Alg in kort draaiende tanganyika bak

H

hoi pipeloi

Guest
Goedenavond,

Lang geleden ben ik actief geweest hier op het forum.
Sinds twee maanden woon ik op mezelf en ook mijn aquarium verhuist en helemaal vanaf nul begonnen met tanganyika. Bak heeft een ruime 4 weken staan indraaien. In deze tijd ontstond er al wat alg op de planten en op de bodem. Dit heb ik een aantal keer zelf weggehaald. Echter ben ik er nog niet vanaf. Welke soort alg het is blijf ik moeilijk vinden om te bepalen. Zie foto's. Hieronder even het algen-checklistje ingevuld.:

- 80 cm bak, 125 liter.
- pH is 8, NO2 is 0, NO3 is ongeveer 10 mg/l, Kh is dacht ik rond de 12. Ik voeg geen Co2 toe. Temp is 26.
- Water ververs ik over het algemeen eens in de 10 dagen. 20 a 30 liter. Nu deed ik het echter steeds één emmertje om alg te ruimen. Maar één emmer om het indraaien niet teveel te verstoren.
- plantenvoeding nog niet gebruikt.
- Geen voedingsbodem.
- 2 T5 lampen. Branden dagelijks van 14 - 22 uur. Dus 8 uur per etmaal. Lampen zijn denk jaar of 2 oud.
- Welke algen is een beetje mijn vraag eigenlijk.
- Foto's zie hieronder.
- 2 bosjes Valisneria Gigantea. waarvan eentje al meerdere uitschieters heeft. Dit had deze al vrij snel na het plaatsen van de planten.
- Probleem begon een week na de opstart ongeveer.
- Zelf gedaan eigenlijk niets behalve gewoon opruimen en afhevelen zo goed en zo kwaad als het gaat.

hEO2pmB6U91Oq5Jq6xb2Thfu7CbMCakj.jpeg


hEO2pmB6U91Oq5Jq6xb2Thfu7CbMCakj.jpeg


Er zitten nu sinds afgelopen woensdag 5 Lamprologus Similis in. 2 man 3 vrouw.

hEO2pmB6U91Oq5Jq6xb2Thfu7CbMCakj.jpeg
 
In de opstartfase heb je vaker last van allerlei soorten algen die de revue passeren.
De alg op de valisneria hoort daar ook bij.

Wat dat betreft zou ik me nog niet zo veel zorgen maken.
Ik zou wel wat plantenvoeding geven en eventueel wat snel groeiende planten toevoegen zoals waterpest.

De alg op je zand maak ik me meer zorgen om, omdat deze neigt naar blauwalg.
Zeker weten doe ik het niet.
Maar deze alg zou ik zo veel mogelijk weghalen met de slang.
Blauwalg is overigens een bacterie en geen alg.
En is schadelijk om te hebben en heel moeilijk weg te krijgen.
 
Terug
Bovenaan