alg op bodem

J

Jordi89

Guest
hallo

in mijn betta aquarium heb ik alg op de bodem sinds vandaag zitten er een paar (kucht) belletjes bij.

1 Is dit schadelijk? (want zonder die lucht belletjes vind ik het er niet lelijk uitzien.
2 wat voor alg zou het zijn?

ik heb er garnalen grind van dennerle in met voedings bodem (waar ik eigenlijk geen fan van ben)
 
Jordi89 zei:
ik heb er garnalen grind van dennerle in met voedings bodem (waar ik eigenlijk geen fan van ben)????

Waarom doe je dat dan?

Zie je in geen enkele garnalenbak.

Kans op bodemrot.
 
Ja ik had dit aquarium eerst, later toen ik een grotere ging kopen kwam ik achter dat er kleiballen bestaan en die werken erg goed.

vandaar....
 
Heb je niet nodig in een garnalenbak.
Met zuurstofplantjes groeit het ook.
 
maar is alg nou heel schadelijk? (op blauw alg na)
 
Nee, maar deze bodem is ook niet goed.

Bekijk eens garnalenbakken, zie je nergens een bodem,omdat die kan gaan rotten.

Met CR garnalen,nemen ze ph- verlagende bodem.

Zou het eruit halen.
 
ok bedankt voor de info
ik heb toevallig hier een zak aquasiol gekregen 2 weken geleden. (was over van een andere aquarium van een kennis) ben benieuwt hoe die is.

dit weekend vrij dus mijn weekend is bij deze geplant
 
WElke garnalen heb je dan? Niet alle garnalen zitten op aqusiol.
 
Geen garnalen. het is en 30liter cube met alleen een betta. voor heen zaten er garnalen in maar die heeft hij opgegeten.

toen mijn betta in de 80cm aquarium zat was die erg gestrest om zijn terratorium te groot werd ofzo.... hij is nu een stuk rustiger in de 30x30
 
Kan jij geen PH verlagende bodem in doen. Kan de Betta niet hebben,hoor.
 
ADA Aqua Soil, de ultieme basis voor ieder beplant aquarium
ADA Aqua Soil is de ideale bodemgrond voor een gezond aquarium met gezonde waterplanten. Voor een gezonde groei en ontwikkeling van aquariumplanten is het bodemsubstraat van groot belang. Vanaf 1996 is dit organische substraat, zonder chemische toevoegingen, verder ontwikkeld en is ADA Aqua Soil al jarenlang de standaard bodemgrond voor het beplante aquarium!


De belangrijkste positieve eigenschappen op een rij:

- Gemaakt van 100% natuurlijk, organisch materiaal
- Bevat organische voedingsstoffen
- Verlaagd de hardheid
- Verlaagd de pH-waarde
- Verbetert de helderheid
- Bevordert watercirculatie in de bodem
- Stimuleert de ontwikkeling van plantenwortels
- Korrels behouden hun vorm, ook na een lange periode
- Slibt niet dicht
- Huisvesting voor bacteri�n en micro-organismen
- Opslaan van voedingsreserves
- Korrels krassen niet op het glas
- verbeterd kweekresultaten van bv Crystal Red garnalen
 
Volgens mij is een foto hier wat we nodig hebben ter beoordeling ;)
 
a47s_Vuy6sHLXt5UffS9yZTbbGk61u2G.jpeg


a47s_Vuy6sHLXt5UffS9yZTbbGk61u2G.jpeg
 
Om wat voor bak gaat het en wat zijn de waarden en hoeveel uren heb je de verlichting aan?
Bij een Betta kun je prima gewoon leidingwater gebruiken. Ik heb ze ook op een ph van 7-8 en een kh van rond de 5-6.
Ik heb zelden een bodem gezien met zoveel algen moet ik zeggen.
 
Deze bodemgrond is een VOEDINGSBODEM, en bevat zeer veel voedingsstoffen voor planten en lagere fauna en flora.

Als er weinig planten in je bak zijn en/of de verlichting en CO2 verhouding is niet goed , dan krijgen juist de kleine algen en bacterien de kans van hun leven en zullen zich explosief vermeerderen.

Dat is op de foto's ook goed te zien, er zijn heel veel GASbelltjes aan de algplukken te zien, dat duidt op een zeer hoge graad van assimililatie.

Ben bang dat er zeer binnenkort nog zeer veel meer alggroei gaat optreden en ook (helaas) van blauwalg hetwelk geen alg is maar een bacterie kolonie die je bak letterlijk in 4 dagen kan overwoekeren en vergiftigen ( afgifte giftige gassen en andere afbraakproducten).

3 mogelijke remedies in mijn visie:

1) alles eruit goed schoonmaken en deze bodemsoort NIET meer gebruiken
2) Zeer veel snelgroeiende planten erin, hoofdzakelijk Waterplanten, die het water moeten ontdoen van de overmaat aan voedingsstoffen.
3) Geheel verduisteren gedurende 5 dagen met tegelijkertijd 40% waterwissel ELKE DAG.
filteren over uitsluitend turf en kool

Dit helpt in de meeste gevallen om de plaag te bestrijden en voorgoed achter je te laten.

Greetzz BigSMoke
 
Komt het echt door de voedingsbodem? Ik heb namelijk sinds 2 dagen ook een klein plekje een soort algen op de bodem in mij 100L. Het lijkt er best wel op. Geen voedingsbodem, enkel zwart grind. Bak draait al zeker 8jaar en is de laatste tijd niks aan veranderd. Voor mij geen probleem, aangezien de bak sowieso volledig opnieuw opgestart word met een nieuwe bodem. Maar ben wel nieuwsgierig aangezien het dus niet direct aan de voedingsbodem ligt. ( heb trouwens geen bellen)
 
Soortgelijke bodems die de ph verlagen hebben wij ook vaak in garnalenbakjes waar ook haast geen co2 inzit en geen of weinig planten. Daarbij herken ik dit verschijnsel dus niet moet ik zeggen.
Ik heb hier 5 nanobakjes staan met amper planten en co2 maar nergens zie je blauwalg.Ik ben bang dat de TS het licht ook erg lang aan heeft staan. En zoals zo vaak bij blauwalg dat de bacteriecultuur niet op orde of onvoldoende is.

Hier (bij de TS) zit ook een Betta in de bak en ik zou anders de bodem eruit gooien en er een gewone bodem indoen. Zo n bodem is niet nodig voor een Betta hoor. Deze heeft vaak liever ook een iets hogere ph namelijk (dat gaf Bertus ook al aan).
http://www.licg.nl/kw/dieren/vissen/vissen/betta.html

Hieronder zie je een link met info over blauwalg:
http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
Dat de verhouding van de waterwaarden voor problemen kan zorgen is niks geks maar staat verder los van de ph verlagende bodem.
Net als John heb ik hier ook verschillende bakjes gehad met weinig planten en ph verlagende voedingsbodems dus dat zal het niet zijn lijkt me,ook omdat er in dit geval niet eens zo'n bodem in de bak zit maar een traditionele voedingsbodem.

Voorzichtig de bovenste laag afhevelen en eens kijken naar de sterkte en tijdsduur van de verlichting en/of drijfplantjes nemen.
Welk filter zit er in het bakje?
 
Jordi89 zei:
ADA Aqua Soil, de ultieme basis voor ieder beplant aquarium

Je hebt geen voedingsbodem maar een aqua soil, dat is net iets anders. Dat zijn zeer goede bodems, maar je moet er wel de eigenschappen van kennen en ermee weten te werken.
In een paar soils van ADA zit er een grote hoeveelheid ammonium die de eerste weken vrij komt. En daarom adviseert ADA om de eerste weken regelmatige waterwissels te doen.
1e week dagelijks een waterwissel
2e en 3e week om de dag
4e week 2 x per week
En als alles goed loopt kan je vanaf week 5 1 keer per week een waterwissel doen.

De waarschijnlijke reden dat je nu algen hebt is omdat je geen waterwissels hebt gedaan, en daardoor het ammonium gehalte is gestegen. Hier gaat bv. blauwalg van profiteren, en word je substraat dus een ideale broedplaats.
Je kan de komende tijd best zoveel mogelijk de alg van de bodem halen en regelmatig grote waterwissels doen/
 
backplay zei:
Jordi89 zei:
ADA Aqua Soil, de ultieme basis voor ieder beplant aquarium

Je hebt geen voedingsbodem maar een aqua soil, dat is net iets anders. Dat zijn zeer goede bodems, maar je moet er wel de eigenschappen van kennen en ermee weten te werken.
In een paar soils van ADA zit er een grote hoeveelheid ammonium die de eerste weken vrij komt. En daarom adviseert ADA om de eerste weken regelmatige waterwissels te doen.
1e week dagelijks een waterwissel
2e en 3e week om de dag
4e week 2 x per week
En als alles goed loopt kan je vanaf week 5 1 keer per week een waterwissel doen.

De waarschijnlijke reden dat je nu algen hebt is omdat je geen waterwissels hebt gedaan, en daardoor het ammonium gehalte is gestegen. Hier gaat bv. blauwalg van profiteren, en word je substraat dus een ideale broedplaats.
Je kan de komende tijd best zoveel mogelijk de alg van de bodem halen en regelmatig grote waterwissels doen/

Dat van de ammonium moet je dan ook maar net weten :) . Ik denk dat de TS wellicht deze aanwijzing op de zak niet heeft gelezen. Iets wat ik zelf ook snel wel vergeet moet ik zeggen. Maar dan is de oorzaak mij ook wel duidelijk denk ik.
 
Teveel (planten)voedingstoffen in het water en niet in de voor hoger planten juiste verhoudingen veroorzaken wel degelijk een algen of bacterie explosie, als er voedsel is, wordt er ook gegeten en vermeerderd.
Daar komt nog bij dat voor hogere planten onjuiste CO2 verhoudingen of belichting nog een extra stimulans voor algen zijn, juist omdat de weinige planten die in de bak van de TS staan, dan ook nog eens ophouden met assimileren.

Verder heb ik het helemaal niet gehad over de factor PH verlagende factoren in een bodem of filtermedia.
Hevige algengroei komt voor in zeer hard alkalisch water, denk aan de grote Afrikaanse meren, maar ook in zeer zacht en uitgesproken zuur water, Azie en delen van Zuid Amerika.

Dit gegeven staat volledig los van de nanobakjes met garnalen, welke door waterwissels van hun voedingsstoffen worden ontdaan. 10 liter wisselen op een 20 of 30 liter bakje is nogal een forse ingreep in de waterhuishouding en de daarin opgelost stoffen, toch?

Greetzz Bigsmoke
 
Je begint je tekst over deze bodem dus die van de ts neem ik aan,in een stukje tekst van de ts over de eigenschappen van deze bodem staat oa ph verlagend.

Ik weet van mezelf en een aantal andere mensen dat het verversen van nanobakjes in verhouding hetzelfde is als met grotere bakken,ongeveer zo'n 20%
Voor bakjes met 20-30 liter inhoud komt dus dat neer op 4-6 liter.
Zullen vast mensen zijn die 10 liter doen maar als dit met gewoon kraanwater is gaat het heel snel achteruit met de tijdsduur van de ph verlagende eigenschap.
Dus dat is geen aanrader.
 
BigSmoke zei:
Teveel (planten)voedingstoffen in het water en niet in de voor hoger planten juiste verhoudingen veroorzaken wel degelijk een algen of bacterie explosie, als er voedsel is, wordt er ook gegeten en vermeerderd.
Daar komt nog bij dat voor hogere planten onjuiste CO2 verhoudingen of belichting nog een extra stimulans voor algen zijn, juist omdat de weinige planten die in de bak van de TS staan, dan ook nog eens ophouden met assimileren.

Verder heb ik het helemaal niet gehad over de factor PH verlagende factoren in een bodem of filtermedia.
Hevige algengroei komt voor in zeer hard alkalisch water, denk aan de grote Afrikaanse meren, maar ook in zeer zacht en uitgesproken zuur water, Azie en delen van Zuid Amerika.

Dit gegeven staat volledig los van de nanobakjes met garnalen, welke door waterwissels van hun voedingsstoffen worden ontdaan. 10 liter wisselen op een 20 of 30 liter bakje is nogal een forse ingreep in de waterhuishouding en de daarin opgelost stoffen, toch?

Greetzz Bigsmoke

Ik ververs wekelijk2 2 liter in de bakjes van 25 liter en de bodem gaat ruim 1 jaar mee en verliest dan pas echt zn verlagende krachten.

Daarnaast heb je het over niet in de juiste verhoudingen. Dan praat je denk ik al snel over een tekort van een bepaalde voedingsstof denk ik. Dus dan is een tekort het probleem en niet een overschot ;)
Ook bij een onjuiste verhouding co2 en licht is er sprake van een tekort als dat algen veroorzaakt. Dan is er dus gewoon een co2 tekort voor de verlichtingsduur die wordt aangehouden.
Als je heel lang belicht en er dus niet voldoende co2 aanwezig is kan dat algen geven. Maar dan is weer een tekort de oorzaak. Namelijk het co2 tekort.
 
Beste John,

Als je van het een te weinig hebt en van andere stoffen teveel, dan mag je dat van mij noemen zoals je wil, maar ik weet uit eigen waarneming dat de meeste planten, de teerste voorop, dan gewoon stoppen met groeien. Vandaar dat ik dan liever spreek over een tekort aan een of meer stoffen dan aan een overschot van andere stoffen. feit is in elke geval dat de verhoudingen dusdanig uit balans zijn, dat je planten er last van hebben.

Greetzz BigSmoke
 
Ja het is maar net hoe je het noemt natuurlijk. Zolang er van alles voldoende of teveel is zul je geen algen krijgen tenzij je een zo hoge dosis krijgen dat de plnten niet meer willen groeien.
Maar ja, dan moet je wel heel veel toevoegen of aan voeding in je bak hebben denk ik ;)

Mijn no3/po4 is tegen de 40/4 na verversen en dat gaat prima verder.
 
Terug
Bovenaan