Alg Rio 180

R

Rolando88

Guest
Beste mensen ik kom maar niet van alg af..

plantvoeding lijkt me sterk dat dat te kort komt 20ml profit wekelijks..

Toch krijg ik maar alg op me plantjes en alg lag (groen) op de bodem...

Zie foto's

Waterwaardes probeer ik vanavond toe te voegen aan dit bericht..

Licht heb ik geprobeer 8 uur per dag na enkele weken heb ik nog aantal weken 4 uur licht en uur pause daarna weer 4 uur licht geprobeerd..

Nu heb ik me licht aangezet tussen 5 en 12 (dan ben ik thuis)

Als ik me ramen schoonmaak... binnen een week weer allemaal groene spikkels op me raam!!?

10153889_695690850471946_1225988587_n.jpg


1604513_695690910471940_119901202_n.jpg


10006976_695690940471937_77360154_n.jpg


1975235_695690983805266_1128030950_n.jpg


10170770_695691017138596_578656804_n.jpg


1560500_695691067138591_1193256953_n.jpg
 
http://www.aquascaping-blog.com

Heb je dit al eens gelezen?
Ik heb ook een rio 180 en gooi 7 tot 10 ml per dag aan plantenvoeding in mijn bak, maar heb dan ook meer planten.
Bij mij ging alles beter toen ik een stromingspompje erin had gedaan, meer stroming, de voeding kwam overal voortaan.

3x in de week kno3 ook 7 tot 10 ml en 1 x in de week 7 ml po4

Ben benieuwd naar je waterwaardes...
 
Je kan nu ook een overschot aan voeding hebben.
Je geeft al aan het licht flink minder te hebben maar als je dan nog steeds volle bak vloeibare voeding toevoegt wat de planten niet opnemen hebben de algen lekker te eten.

Ik zou wat minderen of zelfs eventueel helemaal stoppen met extra voeding te geven.
 
Groene stip alg duid meestal op een co2 tekort. Probeer je profito dagelijks toe te voegen, 3ml per dag moet goed zijn :)
 
Voordat je goed advies kunt krijgen is het belangrijk om, zeker in dit geval, je waterwaardes te meten / laten meten.

- pH, KH, GH, NO3 en PO4
- eventueel ijzer, al schrijf je dat je 20 ml/week profito geeft dus dat geeft al wel een houvast voor advies.

Maar stap 1, laat je waardes weten.... anders wordt het, volgens mij, gewoon gissen.
 
dangermind zei:
Groene stip alg duid meestal op een co2 tekort. Probeer je profito dagelijks toe te voegen, 3ml per dag moet goed zijn :)

Als dat het geval was, dan had je met doseringsmethodes zoals de Estimative Index altijd algen. En toch is dat niet het geval. Overschotten aan plantenvoeding (anorganische, dus uit flesjes etc) veroorzaken geen algen, voedingstekorten en groeiproblemen wel.

@ Gozer: meten met commerci�le testers is evenzeer gissen hoor. Je moet vaak letterlijk gaan gokken aan de hand van een kleur (die vaak nog afwijkt van de re�le kleur van de vloeistof). Het beste blijft aan de hand van hetgeen de planten/algen je zeggen + preventief te werk te gaan door op regelmatige basis meststoffen te doseren.
 
@GilesF: deels klopt wat je zegt, over testen e.d. maar nu weet je niets behalve de foto's en 20ml/w profito.
Succes met bepalen welke tekorten / overschotten er zijn.

Voorbeeld van de spot alg: CO2 / PO4 tekort
Voorbeeld van gaten in blad: Kalium tekort

enz..enz...

Zoals ik al schreef, m.i. blijft het zonder wat houvast giswerk.
Maar misschien dat andere het prima zonder kunnen en alleen de foto's nodig hebben.
 
Ik zie alleen maar garnaaltjes dus je moet wel oppassen met de voeding. Teveel nitraat kan fataal zijn bijvoorbeeld en teveel plantenvoeding ook omdat ze vaak slecht tegen metalen kunnen zoals koper.
Als het echt spikkels zijn (groene puntalg) dan denk ik ook dat het weleens een po4 tekort kan zijn.
Ik wil dus ook graag de waarden weten voordat er iets zinnigs over is te zeggen.
De foto s vindt ik ook iets wazig en moeilijk te bekijken.
Welke alg daar op de bodem zit is voor mij aan de hand van de foto een vraag.
 
Gozer zei:
@GilesF: deels klopt wat je zegt, over testen e.d. maar nu weet je niets behalve de foto's en 20ml/w profito.
Succes met bepalen welke tekorten / overschotten er zijn.

Voorbeeld van de spot alg: CO2 / PO4 tekort
Voorbeeld van gaten in blad: Kalium tekort

enz..enz...

Zoals ik al schreef, m.i. blijft het zonder wat houvast giswerk.
Maar misschien dat andere het prima zonder kunnen en alleen de foto's nodig hebben.

Met de Estimative Index kun je quasi alle voedingsstoffen al uitsluiten als mogelijke oorzaak. CO2, circulatie etc blijft dan nog over.

Het heeft weinig nut om te bepalen welke specifieke stof de oorzaak is van het probleem omdat we het onmogelijk nauwkeurig kunnen testen, tenzij je een hoop geld wilt spenderen aan labomateriaal :)
 
Alles goed en wel maar de TS heeft ook niks meer laten horen. Ts zei dat hij waterwaarden zou posten.
 
Terug
Bovenaan