Alg op Javavaren

Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
278
Locatie
Heerde
Zowel de gewone Javavaren als de windelov krijgt steeds deze alg. De trident heeft er ogenschijnlijk geen last van, net als de andere planten.

Hebben jullie tips om het te voorkomen?
 

Bijlagen

  • IMG_20220109_155445.jpg
    IMG_20220109_155445.jpg
    431.5 KB · Weergaven: 152
Welke alg is dat want het lijkt me geen draadalg. Op het oog denk ik aan Synedra en dat is een diatoom die je wel bij de opstart vaak ziet of bij veel organische belasting.
 
Welke alg is dat want het lijkt me geen draadalg. Op het oog denk ik aan Synedra en dat is een diatoom die je wel bij de opstart vaak ziet of bij veel organische belasting.
Ben ik nog niet achter, heb deze alg zelf ook nog nooit gezien. Het aquarium draait ruim 2 maanden dus Synedra zou kunnen?

Lees dat nieuwe zandbodem ook de oorzaak kan zijn, dat is hier ook het geval. Maar 1 van de bestrijdingsmethodes is meer licht, terwijl het juist zich vormt op de delen bovenin de bak.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me rhizoclonium.
Alg op varens is typisch bij te weinig stroming.
Als het rhizoclonium is, dan is betere stroming en aangepast licht regime gewenst.
En misschien meer planten erbij; maar dan zou ik de volledige bak moeten zien.
 
Laatst bewerkt:
is volgens mij staghorn met daarbij bruinalg oid. Javavaren heeft wel vaker last van staghorn en baardalg.
Het is géén snelle groeier en staat vaak te licht.
ik zou licht minderen of herplaatsen. misschien even behandelen met H2O2 of Carbon om het proces te versnellen.
 
is volgens mij staghorn met daarbij bruinalg oid. Javavaren heeft wel vaker last van staghorn en baardalg.
Het is géén snelle groeier en staat vaak te licht.
ik zou licht minderen of herplaatsen. misschien even behandelen met H2O2 of Carbon om het proces te versnellen.
Klopt alleen kan ik het lastig zien maar wellicht kan de TS een close up posten en aangeven of het een vertakte alg is.
 
Lijkt me rhizoclonium.
Alg op varens is typisch bij te weinig stroming.
Als het rhizoclonium is, dan is betere stroming en aangepast licht regime gewenst.
En misschien meer planten erbij; maar dan zou ik de volledige bak moeten zien.
Ik heb deze nog nooit in bakken gezien maar wat is dan de oorzaak van deze alg want het lijkt op google op groene Staghorn met vertakkingen.
 
is stag horn ik had het door te veel organische belasting
filter schoon houden
 
Heb je waterwaardes ? no3/po4/ph/kh
hoelang en hoeveel en watt verlichting per dag ?
Zijn de jonge verse bladeren algvrij +- tijdsduur voor deze bealgen
 
Rhizoclonium / haaralg is het resultaat van dezelfde condities als de meeste overige algen (suboptimale condities voor planten en/of gebrek aan planten en/of overbodig veel licht). Staghorn zit volgens mij veel steviger op bladeren; als dit het geval is; dan sluit ik me hierbij aan.
 
Hierbij nog 2 andere foto's. Kan me niet voorstellen dat het aan een vies filter ligt.

Er zitten 2 juwel led lampen van 21W in (1x day, 1x naturel). Stond eerst 8 uur per dag aan maar 2 weken terug teruggezet naar 7 uur.

Jonge bladeren zijn algvrij. Kan vanavond wel even waterwaardes meten.
 

Bijlagen

  • IMG_20220110_180815.jpg
    IMG_20220110_180815.jpg
    190.7 KB · Weergaven: 102
  • IMG_20220110_180837.jpg
    IMG_20220110_180837.jpg
    222.2 KB · Weergaven: 94
Terug
Bovenaan