Alg in mijn aquarium

J

Jeffre yB

Guest
Ik begin een beetje last te krijgen van algen op het raam en op de planten.

Het gaat hierom een bruine laag op de bladeren dus hoog waarschijnlijk bruinalg.

Alleen weet niet wat de alg op het raam is, onderaan het raam zitten bruine vlekjes en boven aan een groene waas.
Als ik met een stuk filterwat erlangs ga zie ik ook duidelijk bovenaan dat het filterwat groen word en onderaan bruin.

De waterwaardes zijn momenteel:
pH : 7.2
Kh : 5
Gh : 7
NO3: 25

Morgen begin ik weer aan mijn wekelijks verversing daarom is NO3 nu ook aan de hoge kant.

Verder voeg ik dagelijks 2ml Easycarbo toe, en wekelijks 9,8ml Profito, alleen vanaf morgen gaat de profito naar dagelijks dus word het 1.4ml per dag.

De lampen zijn Philips 830 en Philips 865 wie 10 uur branden, ik heb ze vandaag afgesteld naar 7 uur om misschien de alg iets te verminderen.

Verder weet ik niet wat ik nog meer kan zeggen dus vraag gerust en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
 
Wat zijn de andere waarden?
Fosfaat?

2-6 liet je de laatste foto zien.
zonder snelgroeiers .
Je geeft dan ook al teveel voeding.
Planten moeten eerst opnemen wat in de bak zit.
 
Volg jij de EI toevallig??
Ik denk dat dat bruine gewoon de bruine alg is die je in een opstartfase tegenkomt en veelal gaat dat weer vanzelf weg.
Op het raam kan wat groene alg zitten en dat hebben veel mensen weleens en met een sponsje of raammagneet vliegt dat weg.
Is denk ik groene dustalg. Kan niet echt kwaad.
Jammer dat je geen po4 weet. Je co2 is denk ik niet erg hoog. Mogelijk voldoende voor je plantenbestand dat weet ik dus niet. Co2 zit net onder de 10mg.
 
De andere waarden kan ik helaas niet meten.
Wat is dan de beste aantal ML wie ik kan gaan geven?

En nee ik volg niet de EI.
Heb wel een Co2 indicatie bakje in me aquarium hangen van JBL oftewel de JBL Permanent co2 plus pH test.
Alleen die blijft helaas nog steeds blauw dus zal waarschijnlijk inderdaad zeer laag zijn.
 
Ja je co2 zal dan inderdaad laag zijn hoor.
Wat bedoel je precies met het beste aantal ML??
 
Bertus had het hierboven dat ik teveel voeding gaf.
Dus vroeg ik me af hoeveel milliliter profito ik dan moet geven.

Maar wat zou ik nog meer kunnen doen tegen de alg?
 
Ik zou geven wat geadviseerd wordt als je bak normaal beplant is. Iets van 10ml per 100 liter dacht ik.
Die bruinalg is vaak alleen in de opstartfase en trekt dan wel weer weg.
Vaak is veel licht een mede oorzaak van de groene aanslag op het raam. Of je belicht wellicht te lang of er valt zonlicht of licht vanbuiten in.
Dat kan geen kwaad en ik zou dat af en toe gewoon wegpoetsen hoor van het raam.
 
Ik begin nu ook zeer veel last te krijgen van Penseelalg
Wat is het beste manier om deze weg te krijgen?
 
Kijk eens bij penseelalg.
 
Je co2 is niet erg hoog. geef je co2?? Zo nee, is bio co2 wellicht iets??
Penseelalg is meestal een co2 tekort.
 
Had inderdaad al gekeken bij penseelalg maar dan zag ik zeer veel topics met daarin het gebruiken van Easy Life BlueExit en andere topics zweren weer bij Seachem Flourisch Excel.
En heb geen zin in om zulke middeltjes toe te voegen als er de kans is dat ze toch weer kunnen terugkomen zoals ik het daar las.
Ook heb ik al topics voorbij zien vliegen waarbij ze zeggen met easycarbo in een spuitje langs de alg gaan, mja blijf je bezig!
En daarom liever bij de bron aan te pakken.

Bedankt voor je tip jessicapilon, dan zal ik daar morgen is mee aan de gang gaan.
Dus even morgen zoeken en bezig met het omgekeerde bakje principe

Bedankt! en zal ik posten of het ook minder word! ;)
 
Ja je kunt beter de oorzaak aanpakken. Op de penseelalg Carbo spuiten kan prima op zich want dat dood deze alg wel.
Maar het lost niet de oorzaak op.
Ik heb ook een 80cm bak gehad en had ook de ervaring dat de co2 hoger moest. Ik had de lichten rond de 8 uur aan met redelijk wat drijvers er nog in.
Je co2 zit denk ik rond de 9 en met bio co2 kun je dat ophogen.
Ik zou de bealgde bladeren wel zoveel mogelijk verwijderen.
het licht in die moderne 80 cm bakken met T5 is vrij redelijk en dan moet de voeding op peil zijn.
Denk er wel om dat als je bio co2 gaat toedienen dat ook je nitraat en fosfaat voldoende is en je plantenvoeding.
Anders verschuif je het probleem straks weer.
Ik zou iets meer Profito geven dan wordt geadviseerd. No3 van 25 is heel mooi. Maar ook de po4 moet op orde zijn hoor.
Suc6.
 
Terug
Bovenaan