je graag ingewikkelde verhalen schrijft benvo. En je hebt helemaal gelijk hoor maar ik ook hihi. Want algen houden dus vooral van licht en planten hebben meer nodig dan dat. Zeg benvo, wat kan de TS dan nu het beste doen? Want ik lees er nog geen advies in terug:)
 
Ik snap wel dat je graag ingewikkelde verhalen schrijft benvo

Zo ingewikkeld is het eigenlijk niet en in het kort kun je stellen dat je algen krijgt door tekorten in de bak en algen hebben inderdaad erg weinig nodig om te kunnen leven en groeien dus ook zonder het toedienen van voeding zie je dat juist deze dan wel zich vermenigvuldigen.
Als algen veel voeding zouden vragen dan zou je juist met weinig voeding weinig algen zien maar ze hebben zo weinig nodig dat ze het eigenlijk bij een bepaald tekort altijd wel goed doen.
 
Zo ingewikkeld is het eigenlijk niet en in het kort kun je stellen dat je algen krijgt door tekorten in de bak

Of door een overschot. :juggle:
Bijvoorbeeld door teveel licht....
:thumbs:
En zeg nu niet dat je dat dan ook als tekort (aan co2 of voeding) kan bekijken hé want dat gaat gewoon niet altijd op (bvb wanneer je geen of weinig co2 of voeding wil of kan gebruiken omwille van bvb de bewoners dan geef je beter niet teveel licht :deal:)
Dus soms heb je gewoon algen door een overschot en niet door een tekort.
 
Het is maar net hoe je het bekijkt denk ik maar links of rechtsom is de oorzaak wel een tekort ;). Inderdaad moet je wel als je niet veel voeding kan toevoegen bij bepaalde bewoners het licht erop afstemmen. Want ja veel licht en weinig voeding gaat vaak niet samen want dan is er toch weer sprake van een voedingstekort.
Een overschot kan algen geven maar dan heb je het over een overschot aan licht en bij een overschot aan licht heb je weer een tekort aan voeding in sommige gevallen zoals jij schetst. Dus in mijn ogen toch een tekort als oorzaak:DD:DD
 
Ik snap wel dat je graag ingewikkelde verhalen schrijft benvo. En je hebt helemaal gelijk hoor maar ik ook hihi. Want algen houden dus vooral van licht en planten hebben meer nodig dan dat. Zeg benvo, wat kan de TS dan nu het beste doen? Want ik lees er nog geen advies in terug:)
Erg ingewikkeld lijkt me dit verhaal toch niet?

Zo ingewikkeld is het eigenlijk niet en in het kort kun je stellen dat je algen krijgt door tekorten in de bak en algen hebben inderdaad erg weinig nodig om te kunnen leven en groeien dus ook zonder het toedienen van voeding zie je dat juist deze dan wel zich vermenigvuldigen.
Als algen veel voeding zouden vragen dan zou je juist met weinig voeding weinig algen zien maar ze hebben zo weinig nodig dat ze het eigenlijk bij een bepaald tekort altijd wel goed doen.
Je kan niet zeggen dat algen weinig nodig zijn. Ze hebben gewoon een ander en dus eigen voedsel patroon. Voedsel, plantenbemesting bijvoorbeeld, is een energie bron maar licht welk door bepaalde algen gebruikt word is ook een energie bron. Elk levend wezen heeft zo een eigen voedsel- patroon en eigen limiet. Dat was mijn opmerking die overigens als aanvulling bedoeld was. Eigenlijk kan je verschillende voedsel/energie bronnen voor verschillende levende zaken niet vergelijken op die manier.
 
Een overschot kan algen geven maar dan heb je het over een overschot aan licht en bij een overschot aan licht heb je weer een tekort aan voeding in sommige gevallen zoals jij schetst. Dus in mijn ogen toch een tekort als oorzaak:DD:DD

Jamaarja: ik heb een bakje staan. Vol planten. Welig groeiend. Geen algen. Zeer groen. Weinig licht.

Als ik het licht verdubbel is het resultaat = algen.
krijg ik die algen dan door een tekort aan voeding of een teveel aan licht? :S:stars:

Want volgens jouw redenering krijg ik met meer licht algen door een tekort aan voeding en niet door een overdaad aan licht? (ook al is de bak in balans zoals hij is, met weinig licht. En creëer je net een onbalans door teveel licht toe te voegen).
Dus ik beweer dat je dan algen krijgt door een teveel aan licht....

Tell me?

Anyhow...
poteeto potato
tomeeto tomato
;))
 
Laatst bewerkt:
Als ik het licht verdubbel is het resultaat = algen.
krijg ik die algen dan door een tekort aan voeding of een teveel aan licht?

Juist meer licht dus meer vraag naar voeding en als dat niet genoeg aanwezig is dan krijg je algen. Het gevolg van meer licht is dat je een tekort krijgt aan voeding dus de oorzaak is een tekort :DD. Volgens mij kunnen we hier uren over discussieren net als over het kip en het ei:cool:
 
Volgens mij kunnen we hier uren over discussieren net als over het kip en het ei
Die kip/ei discussie dat klaar ik in 5 minuten hoor. ;)) (En als dat niet mocht lukken verwijs ik simpelweg naar de evolutietheorie...)

En deze discussie ook denk ik...
Waren er eerst algen of was er eerst licht? Doordenkertje hoor...
:DD
 
Verlichting 170watt led op +- 1000l kan maar mag gerust meer

Net even terug gelezen je voegt 2x25ml per dag aan x 7 dagen is dit een 350ml per week
Dit zou moeten volstaan voor een goed draaiend en zeer dicht beplant aquarium die zwaar verlicht wordt.
Mogelijk zit er een fout in je waterwaardes of voeg je minder toe dan je aangeeft of zoeken we een andere oorzaak hiervoor.
 
Hier is de TS weer haha.Mooie leerzame discussie wordt er alvast gevoerd:p.Ik heb even een tekening gemaakt met de opzet van de techniek(zou een bovenaanzicht voor moet stellen).Hoop dat het duidelijk is.Ik heb ook alleen op mijn filterzand nogsteeds last van blauw alg.Paar maanden terug ook op het hout en achterwand maar dat is weg tot nu toe.Ik weet wel dat er goede middelen/methodes zijn op Het weg te krijgen maar zonder succes tot nu toe.Ik ga nu mischien binnenkort langs de apotheek voor antibiotica(tetracycline).Maar liever niet omdat ik bang ben ook de goede bacteriën te doden en het gaat om de oorzaak natuurlijk.Het zit dus alleen vooraan waar geen planten staan.De opvoerpomp staat maximaal en het potfilter ook dus dat is 5700 l/h bruto.Alles gaat ongeveer 1.5 meter omhoog dus ik weet niet wat je dan overhoud haha.Maar ik begrijp dat bij meer licht je planten ook meer voedingsstoffen nodig hebben.Ik zal dus goed mijn waardes in de gaten gaan houden komende weken met de nieuwe voeding.
 

Bijlagen

  • 20201013_193853.jpg
    20201013_193853.jpg
    58.8 KB · Weergaven: 75
  • 20201013_194031.jpg
    20201013_194031.jpg
    137.3 KB · Weergaven: 68
  • 20201013_195749.jpg
    20201013_195749.jpg
    392.3 KB · Weergaven: 71
Deze was ik nog vergeten.
 

Bijlagen

  • 20201013_192154.jpg
    20201013_192154.jpg
    276.2 KB · Weergaven: 76
Terug
Bovenaan