alg of mos?

Z

Zwits

Guest
hallo allemaal,

ik heb al een tijdje last van een alg/mos die op mijn achterwand vlak onder het water oppervlak aan het groeien is.. nu vond ik dit niet zo heel hinderlijk (tenzij het natuurlijk alg was), maar sinds kort is het ook op mijn vallisneria gaan zitten.

achterwand
475548_0_82_imag0671.jpg


vallisneria
395345_0_82_imag0672.jpg


het zit best wel vast, ik kan het niet weg krijgen door gewoon even met mijn vingers er langs te gaan, ik moet het echt weg trekken.

ik heb mos in mijn bak gehad (op een steen gebonden) maar al een tijdje niet meer.

ph: 6.9
kh: 5
no2: 0
no3: 0,15 mg/l

ik voeg Easycarbo en Profito toe..

nu is mijn vraag of dit een alg of een mos is en wat ik het beste kan doen om het tegen te gaan/verwijderen?
 
Heb je een totaaltje van je bak en wat meer info over de waarden. Hoelang brand je licht en hoeveel W zit erboven de bak??
 
Dat is duidelijk alg Ralph en aangezien het ook op je planten zit zullen die een tekort hebben waardoor de alg de overhand heeft.
 
2 TL's boven de bak, beide 30w, de achterste voor planten van dennerle, voorste juwel met wat blauwer licht. deze zijn overigens al wat wat ouder, ik gok een jaar oud.
licht staat 11 uur per dag aan, wat het al een jaar staat (en ik deze alg/mos dus nog niet had).
planten groeien overigens prima dus een tekort lijkt me sterk. moet alles regelmatig uitdunnen want gaat echt als een speer.

po4 heb ik geen druppeltest voor.
ik voer trouwens diepvriesvoer.

het spul op de achterwand zijn duidelijk groene sliertjes (doet me echt denken aan mos), op de vallisneria is het weer wat bruiner (misschien 2 verschillende dingen?).. het zit ook alleen maar op de vallisneria (staat het dichts op de achterwand) en niet op de andere planten.

slordig totaaltje:
732812_0_82_img_2901.jpg


krijg het echt niet scherper dan dit:

648537_0_82_img_2902.jpg

654794_0_82_img_2904.jpg
 
iemand een idee?
 
Baard/penseelalg denk ik,oorzaak kan te lange of verkeerde verlichting zijn en ik las iets over een onstabiele CO2.
 
Terug
Bovenaan