Wat is er nieuw

'alg' identificatie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter geeeert
  • Startdatum Startdatum
G

geeeert

Guest
Ik heb sinds zo'n anderhalf/twee weken dit op m'n Valisneria groeien. Mijn eerste gedachte was algen, maar ik kan niet vinden wat voor soort het zou kunnen zijn. Ik vind het er zelf meer uit zien als een (hogere) plantensoort dan echte alg, ook gezien de vertakkingen.

wUiFynljGWhIUBzZ1k9M45RkQ5ZbdxCD.jpeg

wUiFynljGWhIUBzZ1k9M45RkQ5ZbdxCD.jpeg

wUiFynljGWhIUBzZ1k9M45RkQ5ZbdxCD.jpeg


Iemand enig idee?

Het lijkt nog het meest op 'staghorn' (Engelse term) alg.
 
Lijkt mij ook het meest op staghorn alg. Zie je vaak bij een ammoniumpiek of te weinig circulatie in je bak.
 
...een vervuilde bodem en een niet al te schoon filter kunnen er ook toe bijdragen.


Groet,
Ben.
 
Thanks voor de antwoorden. Mijn bak zit wat dat betreft klem tussen te weinig nitraat voor de planten (weinig groei, geel blad) als ik regelmatig ververs, en anderzijds teveel ammoniak (denk ik) als ik te weinig ververs.

Het enige waardoor ik wel twijfel aan de soort is omdat staghorn typisch grijs/zwart/bruin is, maar de mijne overduidelijk groen is.
 
jessicapilon zei:
In deze link zie je ook Staghorn die niet grijzig/bruin is:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... x_page=247
Verrek, je hebt gelijk!

Dit is nog een sterke aanwijzing die vermeld wordt:
Staghorn alg is afhankelijk van fotosynthese. Als er dus minder licht wordt gegeven vermindert de groei van deze alg sterk.
De staghorn groeit inderdaad alleen op de plek waar g��n drijfplanten zitten, en de lichtvoorziening dus het hoogst is.

Met andere woorden: een keertje m'n bodem stofzuigen en filtermateriaal afspoelen (met aquarium water) zou het moeten verhelpen.

Wel apart dat het eigenlijk vooral groeit bij een tekort aan watercirculatie, terwijl het bij mij juist groeit op de plek met de meeste stroming 😛
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: graven kunnen ze wel 🙄
      Terug
      Bovenaan