Alg op echinodorus tenellus

E

Eremetaal

Guest
Ik heb het plantje nu een kleine maand staan en hij dendert achteruit (ik denk door de alg) wat kan ik hieraan doen ? Ook op Lobelia cardinalis zie ik op sommige blaadjes wat van deze 'haartjes'.

Licht brandt van 10 tot 20.00 en van 8.00-10.00 en 20.00-21.00 een beetje led voor een schemering effect.

Waardes :

PH 7,2
KH 7
FE 0,05
NO3 15
PO4 1,5

Ik geef 2ml profito per dag, de bak is 110 liter.

-55iHgJQheQs0DO_nIC_doxZRhhsY2Gm.jpeg

-55iHgJQheQs0DO_nIC_doxZRhhsY2Gm.jpeg
 
Niemand een idee wat voor soort alg het is ? Plantje gaat behoorlijk achteruit. :(
 
Een echinodorus heeft volgens mij voeding nodig bij de wortels. Ik dacht een lobelia ook.
Alg ontstaat door voedingstekort.
Als je lang de verlichting aan hebt dan hebben planten ook meer voedingsmiddelen nodig.
Ik kan je niet vertellen of het schemerlicht daar ook invloed op heeft.
Misschien je co2 wat verhogen. Je hebt nu ongeveer 13mg/l co2

succes Albert
 
Helaas breidt de alg zich uit, zit nu op vrijwel alle planten, op de een wat meer dan de ander. Zelfs de ('gemakkelijke') Ceratopteris thalictroides dendert ineens achteruit met allerlei gaten en slechte bladeren.
De waardes zijn vrijwel hetzelfde als eerder genoemd alleen ph wat lager, heb de co2 toevoeging wat verhoogt.
De hobby begint steeds minder leuk te worden. :(
 
_dr-quRGKjqYXK_vMVd7odcc6cH-locU.jpeg

_dr-quRGKjqYXK_vMVd7odcc6cH-locU.jpeg

1i87.jpg

_dr-quRGKjqYXK_vMVd7odcc6cH-locU.jpeg

_dr-quRGKjqYXK_vMVd7odcc6cH-locU.jpeg

_dr-quRGKjqYXK_vMVd7odcc6cH-locU.jpeg


:help:
 
Veroorzaken voedingsstoffen algen in het aquarium?


21 maart 2012 ... Algen in het aquarium zijn de grootste vrees voor elke aquarist. Zeker voor
beginners is dit een groot probleem en vaak betekent het ook het ...
www.aquascaping-blog.com/486/voedingsst ... n-aquarium -


Wat te doen tegen algen op aquarium planten? - Goeie Vraag


Het aquarium draait nu ongeveer een maand en er beginnen nu kleine
donkerkleurige algenbolletjes op de bladeren. Wat is hier tegen te doen??
Toegevoegd ...
www.goeievraag.nl/vraag/huis.../algen-a ... ten.192892


Google is je snellere vriend,Paul.
 
Hoelang staan je planten erin nu?
Planten zoals de Lobelia en die Echino worden vaak emers gekweekt en moeten overgaan naar de onderwater vorm.
Heb je een goede stroming door je bak?? Dwz bewegen alle plantjes een beetje??
Je hebt ook baardalg en dat is een voedingstekort.
Voeg je ook nitraat of fosfaat toe??
Ik zou het licht niet langer dan 8 a 9 uur laten branden en de reflector weghalen. Ook kun je wat drijvers erin doen zodat de vraag naar voeding minder wordt.
 
Dank Bertus, ga ik vanavond eens doorlezen.

jessicapilon zei:
Hoelang staan je planten erin nu?
Planten zoals de Lobelia en die Echino worden vaak emers gekweekt en moeten overgaan naar de onderwater vorm.
Heb je een goede stroming door je bak?? Dwz bewegen alle plantjes een beetje??
Je hebt ook baardalg en dat is een voedingstekort.
Voeg je ook nitraat of fosfaat toe??
Ik zou het licht niet langer dan 8 a 9 uur laten branden en de reflector weghalen. Ook kun je wat drijvers erin doen zodat de vraag naar voeding minder wordt.

Plantjes bewegen vrijwel allemaal ja, sommige minimaal. Ook voeg ik nitraat en fosfaat toe probeer die op 15 en 1,5 te houden. Ik ga maar eens beginnen met het verwijderen van de reflectoren. 2 ml profito per dag wel gewoon aanhouden ?
 
Vandaag zoveel mogelijk slechte bladeren verwijderd, hoofdverlichting: 11.00-19.00 schemer: 10.00-11.00 en 19.00-20.00.
Reflectoren heb ik eraf gehaald. Co2 gaat om 10.00 aan.

Verder ga ik eens kijken naar de stroming in de bak evt. een spraybar plaatsen want heb het idee dat het nu niet helemaal goed gaat, vooral voor in de bak zit de (baard)alg.

Ben me verder nog even goed aan het inlezen op het AquascapingBlog, erg nuttige info, nogmaals dank Bertus. :)
 
hou rekening dat het mogelijk nog emerse bladeren zijn dit is dan perfect normaal dat deze bealgen of afsterven onderwater.

gebeurt het echter met reeds nieuwe submerse gevormde bladeren zit je ergens met tekorten van plantenvoeding (co2,no3,po4,kalium, sporenelementen of ijzer)
 
Licht minderen & meer CO2 zal alleszins al veel doen. Eventueel ook CO2 combineren met EasyCarbo of een gelijkaardig product. Ondertussen de aangetaste bladeren verwijderen.
 
triple zei:
hou rekening dat het mogelijk nog emerse bladeren zijn dit is dan perfect normaal dat deze bealgen of afsterven onderwater.

gebeurt het echter met reeds nieuwe submerse gevormde bladeren zit je ergens met tekorten van plantenvoeding (co2,no3,po4,kalium, sporenelementen of ijzer)

Ik ga het in de gaten houden.


GillesF zei:
Licht minderen & meer CO2 zal alleszins al veel doen. Eventueel ook CO2 combineren met EasyCarbo of een gelijkaardig product. Ondertussen de aangetaste bladeren verwijderen.

Ben vandaag begonnen met het toevoegen van 2ml easycarbo per dag.

Dank voor jullie hulp. :)
 
Terug
Bovenaan