alg probleem rio 125

M

moppielover

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een alg probleem in mijn juwel rio 125. Ik heb hem eind december 2013 opgestart en in januari 2014 zijn de eerste vissen erin gegaan. In het begin ging het prima maar al snel kreeg ik last van algen. Nu heb ik nog steeds last van algen.

Ik heb 2x het dennerle starterspakket voor co2 erin hangen. Daarmee heb ik genoeg co2 volgens het meetbolletje.

De lampen zijn 8 uur per dag aan. Dit zijn lampen die standaard in het aquarium zitten.

Ik gebruik het filter wat met het aquarium meegeleverd is.
Ik vervang 1x per week de watten en de rest spoel ik ongeveer 1x in de 2 weken uit.

Ik ververs 1x per week 10 procent van het water waarbij ik ook alle prut en vuiligheid van de bodem zuig.

Ik voeg 1x per week easylife profito toe

Ik heb zelf een seratestkoffer aangeschaft om het water te testen.
Mijn waardes zijn:
PH: 7,5
GH: 10
Kh: 9
ammoniak: 0 mg
No2/nitriet: o mg
No3/nitraat: 10 mg
Po4/fosfaat: 1 mg
Fe/ijzer: 0,1 mg
Cu/koper: 0 mg

De fosfaat hou ik expres rond de 1mg omdat ik anders baardalg heb woekeren. Met 1 mg is dit het minste.

Ik heb last van blauwalg, baardalg en volgens mij ook groene alg. Het zit op alle planten, in de bodem en ook op het filterhuis. Ik zit met mijn handen in het haar. Ik heb nog niet heel veel ervaring met aquariums maar wel een beetje. Ik heb echt geen idee waar de alg vandaan komt. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb wat foto's proberen te maken maar ze zijn niet heel goed gelukt.
947237_0_82_004.jpg

724191_0_82_006.jpg

742186_0_82_010.jpg

582787_0_82_011.jpg
 
Heb je T5 verlichting?

Ik zou er een flinke lading drijfplanten in doen. Met minder licht zijn veel algen al minder happy.

~ Ivo
 
Volgens de tekst bij het aquarium is de verlichting high lite T5 2x 28 watt
 
ja ik heb die bak ook gehad en heb er ook heel veel drijvers ingedaan.
Algen groeien minder met minder licht zoals Ivo al aangeeft.
Baardalg die je zegt te hebben is toch vaak een tekort van een bepaald element.
Door flink met drijvers te dempen raak e dat tekort mss wel kwijt. Toch zul je een tekort hebben ergens in de week.

Met drijvers dempen is een probeersel. Je co2 is met een waarde van rond de 8 ook niet echt hoog.
Je bol kleurt ook erg domkergroen tot blauw en dat geeft al aan dat er weinig co2 inzit.
dat zou de oorzaak kunnen zijn.
Dus je dempt of flink dmv drijvers of je moet de waarden verhogen in je bak.
Blauwalg kun je krijgen door te weinig nitraat of vaak doordat er vuil ophoping is ergens. Als ik lees dat je wekelijks vuil moet afhevelen dan ben ik bang dat er iets in de bak nog niet in orde is. Met die interne filter heb ik daar geen last van gehad namelijk. Ik zou in die filter geen groene of zwarte sponzen doen dus.
Die filteren juist de voedingsstoffen eruit.
 
Laat je filter nu eens zijn werk doen.
Die hoef je pas een beetje schoon te maken.als er haast geen stroming meer is.
Wel de witte uit spoelen, en terug doen.
 
Dankjewel voor je reactie :)

Maar met 10mg is mijn nitraat niet te laag toch? Dus dan zou daar de blauwalg niet vandaan komen?

Ik kan dus het beste de zwarte spons uit het filter halen? Groen kan ik dan ook zonder problemen weg laten?
 
Dus alleen de witte schoonmaken en de rest van het filter niet?
 
Ja alleen blauw erin want zwart en groen filteren juist de stoffen eruit die je wilt hebben.
trekt de filter wel goed want dat je bodem steeds smerig is vind ik wel raar moet ik zeggen.
10mg zou voldoende moeten zijn, maar is dat de hele week 10mg of........??
Je bak verbruikt natuurlijk ook nitraat dus dan kan het theoretisch naar de 0 zakken.

Zoals Bertus ook aangeeft niet de filter schoon maken als de stroming van de filter goed is en alleen de witte watten af en toe lichtjes uitspoelen. Daar zit namelijk het grootste deel van je goede bacteri�n en als je die te vaak schoonmaakt is je cultuur nooit goed op orde.

Wel zou ik zoals Ivo ook al aangeeft er wel de nodige drijvers bovendoen want de Rio 125 heeft een redelijke verlichting weet ik uit ervaring.
 
Dankjewel voor de tips.

Het filter trekt prima. Ik haal ook niet veel vuil van de bodem hoor. Maar doordat ik soms alg op de bodem heb blijf daar het vuil inhangen. Verder soms wat planten resten maar veel is het niet. Misschien niet helemaal juist beschreven in de openingspost.

Ik meet meestal in het weekend en dan is de waarde eigenlijk altijd 10mg. Ik zou natuurlijk ook eens doordeweeks kunnen meten en kijken hoe hij dan is.

Ik ga eens kijken naar drijfplanten.
 
Ok ik snap hem hoor. Voeg je naast de profito nog iets toe??
En hoeveel profito voeg je toe??
 
Nog even een andere vraag. Ik zie dat je Lobelia heel erg hoog is. Snoei je die niet want ik laat het meestal niet zo hoog groeien.
Nu is dat verder prima als je het mooi vindt hoor maar als je zou willen kun je het heel goed toppen en deze toppen opnieuw poten in je grindbodem.
Maar dat is aan jou natuurlijk.
 
Ik geef 1x per week 10 ml profito. En wanneer het fosfaat te laag word voeg ik wat fosfaat toe maar dat is ongeveer 1x in de maand.
Verder niks.

Dat wist ik niet. Wel dat ik hem kan snoeien maar niet dat ik die dan weer opnieuw kan poten. Ik snoei hem af en toe zodat hij niet hoger word dan dit. Hoger vind ik hem niet mooi.
 
je kan rustig de toppen die je snoeit weer in de bodem terugzetten hoor.
Ik zou anders iets meer profito geven want 10ml is de standaard dosering dacht ik.
Je moet denk ik zorgen dat er altijd voldoende voeding voor handen is want je hebt binnen de kortste keren met die verlichting in de rio125 alg hoor.
Ik zou dus echt drijvers erin doen. Dat scheelt al een boel waardoor je bak met minder voeding nodig heeft.

Edit: je kunt misschien de bosjes met Lobelia ook wat uit elkaat proberen te trekken en wat ruimer terugpoten zodat het wat meer licht krijgt. ik denk dat je het potje zo in de bodem hebt gezet als ik het zo zien. Nu zit het nogal dicht op elkaar.
Maar ja dat zijn dingen die ik alleen wil meegeven want ik deed dat in het begin ook niet hoor :).
 
Dankjewel. 10 ml is inderdaad de aangegeven dosering op de fles.
Hoeveel drijvers is dan fijn? De halve bak bedekt of nog meer?

Dat vind ik alleen maar fijn ;) Ik ben nog niet zo ervaren dus tips zijn welkom ;)

Ik heb de middelste wel uit elkaar gehaald. De andere helft staat links
 
Tja persoonlijk had ik in de Rio wel zeker de helft tot 3/4 bedekt hoor. Planten groeien dan minder snel maar ook alg krijgt minder kans en groeit minder of hopelijk helemaal niet hierdoor.
Drijfbamboe is ook een mooie drijver met lange stengels die je makkelijk kan inkorten. dat is de Hygoryza Aristata.
 
Ah kijk, je bent al verder geholpen :thumbs:

Inderdaad, begin eerst met het licht wat te dempen d.m.v. drijfplanten en kijk even aan hoe dat gaat. Dat is eigenlijk de allermakkelijkste methode. Je waarden zien er zo slecht niet uit hoor, inderdaad misschien wat meer profito (leid ik af uit je ijzerwaarde), maar wanneer heb je deze gemeten? Kort na de profito dosering, kort ervoor? Doseer je in eenmaal die 10 mL?

~ Ivo
 
Die drijfbamboe ziet er erg mooi uit. Ik zal eens gaan zoeken naar drijfplanten. Daar heb ik nooit echt naar gekeken omdat ze die hier in de buurt niet verkopen. Maar kan ze natuurlijk ook via internet bestellen.
 
Ik heb vlak voor het geven gemeten. Ik geef idd in een keer de 10 ml
 
Op zich kan in 1x ook wel want ik doe dat ook. Door bv in 3x te geven verspreidt je het wat en dan ook je Fe.
Ik denk dat je met flink dempen d.m.v. drijvers al een eind kan komen. Ik zie wel algen hoor maar ja het is ook geen oerwoud van algen toch?
Dus dan is deze aanpassing wellicht al voldoende.
Je kunt bij Aquaplantsonline eens kijken naar drijfplanten. Die verkoopt ook de Drijfbamboe.
 
Nee klopt. Dat was het eerst wel maar door het fosfaat te verhogen is het een stuk minder geworden. Maar ik zou graag dit ook nog weg willen hebben. Je ziet aan de planten dat ze door de alg ook minder snel groeien.

Ik denk dat ik dan 2x in de week profito ga geven. Dan is het een beetje verdeeld en krijgen ze niet in een keer zoveel. En opzoek naar drijfplantjes :)
 
moppielover zei:
Ik heb vlak voor het geven gemeten. Ik geef idd in een keer de 10 ml
Als je er dan vanuit gaat dat het ijzergehalte in het water nog wat restjes profito zijn, heb je eigenlijk niet echt tekorten aan sporenelementen gehad (ervanuitgaand dat profito uitgebalanceerd genoeg is).

Maargoed, het is ook geen exacte wetenschap, denk dat nooit en laat het je ook niet wijsmaken ;)

~ Ivo
 
Wat me ook opvalt is dat je bodem eruit ziet als een die gister erin is gedaan. Helemaal niet vies nog en geen vuil te zien. Daar zie je bij mij wel vieze bruine troep zitten hoor. Zuig je die bodem ook niet te vaak en teveel??
Dan krijg je namelijk ook geen goede bacteriecultuur.
 
Ik ben het ermee eens dat een bodem niet volkomen proper hoeft te zijn, maar van de bacteriecultuur heb ik wel meer het idee dat die zich erin bevindt dat erop ;)
 
Oh hier ben ik het helemaal mee eens hoor en ik bedoel ook niet dat er geen vuil op de bodem mag liggen in beperkte mate.
Maar als ik hier naar een bodem kijk die er een half jaar inzit dan zie je bij de voorruit wel een bruine substantie in de bodem zitten.
Bij de TS is de bodem overal even mooi schoon nog en er lijkt geen vuil of bacteriecultuur in te zitten en ik had het vermoeden dus dat de bodem te vaak en te rigoreus wordt afgezogen.
Na een half jaar is hier de bodem niet zo mooi schoon meer als wat ik bij de TS zie.
Mede omdat die zegt last van blauwalg te hebben denk ik dat er in de bodem ook nog geen goede bacteriecultuur zit.

Edit: je kunt de bodem namelijk met zo n buis ook diep zuigen natuurlijk en niet alleen oppervlakkig :)
 
@moppielover
Ik zie op jou foto's geen blauwalg.
De rest van de algen valt nog goed mee.

Bij de vallisneria zie ik wel bladeren die afgebroken zijn. Die zou ik er wel afdoen, zijn alleen algenmagneten in een nieuw aquarium.
Van de andere planten de bladeren met algen op verwijderen. Vanzelf gaan de algen daarop niet zomaar verdwijnen.
Zou ook, als je dit wenst, je plantenmassa verhogen.
Drijvers toevoegen zodat je minder licht hebt is een optie met de planten die je nu hebt. Maar vanaf het moment dat je planten erbij doet die meer licht nodig hebben, is dit geen optie meer.

Zou vooral de eerste maanden veel meer verversen, 10% per week is te weinig.
Je gaat zo teveel DOC en NH3/NH4 opstapelen, wat een trigger is voor algen.
Om de 2/3 dagen 30% zou al veel beter zijn, tot je aquarium zich stabiliseert.

Je filterwatten wekelijks proper maken en de prut uit je filter doen is een goed idee.
Je biologisch filtermateriaal kan je de eerste maanden zo laten als er niet teveel vuil in zit. Als dit wel het geval is, regelmatig proper maken.
Je gaat zo NIET je bacterie cultuur naar de vaantjes doen!

Je bodem proper maken zoals je nu doet is een goed idee, zeker op plaatsen waar er geen planten staan.
Zo zorg je ervoor dat er minder DOC en NH3/NH4 vrij komt.
Mineralisatie (proces waarbij het vuil word omgezet) is niet iets wat zomaar gebeurt. Daar moeten de omstandigheden in je aquarium heel goed voor zijn. En op het eerste gezicht is dit niet echt het geval. Nu gaat het alleen in de bodem verdwijnen en ga je er op langere duur problemen mee krijgen.

Je ijzer meten is volgens mij niet echt nuttig, tenzij je een meetset hebt die alleen het gechelateerd ijzer (ijzer dat beschikbaar is voor de planten in de waterkolom) meet. Wat die van Sera volgens mij niet doet.
Het feit dat je na een paar dagen nog ijzer meet, doet mij vermoeden dat dit geen gechelateerd ijzer is dat je meet.

Succes!
 
Ik ben het helemaal met bovenstaande post eens. Ik heb zoals ik al zei heel veel drijvers maar heb ook niet echt veel lichtbehoeftige planten erin staan.
Veel moerasplanten dus en dan gaat het prima samen.

Edit: Ik heb ook geen blauwalg waargenomen op de foto en ben gewoon afgegaan op de bevinding van de TS verder.
Kan best betekenen dat er geen blauwalg aanwezig is dus.
 
Als aanvulling:
Algen kunnen met v��l minder licht overleven als planten, dus licht verminderen is maar een lapmiddel. Tenzij je met veel teveel licht werkt natuurlijk, maar dat ga je met de standaard verlichting niet hebben. En dan ga je dit ook aan de planten merken.
Ervoor zorgen dat de omstandigheden voor je planten goed zijn is altijd de beste oplossing.

Drijvers zijn wel een goede indicatie voor de voedingsstoffen in het aquarium.
CO2 gebrek kan je bij drijvers uitsluiten, dus als die het slecht doen heeft het met andere voedingsstoffen te maken.
 
Ja overleven wel ja.
Maar ik heb in mijn 60cm bakjes met maar 15W erboven en dus 0,2W/L de ervaring dat je zelfs zonder voeding geen algen krijgt als je er ook nog een beetje drijvers boven doet.
Bij weinig licht ontstaan de algen ook minder snel denk ik dus. En als ze er zijn groeien ze ook minder snel.
Ik vindt dat bv een Rio125 met T5 wel teveel licht heeft. hier moet je in de regel wel bijvoeden want anders heb je snel algen. Ik heb dit zelf ook gemerkt in die bak en lees het in vele topics ook.
 
jessicapilon zei:
Ja overleven wel ja.
Maar ik heb in mijn 60cm bakjes met maar 15W erboven en dus 0,2W/L de ervaring dat je zelfs zonder voeding geen algen krijgt als je er ook nog een beetje drijvers boven doet.
Bij weinig licht ontstaan de algen ook minder snel denk ik dus. En als ze er zijn groeien ze ook minder snel.

Daar heb je zeker gelijk in.
Langs de andere kant... Heb ook een 60cm (netto een 45L) met 44watt boven. Wel rustig opgebouwd over een week of 6.
Word als ik er aan denk met de natte vinger voedingsstoffen toegevoegd en werkt op bio co2 waarvan ik de helft van de tijd vergeet om die bij te vullen.
Er zitten wel maar 2 visjes en wat garnalen in, word veel ververst, veel planten en zit een externe filter op van 750L/h.
Krijg er maar geen algen in, wat ik ook doe. :D
Zo zie je maar dat er meer factoren zijn die algen veroorzaken.

jessicapilon zei:
Ik vindt dat bv een Rio125 met T5 wel teveel licht heeft. hier moet je in de regel wel bijvoeden want anders heb je snel algen. Ik heb dit zelf ook gemerkt in die bak en lees het in vele topics ook.

Kan me best voorstellen als de filtering en onderhoud niet grondig word gedaan er sneller algen komen. Zeker als je 10h aan een stuk op volledige sterkte laat branden.
Gebruik op grotere bakken liefst verlichting die je door de dag kan op/afbouwen.
 
Nou dat is wel veel zeg die 44W erboven.Als je geen stoffen toevoegt zal het vast wel lukken om algen te krijgen ;)

Ook de duur is zeker van belang. Ik heb de buis nooit langer dan een uurtje of 8 a 8,5 aan namelijk.
Dan is het mogelijk om de bak algvrij te houden, maar ja als je lang het licht laat branden dan gaat het verhaal al niet meer op denk ik.
Toen ik begon met de hobby had ik ook in de 60cm wel lag maar ja het licht brandde dan ook erg lang.
Het zijn zeker meer factoren die het beinvloeden, dat is wel zeker.

Maar ik denk dat de algengroei in de bak van de TS zeker wel meevalt als ik het zo bekijk en dat wat drijvers al voor een ommezwaai kunnen zorgen samen met een goed ingedraaide filter en bodem.
 
Dankjulliewel voor het reageren.

Ik heb vorige week zondag de bodem schoongemaakt omdat hij helemaal vol zat met alg. Daarom is hij nu zo schoon

Op de foto's komt de alg ook niet heel duidelijk over. Ik heb op alle planten alg zitten. Het is niet super veel maar het zit er wel op. De blauw alg is ook niet te zien op de foto's gezien dat echt maar minimaal is en ik dat er zoveel mogelijk uit haal. Het is een groen laagje wat je er zo afwrijft en het stinkt heel erg.


Ik krijg de alg gewoon niet goed op de foto.


Maar de bodem hoeft dus niet zo vaak schoongemaakt te worden?
 
moppielover zei:
Maar de bodem hoeft dus niet zo vaak schoongemaakt te worden?

Juist wel proper maken!
 
De meningen daarover verschillen...

De een let wat meer op de algen die er kennelijk mee te maken hebben, voor mij tellen de vissen en uit een bodem met wat rommeltjes (geen blauwalg natuurlijk) erop halen die geregeld voedsel.

~ Ivo
 
Oke, de meningen verschillen dus.

De bodembewoners hebben nu ook wat te scharrelen op de bodem. Ik zal daar denk ik een evenwicht in moeten vinden.
Ik kan aan mijn waardes iig geen verschil merken tussen een vieze of een schone bodem. Mijn waterwaarden zijn bijna altijd zo. Alleen het fosfaat schommelt een beetje.
 
Je bodem hoeft niet spik en span te zijn.
Als ik over de bodem wapper dan waait er ook wel wat troep op hoor, maar er moet ook weer niet teveel liggen vindt ik.
Ik denk dat je eerst nu voor een goed evenwicht moet zorgen door een goede bacteriecultuur in filter en bodem te krijgen.
Dus behalve de witte watten de eerste tijd de sponzen met rust laten en de bodem niet teveel afzuigen. En al helemaal niet in de bodem.
 
Terug
Bovenaan