Wat is er nieuw

Alg probleem(?)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mrunterwijst
  • Startdatum Startdatum
M

Mrunterwijst

Guest
Goedenmiddag,

Een vraagje: in mijn aquarium begint zich een bruine waas over de planten en een steen te vormen. Ook groeien er een soort van haren uit een plant te groeien(naam weet ik niet, maar het is een blad wat omhoog groeit)

Duidt dit op een alg probleem, of kan het wat anders zijn?
En weten jullie eventuele maatregelen?

Gr. Jeroen
 
Best kans dat het alg is inderdaad. Hebben een fotootje?
Weet je daarnaast wat je waterwaardes zijn en hoeveel uur per dag je het licht aan hebt?
 
Ik denk de opstartalg. heb je een foto en hoe lang draait de bak nu??
 
Foto zal ik dalijk eens proberen. De bak draait nu zo'n 5 weken en ik heb het licht ingesteld op 10 uur per dag.
 
Opstartalg zie je heel vaak tijdens de eerste weken. Dat gaat vanzelf wel weer weg hoor.
 
jessicapilon zei:
Opstartalg zie je heel vaak tijdens de eerste weken. Dat gaat vanzelf wel weer weg hoor.

Oke dat is geruststellend. Zijn er wel dingen waar ik extra op moet letten ivm schoonmaken of iets dergelijks?

Heb het even nagezocht en lijkt inderdaad op opstartalg.
 
De bacteriecultuur moet op orde komen, dus de bak rustig laten indraaien is het beste.
 
Vind ik iets te veel die 10 uur verl per dag.
Zou rustig terug draaien naar 8 uurtjes.
 
10 uur kan op zich prima maar dan moet je wel weten dat je voldoende voedingstoffen in je bak hebt. Er zijn genoeg mensen die ook 10 uur het licht aan hebben. Zelf heb ik het zo n 9 uur aan boven de bakken.
Maar de bruine alg die je nu hebt dat gaat vaak na enkele weken wel weer weg als alles goed is ingedraait.
 
jessicapilon zei:
10 uur kan op zich prima maar dan moet je wel weten dat je voldoende voedingstoffen in je bak hebt. Er zijn genoeg mensen die ook 10 uur het licht aan hebben. Zelf heb ik het zo n 9 uur aan boven de bakken.
Maar de bruine alg die je nu hebt dat gaat vaak na enkele weken wel weer weg als alles goed is ingedraait.

Oke top, heb het aantal uren licht ook iets terug gedraaid naar 9 uur. We gaan het de komende tijd afwachten, beide bedankt voor de reacties!
 
Wat je ook kan doe met je licht is hem 's och trends 3 uur aan, daarna een paar uur pauze en dan wee 3 uur, weer ene pauze en dan nog 2-3-4 uur aan.
Dat heeft bij mij heel wat geholpen omdat de algen dan minder aan ene stuk door kunnen groeien en dan steeds weer moeten opstarten en dat vonden ze niet super leuk waardoor het ene stuk minder werd.
 
Ik doe het ook met een pauze van 12 tot 2 maar dat is meer om in de avond langer het licht aan te kunnen hebben.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan