Wat is er nieuw

Alg op de plantjes

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jigajaydee
  • Startdatum Startdatum
J

Jigajaydee

Guest
Hoi hoi,
Ik heb laatst een aquarium gekocht. (25 25 25 cm 10 liter) Sinds kort heb ik hier 3 betta visjes(halfmoon betta man) ingeplaatst, super mooie vis! Alleen sinds kort heb ik een probleem met de plantjes in het aquarium🙁 er ligt ontzettend veel alg op. Tips wat ik hier aan kan doen? Avast bedankt!!
 
Misschien even handig om meer info te geven,
•waterwaarden
•verlichting
•filtering
•soort plantvoeding welke je geeft en hoeveel
•en een totaal foto van de bak en detail foto van de algen.
 
Even buiten je vraag om wil ik opmerken dat in zo n bakje eigenlijk geen vis thuishoort en al helemaal geen 3 Betta s. Die kunnen soms flink vechten en in 10 liter gaat dat niet goed.
Heeft de bak ook 4 weken ingedraaid en wat zijn de waterwaarden?
 
ik heb nog geen filter gekocht. En ik heb geen idee wat waterwaarden zijn. Op dit moment ben ik niet thuis dus een foto zit er even niet in!
 
Dan moet je dagelijks veel verversen want 3 betta s op zn klein bakje zal zorgen voor veel belasting wat ook weer algen kan veroorzaken. Hoelang heb je de bak nu?
Maar pas op met 3 betta s in zo n bakje want als die gaan knokken dan zijn de rapen gaar als ik het zo mag uitdrukken. Wat je kan doen is er een leuk garnalenbakje van maken maar goed je zit nu wel met de Betta s natuurlijk.
 
Ik ververs de bak ongeveer om de 3 dagen, de bak heb ik nu +/- 1,5 week. Waarom zouden ze gaan knokken? Ze doen elkaar niks mis en vind het een beetje zielig als die zo alleen is.
 
Ik ververs de bak ongeveer om de 3 dagen, de bak heb ik nu +/- 1,5 week. Waarom zouden ze gaan knokken? Ze doen elkaar niks mis en vind het een beetje zielig als die zo alleen is.
Ik zou me een beetje gaan inlezen over deze mooie diertjes, Betta's zijn kempvissen, de mannetjes zijn ook in de natuur solitair en leven dus alleen, kempvis wil zeggen vechtvis, de mannetjes vechten om hun plekje tot de ander dood is, vandaar dat Betta mannetjes altijd alleen zitten.
https://www.licg.nl/aquariumdieren/betta/
 
Maar het is gewoon familie van elkaar.
 
Jonge broertjes en zusjes gaat een tijdje goed maar als ze echt volwassen aan het worden zijn dan kunnen ze niet bij elkaar. 10 liter is een bloemenvaas geen aquarium, met veel moeite kun je er 1 betta in houden maar beter is toch ietsje groter te gaan. Verder komt er bij een aquarium een hoop kijken waar ik het idee heb dat je daar nog geen weet van hebt. Het indraaien van een aquarium en de daarbij horende stikstofkringloop bijvoorbeeld. Dat die kringloop niet op gang is gekomen is waarschijnlijk de oorzaak van al die alg, en is schadelijk voor je vissen.

https://www.betta.nl/stikstofkringloop/
 
Nou ze doen het gewoon prima hoor, de blauwen zwemmen lekker rond en de rode houd genoeg afstand en drijft en beetje aan de bovenkant!
 
Jonge broertjes en zusjes gaat een tijdje goed maar als ze echt volwassen aan het worden zijn dan kunnen ze niet bij elkaar.

Ik heb ooit 1x jongen gehad van een nest en moet toen ze rond de 1,5 cm waren ze al scheiden want die gingen zelfs al lopen knokken.
 
Nou ze doen het gewoon prima hoor, de blauwen zwemmen lekker rond en de rode houd genoeg afstand en drijft en beetje aan de bovenkant!

Het is aan jouw wat je ermee doet natuurlijk maar vaak adviseert men voor een 60cm ook maar 1 Betta om problemen te voorkomen. Ik heb het alleen maar aangegeven om problemen te voorkomen want ik denk dat jij net als ieder ander graag wil genieten van je aquarium en dan zit je niet op vechtende betta s te wachten denk ik ;))
 
Maar het is gewoon familie van elkaar.
Zo werkt het helaas bij heel veel dieren, waaronder deze vissen, niet. Familiebanden werken in elke diersoort anders en waar sommige soorten broers en zussen helpen, vreten andere soorten hun broers en zussen op zodra ze de kans krijgen. Er zijn vissen die leuk met elkaar in een schooltje kunnen omgaan maar bettas niet. Ze heten niet voor niks in het Engels "siamese FIGHTING fish" en dat is omdat ze ongelofelijk agressief zijn naar elkaar.
10 liter is daarnaast te klein om vissen te houden, zelfs een enkele betta. Eigenlijk een schande dat ze dit soort bakjes adverteren als aquarium, maar daar kan jij natuurlijk niks aan doen. Als ik jou was zou ik proberen om je geld terug te krijgen bij wie je dit heeft verkocht want je bent eigenlijk opgelicht zo.

Je aquarium heeft op zijn minst nodig (behalve meer ruimte): een filter, een lamp en een verwarming.
Je planten hebben algen omdat de ontlasting van je vissen het water bemest, en daar groeit alg op. Je filter hoort daarvan het overschot weg te halen en hoe meer water je hebt per vis, hoe minder het vervuilt.
Als je de dieren zo houdt, gaan ze helaas binnen korte tijd dood. Dat is eigenlijk in de situatie waarin ze nu zitten niet echt te voorkomen.
 
Zo werkt het helaas bij heel veel dieren, waaronder deze vissen, niet. Familiebanden werken in elke diersoort anders en waar sommige soorten broers en zussen helpen, vreten andere soorten hun broers en zussen op zodra ze de kans krijgen. Er zijn vissen die leuk met elkaar in een schooltje kunnen omgaan maar bettas niet. Ze heten niet voor niks in het Engels "siamese FIGHTING fish" en dat is omdat ze ongelofelijk agressief zijn naar elkaar.
10 liter is daarnaast te klein om vissen te houden, zelfs een enkele betta. Eigenlijk een schande dat ze dit soort bakjes adverteren als aquarium, maar daar kan jij natuurlijk niks aan doen. Als ik jou was zou ik proberen om je geld terug te krijgen bij wie je dit heeft verkocht want je bent eigenlijk opgelicht zo.

Je aquarium heeft op zijn minst nodig (behalve meer ruimte): een filter, een lamp en een verwarming.
Je planten hebben algen omdat de ontlasting van je vissen het water bemest, en daar groeit alg op. Je filter hoort daarvan het overschot weg te halen en hoe meer water je hebt per vis, hoe minder het vervuilt.
Als je de dieren zo houdt, gaan ze helaas binnen korte tijd dood. Dat is eigenlijk in de situatie waarin ze nu zitten niet echt te voorkomen.
Ik heb hier niets aan toe te voegen. Helaas komt dit veel te vaak voor en dat is kwalijk. Niet perse naar jou als starter van dit topic. Want het feit dat jij jezelf hier op het forum hebt aangemeld en ook nog eens een topic start met je vraag laat zien dat je graag wilt leren en het beste voor je vissen wilt.

Probeer alsjeblieft alles terug te brengen naar de dierenwinkel en lees jezelf goed in. Helaas weten dierenwinkels lang niet alles. Met vervelende ervaringen als gevolg soms.
 
Volledig met alle bovenstaande argumenten eens. 10 liter kan voor garnalen, vis eigenlijk al niet.


Gezien de misinformatie die de stoethaspel die zich verkoper durft te noemen, heb ik nog een aantal vragen:

Zit er ook een verwarmingselement in de bak? Het betreft natuurlijke tropische vis?
Hoelang zitten deze beestjes er al in?
Hoelang staat dit bakje er al?
 
Heb je ook een foto van dit bakje?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan