Wat is er nieuw

Alg probleem

RickvDam

New member
Lid geworden
14 december 2022
Berichten
2
Leeftijd
22
Hallo,

Ik heb een SuperFish Home 25 met 1 Betta.
Al sinds vrij kort na het opstarten van de bak heb ik enorm last van een alg probleem.
Ik kan al het alg weghalen, maar na 2 dagen zit de bak weer vol. Het licht staat aan van 10:00 tot 20:00, op voer word erg gelet (qua overvoeding etc).
De planten groeien goed, en de betta heeft het ook naar zijn zin. Kleuren zijn feller geworden, staart is mooier geworden en is de hele dag actief door de hele bak heen.
Het aquarium zelf staat wel soort van naast een raam, maar voor mijn gevoel komt er niet enorm veel zonlicht op het aquarium.

Ik heb 2 foto's toegevoegd van het aquarium het waar het aquarium staat.
Ik hoop dat iemand mij tips kan geven want ik wil graag verder met inrichten maar dat is het niet waard als ik alles na 2 dagen opnieuw kan doen.

Ik heb al jaren aquariums maar zo'n extreem alg probleem heb ik nog nooit eerder meegemaakt...

image0.jpeg


image1.jpeg
 
Is die verlichting niet te dimmen want draadalg duidt op een co2 tekort.
 
Licht zorgt niet voor alg. Tekorten wel. Zoals @jessicapilon hierboven als aan geeft is er sprake van een CO2 tekort. Overigens moet je je realiseren dat een aquarium tijd nodig heeft om zich te stabiliseren. Vaak duurt dit al zo'n week of vier. Eigenlijk zou je voor die tijd ook nog geen dieren in je bak moeten plaatsen. Ik meen te weten dat je licht niet dimbaar is? Mogelijk kan je de leds hier en daar aan de onderkant wat afdekken of je kan dan wat drijfplanten in je bak toevoegen zodat je aquarium minder fel wordt belicht. Overigens kan je natuurlijk wel zoveel mogelijk draadalg verwijderen door dit telkens om een stokje te draaien.
 
Is die verlichting niet te dimmen want draadalg duidt op een co2 tekort.
Ahhh oke goed om te weten, hieronder ga ik verder in over het dimmen van het licht.

Licht zorgt niet voor alg. Tekorten wel. Zoals @jessicapilon hierboven als aan geeft is er sprake van een CO2 tekort. Overigens moet je je realiseren dat een aquarium tijd nodig heeft om zich te stabiliseren. Vaak duurt dit al zo'n week of vier. Eigenlijk zou je voor die tijd ook nog geen dieren in je bak moeten plaatsen. Ik meen te weten dat je licht niet dimbaar is? Mogelijk kan je de leds hier en daar aan de onderkant wat afdekken of je kan dan wat drijfplanten in je bak toevoegen zodat je aquarium minder fel wordt belicht. Overigens kan je natuurlijk wel zoveel mogelijk draadalg verwijderen door dit telkens om een stokje te draaien.
Dank voor je antwoord. Het aquarium heeft ook een goede 4 weken ingedraaid. Het licht is wel dimbaar maar zit op een smart switch die elke dag automatisch aan en uit gaat omdat ik vaak erg vroeg of erg laat aan het werk ben. Helaas word elke keer als het licht uit gaat de settings gereset. Dus elke dag als het licht aan gaat, gaat alles op 100%. Wat ledjes afdekken is dan denk ik wel een goed idee dat is zeker het proberen waard! Ik haal bijna dagelijks draadalg eraf, en de grote slierten lukt ook goed alleen word het steeds lastiger om alles van de planten af te halen.
 
Ben bang dat de standplaats er ook geen goed aan doet zo bij het raam ivb zonlicht
 
Tja, dat raam kan een probleem worden. Maar ik zou inderdaad beginnen met de verlichting. Daar kan evt ook op een aantal plekken een stukje bakpapier overheen om wat licht af te schermen.
 
Ik ben het met Benvo eens dat dit komt door een tekort en niet door teveel licht.
Natuurlijk is er meer vraag naar plantenvoeding als het licht meer is en als er dan een tekort is aan plantenvoeding of co2, dan komt de alg.
Mijn Lido 200 staat iedere ochtend,, in de winter dan, voordat het licht dus aangaat, twee/drie uurtjes in de zon, planten vinden het heerlijk, beginnen ook te assimileren, maar ik heb geen alg. Ik heb geen alg omdat het co2 juist is en de plantenvoeding op pijl is.

Dus ik weet niet of je plantenvoeding toepast, maar je kan dan de voeding verhogen of het licht verminderen om de vraag naar plantenvoeding te verminderen.
Mocht het daglicht/zon teveel in je bak komen buiten de lichturen, dan zou je hem nog kunnen afdekken met een laken/kussensloop om het directe licht te weren.
Voor zo'n bakje zou ik dan ook bio co2 toevoegen, daarmee kom je in zo'n bakje al een heel eind en zal je zeker verschil gaan merken, mits je natuurlijk ook plantenvoeding toevoegt.
 
AquaCafe
Help Users
      Chat Bot: Fozzy has joined the room.
      Terug
      Bovenaan