Alg problemen

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Ik heb de laatste tijd nogal wat last van algen in mijn aquarium, zelf heb ik al een aantal veranderingen aangebracht maar ik krijg het toch niet echt onder controle, vandaar dit topic.

Het gaat op de bak in mijn mijn onderschrift, het aquarium draait nu zo'n 7maanden.
JsWABn0.jpg



Het is een aquarium van bruto pakweg 55L, 47cm breed,37 diep inclusief de bolle voorkant en zo'n 33cm hoog (waterstand)
De bodem bestaat achteraan uit lavasplit met daarop JBL Shrimpsoil en vooraan zand, bij de cryptocoryne achteraan links zit een ADA multi bottom stick.
  • Bestand:
    • 15 boraras brigittae,
    • 1 Ancistrus (nieuwe thuis wordt gezocht)
    • 5-tal dwergkreeftjes
    • 3 japonica
    • onbepaald aantal bloody mary's en posthoorntjes.
  • Verlichting:
    • 8u (11u30-19u30) brandt er vooraan een Superfish Retroled Combi 15W
    • 7u (11u40-18u40) brandt er midden een warmwitte PL 24W
    • 4u (14u00-18u00) brandt er achteraan een Superfish Retroled Bright 15W
  • Co2:
    • 10u30-18u30, momenteel een vrij donker groene indicator vloeistof. (20mg/l vloeistof)
    • Co2 voorzien doormiddel van een generische inline CO2 diffusor.
  • Bemesting:
    • 2pompjes NPK (ongeveer 2ml)
    • 10druppels Eisen (ongeveer 0,5ml)
4kbmE3f.jpg


  • Filtering:
    • Tetratec 400 400 l/h, Flow wat geknepen omwille van de boraras brigittae, onderste mandje is gevuld met groffe, middel en watten, bovenste mandje vol siporax mini.
    • Daarnaast een Aquael pat mini met spraybar voor wat oppervlakte stroming.
De huidige stroming is als volgt, rechts achteraan de aanzuig van de externe filter, met de spraybar schuin naar onderen gericht. De pat mini zit links achteraan, met de spraybar evenwijdig met het wateroppervlak.
Het lijkt mij dat de stroming alle planten wel bereikt, zie filmpje.


Ik ververs iedere 2 weken ongeveer 15L met aangehard RO/DI water, iedere maand kijk ik het filter eens na en vervang ik de watten. Verder staat er ook nog een oxidator in het aquarium

De meest recente waterwaarden zijn als volgt:
X5SH4oP.jpg

Druppeltest, TDS en PH met digitale meter.





Ik heb vooral last van een baardalg die op het hout, oudere javavaren en bucephalandra groeit, hoofdzakelijk in het licht van de achterste lamp. Daarnaast is er ook een beetje staghorn.

DdHJ4P4.jpg



De problemen zijn begonnen wanneer de verlichting te lang aanstond gedurende een week door een foutje met de timer, uiteraard net wanneer ik weg was.
Ik heb toen de Co2 verhoogt en een stootkuur Easy carbo toegevoegd. De staghorn leek weg te gaan na het verminderen van de Eisen bemesting naar het huidige niveau.

Ik heb toen de Co2 opgeschroeft en een 2 weken een stootkuur Easy Carbo, de lamp achteraan heb ik toen van 8u verlichtingstijd naar 6uur gedaan.
Echter was de Co2 fles een aantal weken nadien onopgemerkt op aan het geraken, met een te lage en onstabiele co2 tot gevolg. Waar de algen natuurlijk gretig gebruik van maakte.


Ik heb nu de co2 weer stabiel op een donkergroene kleur in de dropchecker. Ik zou eventueel nog kunnen verhogen maar ik weet niet hoe verstandig dit is met de garnalen...
Verder heb ik de belichtingstijd van de achterste ledlamp, de retroled bright naar 4 uur terug gebracht.
Enkel heb ik het idee dat de Rotala daar dan weer onder lijdt.

Sinds vandaag is er echter ook een lichte kaamlaag aanwezig. Misschien een gevolg van het terug op gang komen van de planten? Maar dit kan mogelijk ook wel eens zijn omdat ik het aquarium vorige week zaterdag heb verhuist en de filter ong 30min heeft stil gestaan, de waterhuishouding toch een kleine slag heeft gehad

Mijn vraag is nu, hoe kan ik het beste verder:S

Blijf ik de Co2 opvoeren? Voer ik misschien de overige bemesting ook terug wat op, of enkel de micro's?
Ik vraag mij ook af of het misschien een idee is om de retroled bright en de retroled combi om te wisselen?
De planten staan achteraan een stuk dichter bij de lamp dan vooraan en de bright geeft een stuk feller en ook witter/blauwer licht dan de combi.

Of geef ik de bak beter een aantal weken de tijd om opnieuw te stabiliseren?
Wat denken jullie?
 
Dit is het probleem welk ook ik had in mijn bak. De oplossing bij mij was; water op de juiste waarden te brengen en voortdurende aangetaste plekken schoonmaken (tandenborstel). Ik werkte met, aanvankelijk, vrij veel verversingen. Daarna stabilisering, als gezegd van de waterwaarden. Op het hout en in mijn geval de achterwand maakte ik veel schoon met borstel en tandenborstel op de planten werkte ik met Carboboost, vrij sterk, maar in eerste instantie éénmalig, d.w.z. ik wachtte eerste de reactie op die plek af alvorens op diezelfde plek weer een boost te geven. In het totaal heb ik de problemen in zo'n vijf weken overwonnen. Nooit heb ik mijn licht verminderd of bemesting gewijzigd, ik heb een plantenbak, dit om mijn planten blijvend optimale groeimogelijkheden te bieden ten koste van de alg.
In je meting merk ik trouwens een lage fosfaat niveau op deze zou naar 1 mogen in dit geval. Gezien de hoeveelheid planten zou mijn PH stand 6.85 zijn. KH 3 is laag?

Je hebt trouwens een mooi ingerichte bak!
 
Ik heb nu de co2 weer stabiel op een donkergroene kleur in de dropchecker.

Donkergroen geeft aan dat je niet echt veel co2 in je waterkolom hebt. Fosfaat mag ook wat hoger zoals Ben al aangeeft.
 
Dit is het probleem welk ook ik had in mijn bak. De oplossing bij mij was; water op de juiste waarden te brengen en voortdurende aangetaste plekken schoonmaken (tandenborstel). Ik werkte met, aanvankelijk, vrij veel verversingen. Daarna stabilisering, als gezegd van de waterwaarden. Op het hout en in mijn geval de achterwand maakte ik veel schoon met borstel en tandenborstel op de planten werkte ik met Carboboost, vrij sterk, maar in eerste instantie éénmalig, d.w.z. ik wachtte eerste de reactie op die plek af alvorens op diezelfde plek weer een boost te geven. In het totaal heb ik de problemen in zo'n vijf weken overwonnen. Nooit heb ik mijn licht verminderd of bemesting gewijzigd, ik heb een plantenbak, dit om mijn planten blijvend optimale groeimogelijkheden te bieden ten koste van de alg.
In je meting merk ik trouwens een lage fosfaat niveau op deze zou naar 1 mogen in dit geval. Gezien de hoeveelheid planten zou mijn PH stand 6.85 zijn. KH 3 is laag?

Je hebt trouwens een mooi ingerichte bak!


Bedankt voor jullie antwoorden:thumbs:

Ik zal de verversingen wat optrekken, en de Co2 langzaam nog ietsje verhogen.
Voorlopig ga ik de Easy Carbo ook nog voortzetten, het maakt het weg halen van de algen toch een stuk makkelijker.

Ik maak gebruik van Ro/Di water aangehard met shrimp mineral GH/KH+
Dit verhoogt de GH/KH in een verhouding van 1/0,5, daarnaast vermoed ik dat de shrimpsoil de kh wat verlaagt en ook de ph wel enigszins buffert.

De fosfaat is inderdaad wat laag, echter als ik meer wil toevoegen dan moet ik extra NPK gaan geven. Waardoor ik zou verwachten dat de nitraat ook mee omhoog gaat, waardoor ik niet echt aan de 10:1 geraak. Of is die verhouding toch niet zo belangrijk? Het zou wel kunnen dat ik ergens nog KH2PO4 heb liggen van jaren geleden, dan zou ik het fosfaat gehalte wel wat kunnen opkrikken.
 
Die verhouding is minder belangrijk zolang je maar voldoende voor de planten beschikbaar hebt. Je kan met losse poeders van aquariumbemesting ook de po4 los opkrikken.
 
Gisteren heb ik de Inline diffusor verplaatst van de uitlaat naar de inlaat van het filter, na de positieve ervaring van Biljoenblik te hebben gelezen in een ander topic. De storende mist is inderdaad gewoon weg.:thumbs:
Daarbij lost de Co2 toch een stuk beter op, want deze avond de Rotala mooi te parelen.

Ik heb gisteren ververst en ook iets meer zouten toegevoegd.
De waterwaarden waren deze avond (rond 19u00) als volgt:
Ph: 6,83
TDS: 252
kh: 3,5
gh: 8
NO3: 7,5
PO4: 0.15
Fe: 0,05

Aangezien de Rotala er wat bleekjes bijstaat ga ik ook langzaam de micro's ietsje opschroeven.
Ik denk dat het misschien geen slecht idee is om ook de macro's langzaam aan wat op te schroeven, zeker nu dat ik voorlopig wekelijks ververs?
 
Je po4 is wel erg laag hoor. Die mag je wel naar de 1 brengen met deze fosfaat. Met co2 mag de nitraat ook gerust 20mg zijn en de po4 2 maar het hangt ook af van welke planten je hebt en hoeveel licht.
 
Na enkele maanden is de oorzaak toch eindelijk gevonden. De co2 regulator zorgde voor een erg instabiele co2.
Heb er eentje opgezet dat ik ook nog had liggen en krijg de co2 nu wel mooi stabiel. Er lijken nu geen algen meer bij te komen.

Echter zit er op veel van de bucephalandra en anubias nog wel erg veel alg. Het zou zonde zijn om die helemaal te moeten kortwieken
Ik heb een fles H2O2 6% staan voor in mijn aquarium, zou ik de plantjes in een oplossing daarvan kunnen weken?
Heeft iemand een idee van de benodigde verhouding met 6% vloeistof en hoelang ik ze zou moeten weken?
 
Ja een instabiele co2 kan zeker de oorzaak zijn en mooi dat dit nu is opgelost.
 
.........
  • Co2:
    • 10u30-18u30, momenteel een vrij donker groene indicator vloeistof. (20mg/l vloeistof)
    • Co2 voorzien doormiddel van een generische inline CO2 diffusor.
Wat vinden jullie van het idee om, gezien de grote hoeveelheid planten, de indicator vloeistof van 20mg/l te vervangen voor 30mg/l?
Mogelijk moet je dan ook meer plantenvoeding toevoegen.

........
Wat denken jullie?
Nou ja, dat dus. Maar wat denkt de rest daar weer van?
 
Ik neem aan dat je bedoelde om de co2 concentratie te verhogen naar 30mg/L?
Er zitten ook garnaaltjes in het bakje, ik weet niet hoe die op een nog hoger co2 gehalte gaan reageren?
Overigens lijkt mij de huidige hoeveelheid co2 ook voldoende, gezien de algen zich niet meer lijken uit te breiden.

Het is nu vooral hoofdzaak de aanwezige baardalg te bestrijden.
Daarom dat ik me afvraag of ik de planten in een oplossing met H2O2 6% kan doen en welke verhouding ik dan nodig heb en voor hoelang.
Heb toch nog H2O2 6% staan voor in mijn oxidator...
 
Ik zou wel oppassen met garnalen hoor.
 
Ik zou wel oppassen met garnalen hoor.
ja inderdaad, daarom zou ik liever de coé niet meer extra verhogen...

Ik neem aan dat je bedoelde om de co2 concentratie te verhogen naar 30mg/L?
Er zitten ook garnaaltjes in het bakje, ik weet niet hoe die op een nog hoger co2 gehalte gaan reageren?
Overigens lijkt mij de huidige hoeveelheid co2 ook voldoende, gezien de algen zich niet meer lijken uit te breiden.

Het is nu vooral hoofdzaak de aanwezige baardalg te bestrijden.
Daarom dat ik me afvraag of ik de planten in een oplossing met H2O2 6% kan doen en welke verhouding ik dan nodig heb en voor hoelang.
Heb toch nog H2O2 6% staan voor in mijn oxidator...

overigens wil ik dat wel buiten de bak doen. Met andere woorden de planten buiten het aquarium in zo'n oplossing weken.
Enkel weet ik uit ervaring dat een te hoge concentratie aan H2O2 niet alleen de algen dood maar ook de plant, vandaar dat ik opzoek ben naar een geschikte verhouding Water/ Waterstofperoxide
 
Terug
Bovenaan